Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits voor portretten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flits voor portretten

Ik ben er net uit dat ik een 50 mm 1.8 lens als starter zal aanschaffen voor portretten te maken
    (zie topic http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=186166 )

Dat spaart mij geld uit en zo kan ik verder sparen voor nog een andere lens.
    Maar... nu had ik nog een vraagje: nl. al goed en wel dat ik deze aanschaf maar wat met een Flits? Ik heb een Canon eos 400D... is er een goede flits (niet te duur, dus onder 300euro) die onmisbaar lijkt volgens jullie voor portretten?

MVG, Valerie

Re: Flits voor portretten

Als het echt niet anders kan, dan pas gebruik je een flits voor portretfoto's (als er dus echt geen ander licht is).

Met een gewone flitser zal je geen mooie portretten kunnen maken (platgeflitste foto's), met een studio-flitsset gaat dat wel (als je weet waarmee je bezig bent).

Probeer dus eerst maar potretten te maken met andere lichtbronnen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

als je weet waarmee je bezig bent zal je met een reportageflitser ook geen platgeflitste foto's maken, integendeel. Wel is het de kunst om omgevingslicht en flitslicht juist te doseren voor het gewenste effect.

Comment

Idd met m'n gewone flitser geen mooie portretten.
        Ben een leek op het vlak van belichting echter. Ik heb hier ooit eens op het forum iets gelezen over bouwlampen, een goedkope manier om als lichtbron te gebruiken... is dit gebruikelijk? En is dat licht dan niet té fel? mss doek of een of ander voorhangen?

Comment

Wel zorgen dat je een goed blusapparaat bij de hand hebt als je een doek voor die bouwlamp gaat hangen. Anders zou je wel eens last kunnen hebben van overbelichting.

Comment

dat het veel warmte geeft weet ik ondertussen al, ook dat je er mee moet opletten. Maar is het licht optimaal zo zonder tussen deze lichtbron en model iets te hangen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
              als je weet waarmee je bezig bent zal je met een reportageflitser ook geen platgeflitste foto's maken, integendeel. Wel is het de kunst om omgevingslicht en flitslicht juist te doseren voor het gewenste effect.
              Is er ergens een tutorial ofzo waar dat staat hoe je dat moet doseren? Als je Canon mag geloven regelt de ettl alles
              Groetjes Steco

Comment

voor amper $19 kan je een goed boek kopen: http://www.lumiquest.com/ftmal.htm waar je veel leert over hoe je met flitslicht kan omspringen.

Bepalen van welk licht je zacht of hard wilt hebben, waar je licht wilt hebben en dus ook waar je schaduw wilt hebben is een goed uitgangspunt als je het licht naar je hand wilt zetten.

bouwlampen zijn niet aan te bevelen: het spectrum is te incompleet, en zelf met gebruik van grijskaart krijg je kleurzwemen die je niet kan verwijderen in Photoshop

Je kan al voor circa 195 euro een beginnerset studioflitsers kopen. (ok, er bestaat beter, maar dit is zeker beter dan bouwlampen) http://www.fotosg.nl/product_info.ph...oducts_id=5106

Comment

allé jongens, met een losse flitser geen mooie portretten ?????

Fotofolio en d'Oracle zijn hier toch echte artiesten zeker met ne losse flitser ,

ja, meer dan één flitser soms, maar de resultaten zijn toch schitterend

lees meer even

en kijk eens op

grtz
                  D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
                  Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
                  en ewa flitsspeelgoed

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                    Als je Canon mag geloven regelt de ettl alles
                    een lichtmeter regelt ook alles qua belichting .. zolang je je licht meet op een grijskaart

de eTTL (canon) of iTTL (Nikon) regelt "alles" maar weet niet wat de fotograaf wilt. Dus zal je je flits moeten "uitleggen" wat je wilt. Een flitscompensatie naar boven of naar beneden, en waar je je flits opstelt, of welke hulpmiddelen je met je flits gebruikt, daar heeft de eTTL ook geen voeten in d'aard.

eTTL is een handig hulpmiddel, maar is ondergeschikt aan de keuze van de fotograaf. Bewijs daarvan is dat er veel mensen denken dat je geen mooie foto's met een flits kan maken.

Mits beheersing van de techniek kan je met flitslicht foto's maken die het fotograferen met enkel aanwezig licht kunnen overschrijden. en sommige special effects kan je enkel met flitslicht bekomen, Al zullen er zeker foto's bestaan waar het gebruik van enkel aanwezig licht aan te bevelen is, maar in veel gevallen kan je dat beetje extra geven door zelf het licht te beïnvloeden naar de setup die je zelf in gedachten had

Comment

Dat boek op lumiquest.com ziet er echt interessant uit! Visio heb jij dit boek besteld via die site? Goeie service? Met verzendingskosten bij komt het neer op 22 euro, echt niet veel!
                      Maar... zijn er geen alternatieven (van boeken) in België beschikbaar?

De foto's met een flitser gemaakt zijn idd In het fotografiewereldje zijn er dus duidelijk voor- en tegenstanders hiervan.

Klein beetje jammer van de bouwlampen Had juist hier op het forum gelezen dat je goedkoop daarmee goed werk kon afleveren...
                      Ben immers een beetje een cheap ass... op zoek naar de beste alternatieven om low budget te fotograferen (het duurste is immers niet altijd het beste )

Comment

Bij de Slegte, boekje van Karl Dekeyzer. Die flitst ongeveer alles, en hij weet ook nog hoe.
                        Ik heb mijn flits aan m'n dochter gegeven...
                        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Ik gebruik altijd 1 of meerdere flitsen of het nu 12u 's middags in volle zomerzon is of 19u tijdens een grauwe hemel, toevallige passanten verklaren me waarschijnlijk gek op dat moment
                          Mijn flitsen staan ook steeds manueel, I-TTL gebruik ik nooit. Wat wel voor een duidelijk ander resultaat zorgt is je flits niet op je camera zetten maar ernaast ...

De strobist website is daarvoor de bijbel
                          www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ValerieB Bekijk bericht
                            Ik ben er net uit dat ik een 50 mm 1.8 lens als starter zal aanschaffen voor portretten te maken
                            (zie topic http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=186166 )

Dat spaart mij geld uit en zo kan ik verder sparen voor nog een andere lens.
                            Maar... nu had ik nog een vraagje: nl. al goed en wel dat ik deze aanschaf maar wat met een Flits? Ik heb een Canon eos 400D... is er een goede flits (niet te duur, dus onder 300euro) die onmisbaar lijkt volgens jullie voor portretten?

MVG, Valerie
                            Probeer een tweedehands 580EX te scoren met een diffusor.
                            Zeer goede flits met heel veel instel mogelijkheden.
                            Overweeg ook eens de aankoop van reflektieschermen.
                            Deze heb je in allerlei kleuren van goud, wit, zilver tot zwart en op ebay te koop voor een appel en een ei. Zelf onlangs aangekocht 23 euro voor 5 schermen van 110cm.
                            Maak gebruik van het voorhande zijnde licht en eventueel flits met bounce.

Groeten en succes,

Hans
                            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                              Overweeg ook eens de aankoop van reflektieschermen.
                              En een 2de partner om die stil te houden op locatie
                              www.fotofolio.be

Comment

Working...
                              X