Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Snelkoppelingsplaatje Gitzo ballhead

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Snelkoppelingsplaatje Gitzo ballhead

Na lang speuren heb ik thans besloten om mij een degelijk statief met
    balhoofd aan te kopen.
    Qua prijs lijkt Foto Rubens ( studio 73 ) in België een scherpe prijs te bieden.
    Mijn keuze:
    - Statief Gitzo GT3530 ( 545 euro )
    - Ballhead Gitzo G1378M ( 229 euro )
    Volgens Foto Rubens is in het balhoofd inbegrepen:
    De Quick Release Adapter G2285MB en een snelkoppelingplaatje G2285M/14B.
    Dit snelkoppelingsplaatje zou geschikt zijn voor een Nikon D200 camera.
    Nu mijn vraag:
    Welk snelkoppelingsplaatje ( van Gitzo ) moet ik mij aanschaffen
    om te gebruiken met de Nikon Lens 70 - 200 F/2.8 VR?
    zijn er Gitzo gebruikers die mij hierbij kunnen helpen.
    Dank bij voorbaat!
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Re: Snelkoppelingsplaatje Gitzo ballhead

Inzake statief heel zeker een zeer goede keus. De GT3530 genoot ook mijn voorkeur, maar ik ben gevallen voor de vlottere uitschuifbare poten van de Velbon Sherpa pro CF-730 dat ik eerstdaags verwacht uit Duitsland. Desalniettemin blijft de Gitzo zeer zeker een uitstekend statief. Vermijd evenwel toch het gebruik van de middenzuil zoveel mogelijk om de trillingen te beperken. Het is zelfs mogelijk om de middenzuil volledig te verwijderen en te vervangen door een Markins TB-30 (https://www.photoproshop.com/product...19ddba33e97cf5) om er een SuperGitzo van te maken.

Inzake balhoofden bestaan er beter keuzes dan de Gitzo balhoofden (de Gitzo's krijgen op de Amerikaanse fora minder goede kritieken dan hun statieven). Bovendien is de 1378M vrij zwaar. Hier zou ik toch eens uitkijken naar een Markins M-10 balhoofd of een Arca-Swiss Z1p (ik heb er zo eentje). In Amerika kan je je ook nog wenden tot RRS (Really Right Stuff) en Kirk Balhoofden. Al deze balhoofden kosten zo’n 100 à 150 euro meer, maar zijn kwalitatief dan ook echt de top. En een Gitzo GT3530 verdient eigenlijk niets minder dan de top.
    Voordeel van deze andere balhoofden dat ze beschikken over het universele Arca-Swiss systeem waardoor ze onderling met allerhande lens- en cameraplaatjes met elkaar uitwisselbaar zijn. Het Arca-swiss systeem staat garant voor zijn degelijkheid en gebruiksgemak.
    L-brackets en dergelijke zijn perfect compatibel zonder zorgen.
    Bij Konijnenberg verkopen ze eveneens Wimberley plaatjes (Arca-Swiss compatibel) voor camera's en lenzen. Deze plaatjes zijn veelal universeel zodat je niet steeds andere plaatjes hoeft te kopen bij verandering van camera. Ik heb het Wimberley Universeel cameraplaatje P-5 en het lensplaatje P-20 voor de 70-200/2.8 VR (vereist nog een extra schroefje SW-100).
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
      Inzake statief heel zeker een zeer goede keus. De GT3530 genoot ook mijn voorkeur, maar ik ben gevallen voor de vlottere uitschuifbare poten van de Velbon Sherpa pro CF-730 dat ik eerstdaags verwacht uit Duitsland. Desalniettemin blijft de Gitzo zeer zeker een uitstekend statief. Vermijd evenwel toch het gebruik van de middenzuil zoveel mogelijk om de trillingen te beperken. Het is zelfs mogelijk om de middenzuil volledig te verwijderen en te vervangen door een Markins TB-30 (https://www.photoproshop.com/product...19ddba33e97cf5) om er een SuperGitzo van te maken.

Inzake balhoofden bestaan er beter keuzes dan de Gitzo balhoofden (de Gitzo's krijgen op de Amerikaanse fora minder goede kritieken dan hun statieven). Bovendien is de 1378M vrij zwaar. Hier zou ik toch eens uitkijken naar een Markins M-10 balhoofd of een Arca-Swiss Z1p (ik heb er zo eentje). In Amerika kan je je ook nog wenden tot RRS (Really Right Stuff) en Kirk Balhoofden. Al deze balhoofden kosten zo’n 100 à 150 euro meer, maar zijn kwalitatief dan ook echt de top. En een Gitzo GT3530 verdient eigenlijk niets minder dan de top.
      Voordeel van deze andere balhoofden dat ze beschikken over het universele Arca-Swiss systeem waardoor ze onderling met allerhande lens- en cameraplaatjes met elkaar uitwisselbaar zijn. Het Arca-swiss systeem staat garant voor zijn degelijkheid en gebruiksgemak.
      L-brackets en dergelijke zijn perfect compatibel zonder zorgen.
      Bij Konijnenberg verkopen ze eveneens Wimberley plaatjes (Arca-Swiss compatibel) voor camera's en lenzen. Deze plaatjes zijn veelal universeel zodat je niet steeds andere plaatjes hoeft te kopen bij verandering van camera. Ik heb het Wimberley Universeel cameraplaatje P-5 en het lensplaatje P-20 voor de 70-200/2.8 VR (vereist nog een extra schroefje SW-100).
      Inderdaad, het Markins M-10 balhoofd is in feite ook mijn eerste keuze.
      Toen heb ik gebeld met foto Rubens of ze die niet konden bestellen,
      alhoewel ze geen reguliere afnemer zijn van dit merk. Het antwoord
      was negatief maar dat ze het merk zouden opvolgen.
      Nu staat mijn besluit toch vast om het statief GT3530 bij foto Rubens te
      kopen want het is volgens mij de goedkoopste plaats. Dat wordt dan mijn eerste bestelling.
      Immers bij Nikonians: 825 euro - Rubens: 545 euro!!!
      Wat het balhoofd betreft zal ik uw advies moeten volgen he, je bent immers
      niet de enige die de types Markins M10 en Arca Swiss Z1p aanprijst.
      Dan volgende praktische vragen:
      1) Markins M10 kan ik bestellen via Nikonians; alsook de Markins TB 30,
      maar kan ik ze ook ergens in een fotoshop in België vinden?
      ( aan een goede prijs )
      2) Waar koop ik best een Arca Swiss Z1p ( indien mijn keuze hierop valt )
      en zo ja, bestaat er dan een Arca Swiss tegenhanger voor de Markins TB 30?
      Tevens vind ik op de site van konijnenberg 3 types Arca swiss balhoofden:
      Arca Swiss Monoball Z1 dp with quick set
      Arca Swiss Monoball Z1 sp with quick set
      Arca Swiss Monoball Z1 sp with 3/8"" th
      Welke is er nu best geschikt voor een nikon D200 en 70-200 lens van nikon??
      Het is nogal een doolhof die materie!
      Last edited by dyafani; 13 december 2007, 14:03.
      Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Foto Rubens is inderdaad de allergoedkoopste plaats om een Gitzo te kopen (VS uitgezonderd). Ik heb zowat alle sites van Europa afgeschuimd.

Markins levert alleen online vanuit de VS (opgelet met invoertaksen) of vanuit Duitsland.
        Konijnenberg is de enigste leverancier (bij mijn weten toch) van Arca-Swiss balhoofden. Arca-Swiss heeft als bijkomend voordeel dat het balhoofd elleptisch is. Dit betekent een grotere weerstand wanneer het balhoofd van zijn middenas afwijkt.

De 2 verschillende types
        1) double pan (452 euro bij Konijn) - de beste uitleg vond ik op Photonet:

Ball head confusion.
        Dave Bishop, Dec 02, 2007; 07:26 a.m.

Can someone please tell me what the "in the field" differences, or advantages are, between a "single" and a "double" pan ball head. Thanks.

Answers
        Edward Ingold , Dec 02, 2007; 09:32 a.m.

It is essential to make the axis of rotation exactly vertical when shooting for stitched panoramas, which requires precise leveling of the tripod.

A double-pan head has a pan base built into the clamp, so the ball itself can act as a leveling base. The downside is that the horizon is in the center of the frame, which is usually undesirable for composition.

It is also possible to level the tripod by adjusting the legs, but it is difficult and time-consuming. IMO, the best solution is to put a leveling base between the tripod and head. The camera must be leveled separately, but can be tilted up or down with the ball for better composition.

2) Single Pan (Sp) is de basisversie;

bestaat uit 3 verschillende versies:

a) met 3/8" screw (303 euro bij Konijn)- je dient er dus nog zelf een snelkoppeling bij te kopen van Kirk, RRS, Markins of Wimberley. Naar het schijnt hebben deze snelkoppelingen bepaalde kleine voordelen (waterpasje, stopvijsjes voor het onverwacht glijden enz.). De meerwaarde lijkt m.i. toch eerder overroepen en resulteert in een (terug) aanzienlijke meerkost;

b) met quickset (Konijn 344.70 euro)
        Hier kan enige verwarring ontstaan omdat de foto op Konijnenberg NIET de juiste is. Met quickset wordt bedoeld een snelkoppelingsplaat met een zogenaamde cork-screw of schroefklem. D.i. is een vijs die het plaatje als het ware dichtdrukt. Dit systeem is zeer efficiënt en is muurvast. Het is amper een klein beetje trager dan het Flip-Lock systeem en wordt door alle gebruikers als het beste systeem ervaren. Ik heb deze dan ook aangeschaft. Indien je dat wil post ik hier enkele beelden van dit balhoofd tijdens het weekend;

c) met quickset - "flip-lock" systeem (Konijn 360.97 euro)
        Dit is het nieuw snelkoppelingssysteem van Arca-swiss. Het werkt met een hendeltje (lever) die je moet opspannen om het plaatje vast te zetten. Het is dus vrij snel loskoppelbaar, maar in de VS zijn de meeste gebruikers ontevreden over dit systeem. Het zou iets minder stabiel zijn en bij hapering makkelijk loskomen. (Bij de cork-screw versie van 344.70 euro is dit echt onmogelijk. Vast is vast).

Wat dien je er nog bij te kopen?
        Een universeel cameraplaatje van Wimberley P-05 (66,09 euro)
        Een Wimberley universeel lensplaatje P-20 voor de 70-200 VR (66.09 euro) + een extra schroefje SW-100 (2.03 euro) om de 70-200 VR met 2 vijsjes vast te zetten.

Ik heb er optioneel nog een klein waterpasje van Hama bijgekocht (30 euro) om in de hotshoe van mijn Nikon D200 te zetten.

- PS : ik heb 2 maand het internet afgeschuimd omtrent alle relevant informatie inzake balhoofden en statiefpoten. Je moet mij dus niet vertellen hoe complex dit allemaal wel is. Mijn definitieve statiefkeuze heb ik maar bij konijn gemaakt toen ik de Velbon CF-730 tegenover de Gitzo GT3540 kon vergelijken. Mijn gesukkel met de beensegmenten van de Gitzo was voor mij de finale beslissing om voor de Velbon CF-730 te kiezen. Over de Velbon CF-730 vind je helaas weinig reviews. Maar diegene die ik vond waren uitermate lovend. Maar ik herhaal: de Gitzo 3530 blijft evenwel een uitstekende keuze.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb onlangs mijn lichtgewicht Gitzo statief verkocht. Ik was niet direct van
          plan om een nieuw te kopen, maar het het toch gedaan. Mijn keuze is
          gevallen op de Gitzo GT3530S. Kost bij Fotokonijnenberg 600 euro en bij
          Nikonians Shop 720 euro. Vermits ik bij Nikonians ook de Markins M-20 heb
          gekocht (overigens een erg fijn balhoofd!! zeker beter dan een Gitzo balhoofd
          voor zover ik er iets van ken of ervaring mee heb), kreeg ik het statief ook
          aan de prijs dat het bij Fotokonijnenberg staat. Ik kan de bovenstaande
          commentaren alleen maar bijtreden. Koop een balhoofd van Arca Swiss,
          Markins of RRS en je zit steeds goed. Doe ook eens een search op het forum,
          er bestaan al enkele topics over.

Comment

Wil dit zeggen dat deze plaatjes ook voor manfrotto gewoon buikbaar zijn.
            Dit opend perspectieven.

Kurt
            Iedere dag weer.
            Is bd een leerrijk gegeven.

See you all on planet bd!
            Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

Comment

'k ga hier toch even opkomen voor die gitzo balhoofd. Heb deze sinds kort en hij werkt heerlijk en stabiel. Heb er wel gelijk de QR afgehaald en er een wimberley QR (C-30 geloof ik) opgezet...
              Groetjes Edwin
              Mijn Foto's

Comment

Working...
              X