Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke flitser voor Pentax K100D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke flitser voor Pentax K100D

Ik ben ik het bezit van een Pentax K100D en zoek een degelijke externe flits.
    Het aanbod is Metz, Sigma en Pentax. Doch ik zie door het bos de bomen niet meer.
    Wie heeft er aankoopsuggesties?
    Homo Sapiens Pentaxiensis

Re: Welke flitser voor Pentax K100D

Sigma kan ik niet beoordelen, maar ik heb zowel Metz als Pentax flitsers.
    En ik ben van beide even tevreden. Het voordeel van m'n Metz 45 CL1 digital staafflitsers is dat je ze mits simpele aanschaf van de juiste SCA-adapter op eender welk merk kan toepassen. Ik gebruik ze manueel - maar met inzet van de "computer" in de flits - op Mamiya, Yashica en Rollei, en full-TTL op Nikon en Pentax. Moest ik Canon hebben zou hij daar ook op TTL-en mits aanschaf van de juiste adapter.
    Maar het grootste pluspunt is het simpele feit dat het een staafflitser is. Dat is een voordeel dat door velen onderschat wordt. Je kan gemakkelijker "los" van de camera werken, en vast aan de camera geeft het flink wat meer stabiliteit.

Comment

Ik heb zelf een Pentax AF360FGZ. Deze zou ik niet meer opnieuw kopen ondanks dat ik er tevreden over ben. 't Enige wat ik erg mis bij deze flitser is de mogelijkheid om de kop horizontaal te draaien. Hierdoor heb ik dus geen mogelijkheid om te bouncen via plafond met de camera in portretstand. Erg lastig Ik zal daarom in te toekomst zeker nog een AF540FGZ bijkopen.

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Het voordeel van m'n Metz 45 CL1 digital staafflitsers is dat je ze mits simpele aanschaf van de juiste SCA-adapter op eender welk merk kan toepassen. Ik gebruik ze manueel - maar met inzet van de "computer" in de flits - op Mamiya, Yashica en Rollei, en full-TTL op Nikon en Pentax. Moest ik Canon hebben zou hij daar ook op TTL-en mits aanschaf van de juiste adapter.
      Maar werkt zo'n flitser van Metz dan ook met P-TTL? Kan ik zo snel namelijk niet terugvinden op de site van Metz. Ik zou toch zeker adviseren een flitser te kopen die met P-TTL werkt. De K100D werkt namelijk niet volledig digitaal met TTL.

De Pentax AF360FGZ, de Pentax AF540FGZ, de Sigma 500 DG ST en de Sigma 500 DG ST (deze zijn op de site van Sigma inmiddels vervangen voor de 530 DG ST en 530 DG ST) zijn de enige flitsers die ik weet die werken met P-TTL.

In geval van een flitser zou ik bij eigen merk blijven, Pentax dus. Dit om eventuele compatibliteitsproblemen later te voorkomen. De Sigma 500 DG Super moest in veel gevallen bijv. ook al ge-rechipt worden voor draadloos flitsondersteuning icm de K10D. Ik zou dus de AF540FGZ adviseren. 't Is wel de duurste in het rijtje maar ja.....
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Inderdaad, geen 100% P-TTL bij de 45. Dat was me niet opgevallen omdat ik zelden full auto TTL gebruik. Flitsen doe ik meestal volledig manueel omdat ik zelf het licht wil controleren.

PS: er staan tabelletjes met features op de site van Metz.
        Last edited by pol parasol; 23 oktober 2007, 11:27.

Comment

Ik heb zelf voor 2 AF540FGZs gekozen. Dat geeft me maximale wireless flexibiliteit. De AF360FGZ is zeker ook een waardige filts, maar heeft zoals MarkEL al kwam te zeggen het nadeel een minder flexibele kop te hebben. Voor budgetgevoeligen is er ook nog de goedkope AF200FG, maar da's eigenlijk niet meer dan een upgrade van de on-body flash (o.a. geen wireless).

De Sigma's werken naar 't schijnt erg behoorlijk (met aangepaste firmware).

Van Metz hoorde ik dat er wel een P-TTL flits in de steigers staat, maar welke de specs zullen zijn en voor wanneer is me niet duidelijk.

hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Bedankt voor de sterke tips. Het zal dus de AF540FGZ worden. Groeten,
            Peter.
            Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Net gezien dat je voor een K100D vroeg. Dan ga je geen wireless kunnen doen met je AF540FGZ via de ingebouwde flitser (daarvoor moet je een tweede flitser po je body zetten). Maar voor de rest is en blijft de AF540FGZ wel de meest flexibele oplossing.

Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
              X