Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk statief?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk statief?

Hallo,

Ik ben op zoek naar een statief, maar door het grote product aanbod en prijs variaties is het wederom zeer moeilijk kiezen...

Het statief zou vooral moeten dienen om foto's bij nachte te nemen en groepsfoto's op trouwfeesten.

Ik denk niet dat ik het ongelooflijk veel zal gebruiken, dus indien mogelijk wens ik mijn uitgave te beperken.

Wat kunnen jullie mij aanraden en waar moet ik vooral op letten.

Het toestel waar het statief voor moet dienen is een 400D met sigma 17/70.

Thx

Re: Welk statief?

Goed en goedkoop gaan bij statieven meestal niet samen.
    Startgewicht van een statief moet minimaal 1.5x het gewicht van je camera+lens zijn. Bij carbonstatieven mag het startgewicht 1 op 1 zijn.

Houten statieven dempen het best van allemaal de trillingen en zijn vrij betaalbaar (cfr Berlebach statieven bij Konijnenberg) - reken op 200 euro.
    Hout is evenwel wat omslachtig in het gebruik en is niet compact. Het hangt van je voorkeur af, maar het blijft evenwel het allerbeste volgens puristen.

Carbon is licht, dempt goed, maar is verschrikkelijk duur. Velbon biedt nog de beste prijzen (vanaf 200 euro zonder kop). Een goede statiefkop is ook niet goedkoop.
    Gitzo heeft de beste naam voor Carbonstatieven, maar is peperduur (+ 400 euro). Hun balhoofden zijn evenwel nog betaalbaar.

Aluminium is minder trillingsbestendig, maar bij gebruik van minder lange lenzen (<135mm) eigenlijk geen probleem. Tenzij je kritische snelheden gebruikt( 1/2 - 1/15e seconde). Aluminium is eerder zwaar , maar wel minder duur. Manfrotto biedt hier de beste oplossingen: kop + statief is ongeveer 200 euro.

Statieven van minder dan 100 euro zijn weggesmeten geld. Dan koop je nog beter een eenbeenstatief.
    Bespaar zeker niet op een statief!
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Er bestaan ook statieven in carbon van Benro, dit zouden copies zijn van de Gitzo statieven. Heeft iemand ervaring met dit merk?

Comment

Hey,

Al eens gedacht aan een Mono-statief? (met 1 been)
        Die bestaan in hoogtes tot 1m80.
        Doorgaans veel praktischer dan een driepoot, zeker als ik zie dat je het ook voor trouwfoto's wil gaan gebruiken.
        Moet maar eens in een gemeentehuis of kerk met je driepikkel binnenkomen.
        Zelf meegemaakt dat ik met een driepoot een vaasje met bloemen in een stil moment in de kerk omver gooide. De ogen van de aanwezigen allemaal op mij gericht.
        Allez ja, voor een goeie 60 euro heb je al een heel goeie.
        Succes.
        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
          Er bestaan ook statieven in carbon van Benro, dit zouden copies zijn van de Gitzo statieven. Heeft iemand ervaring met dit merk?
          Giottos heeft ook carbon statieven tegen een goede prijs.
          Bespaar zeker niet op de kost van een statief want stabilitiet kent geen prijs.
          Een goed statief gaat je hele hobbyleven mee, en bespaar zeker ook niet op een goed balhoofd.

http://www.studio73.be/

Ook Manfrotto heeft carbonstatieven van goede kwaliteit de Magfiber reeks.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Net gelezen in nieuw (volgens mij prima) tijdschrift DigiFoto Pro komt uit test met vele concurentie als winnaar de: Manfrotto O55WB + balhoofd 804RC2 krijgt 9.5/10....................('k heb hemzelf, en ben zeer tevreden)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_D Bekijk bericht
              Benro krijgt overwegend redelijk goede kritieken, maar blijf weg van hun balhoofden (http://www.tomwebsterphoto.com/Essay...o/benroks2.htm).
              Ze zijn verkrijgbaar bij Konijnenberg.

Naar het schijnt is de concurrent Feisol nog iets degelijker dan Benro. Je kan echter deze carbons alleen bestellen via Hongsien Kwee (marktplaats). Helaas bestaat er geen servicepunt in Europa en moet je alles afhandelen met de fabrikant zelf in Taiwan. Er zijn wel veel tevreden gebruikers.

Dichter bij de deur zijn de Velbon Sherpa Pro's makkelijker verkrijgbaar.
              De Velbons krijgen veelal uitstekende kritieken - vooral de CF-640 is vrij populair en niet zo duur. De 7-serie is wel geschikter voor langere lenzen (300 mm). Ik heb de 730 uitgebreid mogen bewonderen bij Konijnenberg en was danig onder de indruk van de schitterende bouwkwaliteit en het gemak van uitschuiven van de pootsegmenten. De Gitzo's voldeden niet echt aan mijn verwachtingen op dat vlak (moeilijk in-en uitschuiven), ondanks de hoge prijs. Konijnenberg is wel heel duur wat betreft de Velbons.
              Studio73 (FotoRubens) biedt de Velbons aan vrij goede prijzen aan
              Goedkoper zijn ze in Duitsland (www.lagu.de verzendkosten 11 euro). Ik heb mij de Sherpa pro CF-730 daar besteld vorige week en ik verwacht hem iedere dag.

Comment

Een hele tijd geleden was er in een fotomagazine (weet de naam niet meer) een stabiliteitstest van 6 statieven onder de 350 euro

Op de statieven werden lasers gemonteerd.

De maximale afwijkingen werden genoteerd bij indrukken van de ontspanknop, windmachine en een trillingstest.

Resultaat van de test:
                1e plaats Giotto's 8160 serie carbon statief (nu vervangen door de 8360) prijs 299 euro
                2e plaats Velbon Sherpa pro 530 (199 euro)
                3e plaats Manfrotto Magfibre 190MF4 (315 euro)
                4e plaats Gitzo explorer G2222

De giotto's had veruit het beste resultaat.
                De Velbon was iets beter dan de manfrotto in de wind maar slechter bij de trillingstest (was wel goedkoper dus daarom 2e).

De Gitzo scoorde op alle vlakken veel slechter dan de voorgaande modellen (maar was wel in alluminium omdat de carbonstatieven meer dan 350 euro kosten).
                Last edited by zunoel; 12 december 2007, 20:24.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

De Velbon CF-530 is wel een heel licht model en niet echt aan te bevelen. De vergelijking met statieven van 100 euro duurder vind ik wat scheefgetrokken.
                  De Velbon 630 of 640 ware hier een gelijkwaardiger opponent geweest en waarschijnlijk nog beter gescoord in de test. Op de Duitse fora zijn ze er in ieder geval uiterst tevreden over.
                  Ik heb de test indertijd ook gelezen en wat opzoekingswerk verricht naar die Giotto's.
                  Er werden hier en daar wat problemen gemeld met de segmentsluitingen (toch ook niet onbelangrijk). Ik heb er om deze reden dan ook van af gezien.
                  En een alu-statief (Gitzo) kan bovendien nooit wedijveren tegenover carbon-statieven. Niet dat ik hier Gitzo hier wil verdedigen, maar eenzelfde test met een Gitzo-carbon zou wellicht een andere rangschikking opgeleverd hebben.
                  Last edited by Leopard; 12 december 2007, 20:39.

Comment

Nog een testje - eentje waar de Gitzo's duidelijk beter scoren:

http://www.tvwg.nl/testrapporten/sta.../statieven.htm

Comment

Ik (beginner) ben op zoek naar een statief en kwam dit topic tegen via de zoekterm velbon sherpa pro cf 530 statief. Iemand een idee of deze productcode overeenkomt met de hierboven besproken cf 530 (<--> 2007) of dat er sindsdien verbeteringen aangebracht zijn? De prijs is in elk geval nog identiek :-)

Waarom deze?

Er zijn enorm veel bomen in het bos en zag op de website van velbon dit statief en dat leek me wel iets

Wat ik belangrijk vind:

- licht maar toch stabiel
                      - stevig (geen rommel )
                      - snel in gebruik --> vouw vouw draai en hup camera erop

doel:

wel:
                      avond/nacht
                      komende reis new york in de avond (brooklynn bridge/time square)

normaal niet voor: ganse dag zeulen

met als conclusie
                      flickr - level: enthousiaste beginner ;-)

Comment

Ik heb geen goede ervaringen met "de Sherpa-statieven" zeker voor een zware body met lens.
                        (maar zullen er hier wel zijn die er tvreden over zijn)

Ik ben content van Manfrotto en Gitzo zijn ook sublieme statieven.

Een goed statief met balhoofd kost al gauw 250€.
                        Een statief van 80€ - 100€ is ok voor een kleine body met standaardlensje.

Voor eens en voor altijd het idee over "welk statief" uit de wereld halen met volgende tip.
                        Kies een statief in een winkel, zet je camera erop, draai alles goed vast en maak eens een foto op 1seconde sluitertijd.
                        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

goede tip! was ik sowieso van plan!

Probleem is dat je bij (als bij zoveel dingen) begint met een goedkoper statief om dan over te schakelen op een beter statief. Uit ervaring weet je dan bv dat (inklikken toestellen, ...) niet zo goed werkt in de praktijk als eerst gedacht. Daarom dat ik direct voor een duurde klasse ging.

Ik zoek een statief op de groei. Momenteel heb ik een entry DSLR en niet de zware lenzen maar je weet niet wat je binnen 2 jaar in de hand hebt

Als je een statief koopt van 80 euro en een jaar later een van 190. Dan zal die laatste mogelijk kwalitatief minder zijn dan een statief van 220 die je direct koopt.

Makkelijk zou zijn moest je een aantal statieven op leenbasis kunnen gebruiken maar ja

Er zijn gewoon zoveel merken/mogelijkheden dat het als beginner moeilijk is

Comment

Als ik je een raad mag geven. Als je je statief voor de eerste keer nodig hebt in NY, stel dan je aankoop uit tot je ginder bent. Bij http://www.bhphotovideo.com/ heb je een enorme keuze en je zal een pak minder betalen dan hier. Het personeel is heel behulpzaam en ze hebben kennis van zaken.
                            Als je hem toch eerder zult kopen, ga dan toch maar eens naar die winkel als je in NY bent. Je ogen zullen uit hun kassen vallen.
                            The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                            Fuji XT-2 + .......

Comment

haha

probleem is dat we eerst naar Chicago gaan , 'luxeprobleem'

ik denk dat het een beredeneerde gok zal worden Er zijn zoveel verschillen qua prijs/merk/type. Waren er maar 2 spelers geweest, het ging een stuk gemakkelijker geweest zijn.

Nu zeg ik bv dat een statief licht moet zijn, maar mss is dat helemaal niet nodig. Mss ga ik dat niet zoveel gebruiken. Nu heb ik soms het gedacht... dju ik wou dat ik nu eens 's avonds kon gaan fotograferen. Maar mss is de fun snel over om 'veel' te investeren in een duur statief.

Beroep doen op een winkel waar ze me eerlijk gebruiksadvies kunnen geven bij de verschillende modellen en zelf kan uitproberen zal het beste zijn denk ik

Comment

Working...
                              X