Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede batterijtester

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goede batterijtester

'k Ben op zoek naar 'n goede batterijtester ( vooral voor de batterijen van mijn fotocamera, muis, zaklamp...), maar 'k vind in de omgeving van Hasselt geen winkel waar die te koop worden aangeboden.
    Op 't internet vind 'k er wel, maar daar is de prijs van verzending en andere meerkosten hoger dan die van de tester....

Waar vind 'k in de omgeving van Hasselt 'n degelijke batterijtester ???

Groetjes en bedankt.

Re: Goede batterijtester

Mediamarkt, aan de kassa, als ik mij niet vergis

Comment

Een echt goede batterijtester kost m.i. behoorlijk wat meer dan de verzendkosten, tenminste als je ook nog een testcijfer wil waar men iets aan heeft
      JMHO

Comment

Heb er een gekocht in Media Markt, ze hadden slechts één model, 4,99 € en 't werkt ook nog. Voor mij is 't voldoende als 'k zie of de batterijen voor mijn digitaal fototoestel nog voldoende geladen zijn....

Comment

Weet je .. indertijd werden er bij alkaline batterijen zo van die teststrips geleverd om de lading van een batterij te testen .. ik denk dat dit betrouwbaarder werkt dan wat je nu gekocht hebt LOL !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Weet je .. indertijd werden er bij alkaline batterijen zo van die teststrips geleverd om de lading van een batterij te testen .. ik denk dat dit betrouwbaarder werkt dan wat je nu gekocht hebt LOL !
            Die teststrip, dat was de snelste manier om de batterijen leeg te krijgen zonder dat je ze gebruikte. Het was een weerstandje dat heel wat stroom uit de batterij trok om aan te geven hoe goed de batterij nog was.

Voor 10 euro kan je tegenwoordig wel een digitaal multimetertje vinden, en daarmee meet je gewoon de spanning van de batterij.
            Als die iets boven de 1,5V zit, dan is het nog een nieuwe batterij, gaat die dicht tegen de 1V, dan is de batterij zo goed als leeg.
            Dit geldt uiteraard alleen voor de gewone 1,5V batterijen, een nikkel-metaalhydride akku (AA, AAA, C, D) geeft als ze pas geladen is iets meer dan 1,3V, die spanning zakt heel snel naar 1,2V, en houdt dan die spanning aan tot ze bijna leeg is, en dan zakt de spanning heel snel.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Sorry hoor maar een batterij "testen" zonder belasting is in alle opzichten nutteloos tijdverlies, het leert je niets .. je moet eigenlijk de batterij testen bij de nominale stroom die de fabrikant normaal opgeeft voor normaal gebruik, ik ben zo naief te geloven dat die teststrip van de fabrikant exact dat deden met die gadget dat ze die stroom omzetten in een opwarmeffect waarmee wat liquid crystals van kleur gingen veranderen .. zelfs een batterij zonder enige capaciteit geeft in veel gevallen nog een voldoende hoge spanning aan om de gebruiker te laten denken dat ze nog goed is, en dat hangt in dat geval zelfs af van de ingangsimpdantie van het meettoestel (ttz hoeveel stroom tapt het meettoestel af!) .. zonder geleverde stroom krijg je geen enkel idee van de inwendige weerstand van de batterij (maat voor ontlading ..)
              Bij NimH kan de vers geladen batterijspanning zonder belasting oplopen tot 1.6V .. bij de minste belasting (zelfs met een hoogohmige voltmeter) zakt die vrijwel direkt naar ong. 1,25V .. De ontlaadcurve is dan idd vrij vlak tot ong 1,1V of daaromtrent .. daarna zakt die pijlsnel. Een batterij moet als "capaciteitsloos" beschouwd worden als de klemspanning ong. 0,9V bedraagt .. het is een heel slecht idee om deze batterijen verder te ontladen beneden deze 0,9V .. Ik heb de grafiek daarover hier vroeger al eens gepost ivm mogelijke polariteitsomkering van de klemmen bij verdere ontlading ..
              .. via twee draadjes de polen tegen je tong houden werkt ook als tester natuurlijk LOL !
              FWIW

Comment

Working...
              X