Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extension tubes (tussenringen) vs. Converter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Extension tubes (tussenringen) vs. Converter

Dag allemaal

mijn eerste post op dit forum Weldra komen de foto's!
    Maar eerst een vraagje, want ben van plan op korte termijn de aankoop te doen.

Wat moet ik me aanschaffen, een set tussenringen of een converter?

Ik ben nog niet zo lang de trotse eigenaar van een Micro-Nikkor 105 mm f2.8, maar heb toch al heel wat macro's gemaakt (foto's komen eraan). Naar mijn mening kan ik met deze lens soms niet kort genoeg op mijn onderwerp komen, of kan ik met andere woorden het onderwerp niet groot genoeg vastleggen. Met tussenringen gaat dit wel. Maar nu las ik op dit forum dat een converter ook een goede oplossing is. (ik dacht dat converters enkel voor tele's gebruikt werden)
    Ik ben echter ook in het bezit van een tele, namelijk een 300 mm, en hier kom ik regelmatig ook mee te kort.
    Eén oplossing die ik op beide lenzen zou kunnen toepassen zou fijn zijn. Maar wel niet ten koste van de kwaliteit. Tussenringen zijn een gewone verlenging, terwijl in converters glas zit en dus voor kwaliteitsvermindering zorgen.
    Wie heeft ervaring of een oplossing voor mijn probleem? Of wie kan me vertellen wat ik zou moeten aankopen, en waarom?

Alvast bedankt

Steven
    Nikon D300*Nikon D70S*Nikon SB-600*Remote Control ML-L3*Nikkor AF-S VR 18-200 mm f/3.5-f/5.6*Nikkor 28-80 mm f/3.3-f/5.6*Nikkor 70-300 mm f/4-f/5.6*Micro Nikkor 105 mm f/2.8*Tiffen UV filters*Velbon Tripod & Monopod*Lowepro rugzak

Re: Extension tubes (tussenringen) vs. Converter

Als je deze link volgt, krijg je een overzicht van welke NIKON converters er gaan op welke nikon lenzen.
    http://www.nikon-image.com/eng/Nikko...es/af_spec.pdf.

Er bestaan ook converters van Sigma en kenko, maar daar vind ik niet direct een overzicht welke gaan op welke lenzen.

Nick.

Comment

Re: Extension tubes (tussenringen) vs. Converter

Juist nog een interessante topic gelezen over dit onderwerp.

Stel dat ik een macrolens koop (een 105 ofzo) die op een bepaalde afstand een 1:1 geeft. Kan ik daar geen 2:1 of ... 5:1 van maken? M.a.w. vergroting krijgen.

Conclusie ???

Macro --> tussenringen om dichter op het onderwerp te kunnen scherpstellen
      Tele --> converter om bereik x 1.7 / 2.0 / ... te doen

Grtz!

Steven
      Nikon D300*Nikon D70S*Nikon SB-600*Remote Control ML-L3*Nikkor AF-S VR 18-200 mm f/3.5-f/5.6*Nikkor 28-80 mm f/3.3-f/5.6*Nikkor 70-300 mm f/4-f/5.6*Micro Nikkor 105 mm f/2.8*Tiffen UV filters*Velbon Tripod & Monopod*Lowepro rugzak

Comment

Working...
      X