Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatie Filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatie Filter

Is een polarisatie filter de dag van vandaag nog in of is dat ook verdrongen door de digitale camera , dat wilde ik eens weten , ook of de hedendaagse jonge amateurs daar nog de werking van kennen

ENKELE VAN DE VELE TOEPASSINGEN VOOR DE POLARISATIEFILTER: Reflecterende oppervlakken: gemiddeld 35° Het licht dat weerkaatst wordt door glas, water (druppels), verf, vernis, lakken, plastics, groen van bladeren en gras, bladeren van bloemen, hout en de meeste transparante materialen is al gedeeltelijk gepolariseerd. Meestal in de verkeerde richting. En dat is er juist goed aan, want op die manier versterkt het de werking van de polarisatiefilter. Om de reflecties van deze materialen te verminderen, levert de polarisatiefilter uitstekend werk: het gras zal groener zijn en de kleuren van bloemen intenser, je kunt door het spiegelend oppervlak van water kijken, de dauwdruppels op het water zullen minder storen zodat het groene grasveld groener zal zijn… Let wel op, er zijn twee voorwaarden om ten volle van deze effecten gebruik te kunnen maken, namelijk de gelijke hoeken en de grootte van de hoek. Bijvoorbeeld: Om door een glazen winkelraam te kijken, merk je dat de reflectie van een auto op straat stoort in de te nemen foto. De polarisatiefilter zal het meeste effect hebben als de hoek van de auto naar die vitrine en de hoek van die vitrine naar jouw camera gelijk is. Zie dit zoals met een biljartbal: Je stoot de biljartbal weg van je camera, die botst op de ruit en vliegt tegen die auto aan. Prima. Als je die hoek gevonden hebt, draai je aan de ring van de polarisatiefilter en je merkt dat de auto bijna niet meer te zien is. Als je er nu voor zorgt dat die hoek ongeveer 32° is, dan zie je dat de auto haast niet meer te zien is. Verplaats je een klein beetje naar links of naar rechts en draai wat aan je polarisatiefilter en je fotografeert dwars door die glazen vitrine alsof de auto er niet was. Elk materiaal heeft zo zijn eigen maximum polarisatiehoek: bij de meeste materialen ligt die tussen de 30° en de 40°, wat een gemiddelde van 35° geeft. Bij glas is dit 32° en bij water 37°. Dat kun je best onthouden, want deze twee komen het meest voor in situaties waarin je de reflectie wil tegenhouden. Metaal: Onbewerkte metalen oppervlakken polariseren het licht (bijna) niet. De reflecties worden overal in het rond gestrooid als het ware. Dit is ook het geval bij bijvoorbeeld spiegels, want die hebben een metalen spiegelend oppervlak op de achterkant van het glas. Let wel op: een zilveren kandelaar bijvoorbeeld kan een laagje beschermingsvernis hebben. De reflectie zal dan een beetje verminderen als je gebruik maakt van een polarisatiefilter. Blauwe lucht aan 90°. Een polarisatiefilter wordt ook gebruikt voor landschapsfotografie. Het “hemellicht” in een landschap is ook gepolariseerd licht, omdat het de reflectie is van het zonlicht op vocht en allerlei stof in de lucht. De sterkte van deze polarisatie is afhankelijk van de stand van de zon. Wanneer de hoek van de zon t.o.v. de as van je camera 90° is, geeft dit het maximale polarisatie-effect. Dit wil niet zeggen dat de zon 90° links of rechts van jouw kijkrichting moet staan. De zon kan evengoed pal boven je hoofd staan (op de evenaar bijvoorbeeld). Als je maar bij die hoek van 90° komt. Het gepolariseerde licht bij nevelig weer, smog enzovoort zal weg gefilterd worden en een diepblauwe lucht blijft over.
    Nochtans werkt een polarisatiefilter het mooist met de meest zuivere blauwe lucht. Let wel op dat je met een polarisatiefilter niet door wolken kan kijken. Als er helemaal geen blauwe lucht te zien is door een dik wolkendek, zal je wel meer structuur in de wolken zien, maar geen blauwe lucht.

Re: Polarisatie Filter

Een pola is één van de weinige filters die je niet kan shoppen, dus ook nog gebruikt.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik maak voor het fotograferen van auto's bijna altijd gebruik van pol filters. Zie bijgaande voorbeeld van een foto zonder en een foto met pol filter. Zie vooral het effect op de voorruit.

Zonder:

Met:
      http://www.digi-shape.nl/

Comment

ik gebruikte dat vroeger altijd met mijn analoge camera's met film maar wist niet of dat nu nog gebruikt was met dat digital geweld contrast vetrbeterd ook, ik gebruikte hem meest voor donkerblauwe luchten en witte wolken te versterken

Comment

In hoeverre slaat die uitleg op een lineaire vs een circulaire polarisatiefilter? Volgens wat ik er zo direct van herinner is de uileg vooral met betrekking to de lineaire en die wordt sinds de opgang van autofocus bijna niet meer gebruikt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            In hoeverre slaat die uitleg op een lineaire vs een circulaire polarisatiefilter? Volgens wat ik er zo direct van herinner is de uileg vooral met betrekking to de lineaire en die wordt sinds de opgang van autofocus bijna niet meer gebruikt
            slaat zowel op lineair als circulair ... een circulair pol filter is enkel maar een lineair filter met een "1/4 golflengte" depolarisatieplaatje erachter .. kwestie van de meetsystemen in je dSLR, die op polarisatie berusten, niet van de wijs te brengen FWIW

Comment

welk moet je dan dan hebben , denk dat ze geen andere meer verkopen dan die voor^op de digatale camera's

Comment

Voor je DSLR moet je een circulaire hebben, voor een compact toestel volstaat een lineaire maar mag een circulaire ook.

Janus
                Janus.
                Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                Enkele van mijn foto's

Comment

Een Polarisatiefilter (circulair) is zowat het enige filter die nog heel bruikbaar is bij digitale fotografie.

Wil je meer weten over hoe en waarvoor te gebruiken, kijk eens op

The polarizing filter is one of the most useful filters for outdoor photography. It should really be in every serious photographer's camera bag. Polarizing filters exist for most camera types, from medium format to digital point and shoot cameras. Autofocus SLRs (like the ones I use) need circular polarizers. In these, the front side rotates which enables the user to see the effect gradually appear in the viewfinder.

Succes !

http://www.offrench.net/photos/artic...ing_filter.php
                  Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jld Bekijk bericht
                    Een Polarisatiefilter (circulair) is zowat het enige filter die nog heel bruikbaar is bij digitale fotografie.

Wil je meer weten over hoe en waarvoor te gebruiken, kijk eens op

The polarizing filter is one of the most useful filters for outdoor photography. It should really be in every serious photographer's camera bag. Polarizing filters exist for most camera types, from medium format to digital point and shoot cameras. Autofocus SLRs (like the ones I use) need circular polarizers. In these, the front side rotates which enables the user to see the effect gradually appear in the viewfinder.

Succes !

http://www.offrench.net/photos/artic...ing_filter.php
                    zie antwoord van Janus007 ... voor P&S volstaat (meestal) een gewoon lineair pol filter ..

De info op de site is van alles een beetje en van niets genoeg .. de item van het stromende water is er met de haren bijgesleurd .. depolarisatie kan een effect hebben maar dat vervelend effect dat iedereen schijnt te willen nastreven van dat "wollig" watereffect komt enkel omdat een pol filter ook werkt als een ND filter zeker als hij in de neutrale stand gedraaid wordt .. ttz met een gewoon ND filter (en mogelijk een statief) krijg je exact hetzelfde effect (even abstractie gemaakt van de mogelijke reflecties)

als men werkelijk wat wil leren over polarisatie en wat daarbij hoort in fotografische termen dan lijkt de volgende site een gedroomde bookmark
                    dpFWIW: A non-commercial user-to-user digital photography help site offering practical, experience-based articles, some of general interest and others slanted toward Oly Camedia users.

FWIW

Comment

Nja, inderdaad, dat laatste over het stromend water is er wat over.

Maar toch : doordat een polarisatiefilter reflecties van op water weg neemt is het water 'donkerder' en is enkel het 'schuim' of de 'spettering' te zien.

En omdat een pol-filter ook een deel van het licht weg neemt ga je automatisch een langere sluitertijd krijgen (iets wat dus inderdaad ook met een ND filter kan), waardoor het water meer 'loopt'.

Dus een extra toepassing eigenlijk van een Pol-filter : je kan het ook gebruiken als ND-filter.

Maar de andere site die je doorgeeft is uitgebreider.

Nog een tip : Voor blauwe luchten : een Pol-filter werkt enkel goed in +/- 90 graden hoek op het invallend licht. Dus niet met de zon in de rug. (tegen zon ook niet, maar dat doe je niet met een filter )
                      En als je groothoek trekt zal je zien dat het effect niet over de hele foto hetzelfde is....
                      Last edited by jld; 23 november 2007, 07:05. Reden: Onvolledig. fout.
                      Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pterps Bekijk bericht
                        Ik maak voor het fotograferen van auto's bijna altijd gebruik van pol filters. Zie bijgaande voorbeeld van een foto zonder en een foto met pol filter. Zie vooral het effect op de voorruit.
                        inderdaad een gigantisch verschil én verbetering met polarisatiefilter...

maar voor wegnemen van reflecties op wateroppervlakken is het ook een heel handige filter
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Prachtige wagen trouwens.

( ik bedoel die rode daar links )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jld Bekijk bericht
                            Prachtige wagen trouwens.

( ik bedoel die rode daar links )

Niet lachen, maar iemand uit mijn buurt heeft verleden jaar zijn DB7 geplooid, rijdt nu met een DB9, zo simpel is dat.
                            Zo zit ik me dikwijls af te vragen of ik met de tegenwaarde de hele Nikon cataloog zou kunnen opkopen (en dan rijden met de rode van daar links of course). Het is een hartverscheurende keuze

PaulM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pterps Bekijk bericht
                              O, maar dat lukt mij ook zonder polarisatiefilter, hoor. Zie de voorruit van de bus links achter. http://www.pbase.com/image/89022526

Comment

Working...
                              X