Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits set in the field ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Flits set in the field ...

De wolkenhemel is de perfect softbox om auto's te fotograferen, beter kan je bijna niet hebben. Natuurlijk moet je wel rekening houden met de omgeving, plaats de auto op een juiste ondergrond. Op gras bijvoorbeeld krijg je een lelijke groene reflectie. Gebruik ook een polarfilter, dan zijn alle reflecties in de zijflank van de auto al weg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
      De wolkenhemel is de perfect softbox om auto's te fotograferen, beter kan je bijna niet hebben. Natuurlijk moet je wel rekening houden met de omgeving, plaats de auto op een juiste ondergrond. Op gras bijvoorbeeld krijg je een lelijke groene reflectie. Gebruik ook een polarfilter, dan zijn alle reflecties in de zijflank van de auto al weg.
      Zover was ik ook al gekomen, maar je kent het, wanneer de wagen en eigenaar tijd hebben is het vol zomer, rond 14u en staat de zon stralend in de hemel zonder een wolkje te bespeuren, heel fijn voor de vakantie, maar niet om foto's te nemen van een auto, dus polarfilter erop en hopen om er toch nog iets degelijk van te maken.

Het idee is om op zo'n momenten in een fabriekshal of een ondergrondse parking foto's te nemen om een totaal andere 'feel' te krijgen, maar dan heb je terug licht nodig ... kan misschien een array van goedkope opzetflitsers naast elkaar op de grond zetten en er een doek voor spannen (werkt misschien zelfs beter dan twee studioflashes met softbox), zal wel nogal een zicht zijn maar who cares als het werkt.

Ben al in een studio geweest waar ze auto's fotograferen, da's dus echt niet te betalen, die hebben een softbox aan't plafond hangen van 10 op 4 meter dacht ik, met een reeks strobes in waar je ziek van wordt, plus al de rest rondom ... mijn electriciteitsmeter zal eens lachen (en mijn vrouwtje nog meer, maar groen dan )

Heb op strobist gelezen dat ze een wand met witte doeken maken met daarachter een reeks strobes om een egale belichting te krijgen, beetje te omvangrijk, en tijdrovend, dan heb je trouwens een heel zware generator, of een aanhanger batterijen nodig om heel de zaak aan te drijven.

Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
        Dat zijn softboxen van 6-7-8meter lang met 3 of meerdere flitsers in per softbox. .
        Klopt, echter ik ben geen pro met mega studio en ditto apparatuur, maar een "amateur" die roeit met de riemen die hij heeft en tot zijn beschikking heeft.

Met gewone softboxen zal je slechte goedkope autofoto's maken...
        Jedoch, ik wil de gok eens wagen en de uitdaging aangaan. Al heb ik ook de illusie niet dat ik het beter zal/kan doen met de middelen die ik heb.

Grtz

Bryan
        Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          ... kan misschien een array van goedkope opzetflitsers naast elkaar op de grond zetten en er een doek voor spannen (werkt misschien zelfs beter dan twee studioflashes met softbox), zal wel nogal een zicht zijn maar who cares als het werkt.
          Kijk hier eens -> http://nl.youtube.com/watch?v=CtMQtAz250c
          Ik heb je al verteld dat je dit ook zo kan doen! Dit kan met elk STILL-Life object!! (juist beetje ervaring nodig, dan weet je waar op te letten)
          -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
            Kijk hier eens -> http://nl.youtube.com/watch?v=CtMQtAz250c
            Ik heb je al verteld dat je dit ook zo kan doen! Dit kan met elk STILL-Life object!! (juist beetje ervaring nodig, dan weet je waar op te letten)
            Dat filmpje had ik al gezien, de resultaten zijn wel knap hé, met een beetje oefening lijkt me zoiets wel haalbaar, en 't is goed voor de conditie.

Denk dat ik toch eens een flitsset ga huren of zo, en kijk wat ermee te doen valt, kan mij altijd nog in portretfotografie verdiepen

B-man : hoe gebruik jij je SB's nu, gewoon rechtstreeks flitsen op de hoeken of met een omnibounce of zoiets, en hoeveel flash units gebruik je doorgaans voor een auto shoot ?

Er moet toch iets te vinden zijn zonder fortuinen uit te geven of een grote studio te huren

Mark

Comment

Er moet toch iets te vinden zijn zonder fortuinen uit te geven of een grote studio te huren

Mark
              Als ik dit draadje zo een beetje volg dan denk ik persoonlijk dat de beste tip & trick is om zelf veel te gaan experimenteren. Toen ik begonnen ben met modellen (iets compleet anders) had ik géén statief of reflectiescherm ... laat staan flitsers. Door te gaan opzoeken en te spelen ben ik stapsgewijs tot mijn ideale werkmaterialen gekomen. Experimenteren kost inderdaad geld en ik heb ook reeds veel zaken gekocht die nu stof liggen te verzamelen. Hetgeen je wil is zo specifiek dat er niet echt een kant en klare oplossing voor bestaat, iedere situatie en locatie is anders en door veel te spelen zal al snel zien wat je op welk moment zal gebruiken.

Neem je eigen auto en trek erop uit. Als je denkt een flitsset nodig te hebben dan kan je beter eens afspreken met iemand op dit forum die je eventjes wil bijstaan met zijn set en je zal snel merken of het dat is wat je wil.
              www.fotofolio.be

Comment

Zoals Lieven reeds aanhaalde heb je behoorlijk wat materiaal nodig om full size cars te fotograferen.

Buiten een grote ruimte met een hoge plafondhoogte, het je groooote softboxen nodig.

Google eens op Chimera. Servix in Aarstelaar is de verdeler voor België. Topspul aan een stevige prijs.

Succes,

Wim
                BD0808BE

Comment

Als je lid bent van de vzw mag je een flitsset gratis gebruiken...
                  Zo moet je er geen kopen...

Mocht je nu in plaast van een grote softbox eens een groot reflectiescherm maken en daar al uw flitspower of de zon op los laten... En met het reflecterend licht werken ... Je zal veel minder licht hebben, maar met een aangepast diafragma
                  Ik denk dat een witte plastiek ( die de boeren gebruiken op hun silo's ) en een kader in pannelatten moet je snelen goedkoop een groot reflectiescherm kunnen samensteken

( ben maar luidop aan het denken )
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

( ben maar luidop aan het denken )
                    Das goed gedenkt!
                    Snel, goedkoop ... in de Aveve verkopen ze dat plastiek.
                    www.fotofolio.be

Comment

Interessant draadje geworden met zeker wat bruikbare links.

Het zal zeker een hoop experimenteren worden, met heel vaak teleurstellende resultaten. Hoop dat ik toch een setup kan vinden die een acceptabel of tevredenstellend resultaat opleverd.

@Lambocars
                      De flitsers gebruik ik met omnibounce, waar bij de SB800 als master is ingesteld en de 2 SB600 als slave worden opgesteld ( op statief of gewoon op de grond)

Grtz

Bryan
                      Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Hier een voorbeeld van experimenteel spelen met 3 speedlights, info en how-to in deze link.
                        www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                          Hier een voorbeeld van experimenteel spelen met 3 speedlights, info en how-to in deze link.
                          Je moet maar op het idee komen, het ziet er in elk geval heel goed uit, ga ik ook eens proberen (als het een beetje warmer is buiten).

Heeft er eigenlijk iemand al met een softbox met hotshoe gewerkt, iets in de aard van dit : Lastolite EzyBox kit
                          deze kost redelijk wat geld, maar ik veronderstel dat eBay waarschijnlijk wel goedkopere oplossingen aanbiedt. Als ik de info van Lastolite mag geloven verlies je maar 0.5 stop met zo'n softbox.

Dan heb je echt wel een portable oplossing zonder batterijen mee te sleuren, met een degelijke flits erin heb je hetzelfde richtgetal als een flitsset, maar stukken makkelijker mee te nemen op locatie.

Mark

Comment

Heeft er eigenlijk iemand al met een softbox met hotshoe gewerkt
                            Ja, neem ik steeds mee op locatie

www.fotofolio.be

Comment

Heb net een leuke thread gevonden op dpreview :
                              lights for automotive photograph ?

Ik denk dat ik mijn boeltje inpak en bloemetjes ga trekken
                              Zo'n setup is gewoon niet te betalen, ze spreken daar over honderdduizenden euro's (dollars eigenlijk)

Bottomline is dat wanneer je buiten auto's fotografeert je reflectors kan gebruiken en als je dan toch binnen foto's wil maken je nooit de wagen egaal uitgelicht krijgt zonder Euromillions te winnen.

Zal binnenkort eens gaan experimenteren met mijn wagen in een fabriekshal met een 4x430EX / Softbox flash setup, 't is een zwarte auto, da's lekker moeilijk om te beginnen dus

Mark

Comment

Fotofolio vraagje : die softbox is dat deze :

Want ik heb daar ook interesse in! Maar weet niet goed waar deze aan te schaffen in BE. Fotokonijn heeft em blijkbaar niet.
                                Much to learn I still have!

Comment

Working...
                                X