de epson R280 zou een printer zijn met nieuwe technologie en goedkopere inktpatronen. Wie weet er meer over?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Epson R280
Collapse
X
-
-
Re: Epson R280
De Epson R280 en ook bijvoorbeeld het A3+ model R1400 maken gebruik van een dye (kleurstofbasis) inkt, dit in tegenstelling tot de R800/R1800/R2400 die de K3/K4 ultrachrome pigment inkten gebruiken.
Het nadeel van veel kleurstofinkten is dat ze niet zo bestand zijn tegen de inwerking van UV of ozon (en andere oxidatieve gassen), resulterend in relatief snel vervagen van de prints. Epson heeft een nieuw type kleurstofinkt ontwikkeld, genaamd: Claria High Definition ink, dat vanwege zeer sterke dubbele bindingen in de kleurstofmoleculen enorm bestand zijn tegen vervagen door de bovengenoemde invloeden. Op het juiste type papier zouden nagenoeg dezelfde houdbaarheid verkregen worden als met pigment inkt zonder de nadelen van pigmentinkten zoals ongeschikt zijn op swellable papier en metamerisme (dat de inkt onder een bepaalde hoek of lichtinval een andere kleur/bronzing krijgt). Kleurstofinkten hebben het grote voordeel dat de afdrukken veel brillianter en levendiger zijn dan pigmentinkten, alhoewel de laatste generatie pigmentinkten van Epson en Canon nagenoeg dezelfde levendigheid hebben als kleurstofinkten.
De inktpatronen zijn zeker goedkoper dan die van Canon's CLI-8 reeks, maar ik weet niet hoeveel je kunt afdrukken per patroon.Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8
-
Bedankt Stefan voor je deskundige uitleg. Zou je die canon eerder aanraden? Ik print niet zoveel eigen foto's af. Colruyt doet dat ook goed en veeeel goedkoper (0,99 euro voor een 20x30). Ik dacht vooral: ik moet net nieuwe inktpatronen kopen voor mijn Epson R200 en die kosten bijna evenveel als een nieuwe R280, bovendien zijn die z'n patronen voordeliger.... Ik maak foto's met Canon, misschien is er meer compatibiliteit met een Pixma?
Comment
-
Welke printer je ook kiest: een beetje serieuze fotograaf neemt minstens een 6-kleurenprinter (zoals de door jou genoemde R280), maakt gebruik van voor het gebruikte fotopapier de juiste printerprofielen die bekeken worden op een goede kwaliteit scherm die gekalibreerd is, zodat hetgene wat je op het scherm ziet overeenkomt met hetgene wat op je papier wordt afgedrukt en dat nog eens te beoordelen bij de juiste lichtsterkte/bron.
De Epson R280 is op zich geen slechte printer, maar je moet wel het een en ander goed instelllen. Persoonlijk vind ik Epson en Canon printers de beste printers qua afdrukkwaliteit. Zelfs een 6-kleuren HP printer zoals de photosmart serie met HP 363 patroontjes geven een meer korreliger afdruk dan een 4-kleuren IP4300 printer vanwege de veel grotere druppelgrootte (5 pl versus 1 pl).
De beste A4-formaat printers zijn de Epson R800 (pigment, 8 kleuren) en de Canon IP8500 (kleurstof, 8 kleuren) en mogelijk ook de nieuwste Canon MP970 (multifunctioneel toestel, kleurstof, 6 kleuren (+1 tekstpigmentzwart)).
Ongetwijfeld werkt een Canon camera beter met een Canon printer als één team als je uitsluitend werkt via de pictbridge, maar normaal gezien zal je ongetwijfeld het een en ander willen of moeten veranderen met een beeldverwerkingsprogramma voordat je het afdrukt: en dan maakt het echt niet uit waarmee de foto's zijn gemaakt (vooropgesteld dat het geen goedkope compactcamera is).Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8
Comment
Comment