Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits set in the field ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flits set in the field ...

Hello,

ben al een tijdje op zoek naar een set om op locatie te kunnen flitsen, maar meestal zijn de batterijen enorm duur (1800 Euro) en een generator is blijkbaar niet echt een goed idee.

Ik heb nu een set gevonden van Falcon Eyes, de GN300. Die komt kompleet met twee statieven van 2m40, twee softbox van 50x70 cm en is nog niet echt duur. MAAR wat nog beter is, er bestaat voor deze set een batterij van rond de 150 Euro die tussen de 100 en 250 flitsen meegaat.

Is dit iets, of is 300 Watt gewoon nog te weinig ? Ik veronderstel dat de GN150 set echt wel basis is, terwijl de GN600 of GN900 kits ineens weer zoveel duurder zijn.

Wat de bedoeling in principe is : een fotoshoot met een auto te doen, de wagen (vooral de onderkanten dan) beter uit te lichten zodat ie egaal verlicht geraakt. Is dit haalbaar met een dergelijke flitsset, moeten hier nog reflectieschermen bij of wat denken jullie hierover ? Geld weggesmeten of kan het toch een meerwaarde geven ?

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Re: Flits set in the field ...

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
    Hello,

ben al een tijdje op zoek naar een set om op locatie te kunnen flitsen, maar meestal zijn de batterijen enorm duur (1800 Euro) en een generator is blijkbaar niet echt een goed idee.

Ik heb nu een set gevonden van Falcon Eyes, de GN300. Die komt kompleet met twee statieven van 2m40, twee softbox van 50x70 cm en is nog niet echt duur. MAAR wat nog beter is, er bestaat voor deze set een batterij van rond de 150 Euro die tussen de 100 en 250 flitsen meegaat.

Is dit iets, of is 300 Watt gewoon nog te weinig ? Ik veronderstel dat de GN150 set echt wel basis is, terwijl de GN600 of GN900 kits ineens weer zoveel duurder zijn.

Wat de bedoeling in principe is : een fotoshoot met een auto te doen, de wagen (vooral de onderkanten dan) beter uit te lichten zodat ie egaal verlicht geraakt. Is dit haalbaar met een dergelijke flitsset, moeten hier nog reflectieschermen bij of wat denken jullie hierover ? Geld weggesmeten of kan het toch een meerwaarde geven ?

Mark
    Hoi,

Ik zat met hetzelfde dilemma. Momenteel heb ik de FE GN450AD flitsset. Hier zitten 2 softboxen bij. Tevens nog het FE draadloos trigger & receiver setje erbij gekocht.
    De flitsset voor een leuke prijs kunnen kopen op de ZoomExperience. de trigger later bijgekocht.
    Een aandachtspuntje, bij gebruik van een accu vervalt het instellicht zoals ik het heb begrepen uit de karige handleiding.
    Ben alleen aan het wachten op de accu's. Wil dan wel 2 accu's kopen.
    Ik denk dat dit wel genoeg is voor op lokatie (bv onder een brug, fabriekshal ed) .
    Nadeel is wel dat je wat te verslepen hebt, en het moet ook in de auto passen , ik zie me die softboxen ook niet elke keer weer in en uit elkaar halen ( al heb ik het met een station dan wat makkelijker ).

Eventueel ben ik wel bereid om eens ( als ik alles bij elkaar heb ) een soort van "miniSD" te houden voor de auto shooters. Dit dan om van elkaar te leren en de beperkingen dan wel voordelen van het werken met een studioflitsset te ondervinden.

Grtz

Bryan
    Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Hello,

Waarom niet?

Ik gebruik soms mijn generator en nog nooit problemen mee gehad.

Met 1liter benzine levert deze +/- 3uur 1000w (digitaal gestabiliseerd).
      www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B-man Bekijk bericht
        Een aandachtspuntje, bij gebruik van een accu vervalt het instellicht zoals ik het heb begrepen uit de karige handleiding.
        Wat is het voordeel dan nog van zo'n kit? Ben je dan niet veel makkelijker af met wat flashes en wireless ebay triggers?

heel licht om mee te nemen... één zak, met drie statiefjes, wat parapluutjes, klemmen, drie flashes

snel op te stellen, makkelijk mee te nemen, redelijk powerfull (SB800 en SB80DX)

mis ik iets?
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
          Waarom niet?

Ik gebruik soms mijn generator en nog nooit problemen mee gehad.

Met 1liter benzine levert deze +/- 3uur 1000w (digitaal gestabiliseerd).
          Ik heb ergens gelezen dat een generator de circuits van de flits zou kunnen beschadigen omdat ie geen perfect sinus curve (of zoiets) zou leveren.

Een dergelijke generator kost 800 Euro, een batterij voor twee flitsers tot 900 Watt komt op 150 Euro ...

@B-Man :

Voor zo'n mini SD ben ik wel te vinden, ik zal je eerste inschrijving zijn, laat maar weten waar en wanneer je ervoor gereed bent.

Mark

Comment

Ik heb ergens gelezen dat een generator de circuits van de flits zou kunnen beschadigen omdat ie geen perfect sinus curve (of zoiets) zou leveren.
            Daarom moet je een digitaal gestabiliseerde kopen, zoals ik ... maar is inderdaad wel duur. Extra voordeel is dat je buiten je fotografie over 220v kan genereren.
            www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              Wat is het voordeel dan nog van zo'n kit? Ben je dan niet veel makkelijker af met wat flashes en wireless ebay triggers?

heel licht om mee te nemen... één zak, met drie statiefjes, wat parapluutjes, klemmen, drie flashes

snel op te stellen, makkelijk mee te nemen, redelijk powerfull (SB800 en SB80DX)

mis ik iets?
              Een hele GN300 set met twee flitskoppen, twee statieven, twee softboxen en de bijbehorende batterij kost ongeveer 100 Euro meer dan slechts één Speedlight 580 EX II.

Ik heb trouwens gelezen dat een paraplu rare reflecties kan geven op de carrosserie van een wagen, daarom dacht ik aan softboxen, je kan natuurlijk ook een 40x40 softbox op een Speedlight zetten, maar dan ben ik veel meer centjes kwijt voor twee lichtpunten.

Die flitsset kan ik altijd nog gebruiken voor een portretshoot hé (een beetje extra ervaring opdoen kan nooit kwaad)

Mark

Comment

Een hele GN300 set met twee flitskoppen, twee statieven, twee softboxen en de bijbehorende batterij kost ongeveer 100 Euro meer dan slechts één Speedlight 580 EX II.

Ik heb trouwens gelezen dat een paraplu rare reflecties kan geven op de carrosserie van een wagen,
                I see...

maar je hoeft helemaal geen 580 EX II te kopen hoor...
                goedkope Vivitars of SB26 aan 50€ werken perfect...

en je kan ook door een paraplu schieten, is net als een softbox, alleen is je catchlight rond :-) maar in de ogen van een auto... :-)
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

mis ik iets?

Goeie vraag

Jammer dat men dit belangrijke feit ergens in de manual "wegmoffelt".
                  Desondanks denk ik dat het gemis van de instellichten wel overkomelijk is.
                  Mocht het toch zo zijn dat de instellichten onmisbaar zijn , dan weet ik nu in ieder geval wat ik dan voor een generator nodig heb.

Ik werkte eerst met extra flashes, maar soms kwam ik daar toch mee te kort ( SB800 en 2 x SB600 )

Grtz

Bryan
                  Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Heb gisteren in den Brico van Tienen een digitale 1000Watt generator gezien voor een soldenprijs van 299 Euro, da's toch al een stuk minder dan de 800 voor een Honda, waarschijnlijk wel een stuk mindere kwaliteit, maar kost dan ook maar de helft.

Hoeveel 300 Watt flitsers kan je hier op aansluiten ? Is het simpelweg 3x300 Watt (900 Watt) of is het niet zo eenvoudig ?

Is misschien geen slecht idee, hoeveel lawaai maakt zo'n generator eigenlijk ?

Mijn vraag is eigenlijk ook, is 300 Watt voldoende om auto's te fotograferen of heb ik meer power nodig om degelijk te kunnen werken ?

Mark

Comment

@B-Man :

Voor zo'n mini SD ben ik wel te vinden, ik zal je eerste inschrijving zijn, laat maar weten waar en wanneer je ervoor gereed bent.

Mark
                      Staat genoteerd,

Hopelijk zijn die accu's snel leverbaar. Anders wordt het toch zoeken voor een betaalbare digitaal afgeregelde generator.

Grtz

Bryan

Comment

Weet het nu helemaal niet meer, wat zou de beste oplossing zijn :
                        een Falcon Eyes GN300 set met batterij (rond de 600 Euro)
                        of
                        twee EX430 met statieven en paraplu's kopen (zal ongeveer hetzelfde kosten zeker)

ik kan mij voorstellen dat de combinatie met die EX430's sneller en practischer is om in 'de field' op te stellen, maar is een 430 te vergelijken met een 300 Watt flitser en is deze ook in te stellen op de flash zelf ? (heb nog een EX380 die als achtergrond 'oplichter' dienst zal doen)

Heb je eigenlijk altijd een rf set nodig, ik heb gelezen dat de ir van Canon niet echt goed werkt 'in den buiten', en kabeltjes lijken me niet echt handig.

Ben ideetjes aan het uitwerken, elke hulp is welkom, het is vooral om auto's te fotograferen, dus niet echt voor portretwerk.

Mark

Comment

Weet het nu helemaal niet meer, wat zou de beste oplossing zijn :
                          een Falcon Eyes GN300 set met batterij (rond de 600 Euro)
                          of
                          twee EX430 met statieven en paraplu's kopen (zal ongeveer hetzelfde kosten zeker)

ik kan mij voorstellen dat de combinatie met die EX430's sneller en practischer is om in 'de field' op te stellen, maar is een 430 te vergelijken met een 300 Watt flitser en is deze ook in te stellen op de flash zelf ? (heb nog een EX380 die als achtergrond 'oplichter' dienst zal doen)

Heb je eigenlijk altijd een rf set nodig, ik heb gelezen dat de ir van Canon niet echt goed werkt 'in den buiten', en kabeltjes lijken me niet echt handig.

Ben ideetjes aan het uitwerken, elke hulp is welkom, het is vooral om auto's te fotograferen, dus niet echt voor portretwerk.

Mark

Hoi Mark,

Ik weet van 2 reportages en heb daarvan zelf een reportage gezien. De freelance fotografen maakten daarbij gebruik van studioflitssets met accus.
                          Dus ik neig om het voordeel te geven aan een studioset met accu.
                          Al ben ik zelf nog wat bij een aan het bestellen aan onderdelen ( paraplus met houder) voor gebruik bij mijn SB800/SB600's.

Grtz

Bryan

Comment

Ik denk wat jij wil als resultaat... dan moet je een softbox kopen/maken van enkele meters diameter....

Met zo'n kleine afmetingen (minder dan 1m) kan je toch niets bij auto's beginnen....

OF

Koop een softbox 1.2m of zo... en fotografeer je wagen 7x met op verschillende plaatsen je softbox. Wel telkens 1 zijde+hoek of zo. (Liefst verduisterde ruimte) Foto's mergen en ...
                            Last edited by de.lesse.be; 2 januari 2008, 16:44.
                            -=- Light is the key...

Comment

Om "iets" ( in uw geval auto's ) goed uit te lichten heb je een lichtbron nodig die groter is dan uw onderwerp.
                              Hoe groter uw lichtbron tenopzichte van uw onderwerp hoe zachter het licht.
                              Bij een model heb je een grote softbox om zacht licht te hebben.
                              Bij product gebruiken ze een tent of softboxen om zacht licht te hebben de tent of softboxen zijn 2-3-4-5 keer groter dan het onderwerp.

Heb je er enig idee van hoe groot uw softbox moet zijn om een auto uit te lichten ??? Zoek een in google naar een set-up van een studio waar ze auto's fotograferen...
                              Dat zijn softboxen van 6-7-8meter lang met 3 of meerdere flitsers in per softbox.

Met gewone softboxen zal je slechte goedkope autofoto's maken...

Ga eens naar de garagist en kijk eens in de toonzaal naar de auto's.
                              Kijk niet naar de auto's maar naar de reflecties op de auto's.
                              Waarom denk je dat hij allemaal kleine spots in zijn plafon zitten heeft ? Juist om de auto er te laten uitzien als een diamant ( sterrekes, glinsters, )...
                              Allemaal kleine refecties op de auto door de kleine lichtbronnen.

Snap je wat ik bedoel...

En dat is wat jij niet mag hebben... Jij hebt grote lichtbronnen nodig om grote/lange reflecties te hebben.

Je kan het zelf thuis ook een proberen...
                              Leg een fles wijn op de tafel in de living en doe spotjes branden.
                              Kijk naar de reflecties op uw fles ( je zal 3 of 4 kleine reflecties zien ).
                              Ga nu naar de keuken en leg die zelfde fles onder de TL lamp en kijk terug naar de reflectie in de fles. Nu zal je een langere reflectie hebben dan die spotjes.
                              Hou nu die fles bijna tegen de TL lamp en je zal zien dat die reflectie nu over de volledige fles te zien is...
                              Vergelijk nu hoe groot die lichtbron is tegenover uw onderwerp en je zal snappen wat ik bedoel.
                              Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
                              X