Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief balhoofd vraag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Statief balhoofd vraag

Ik ben aan het denken mij een degelijk statief aan te passen, maar de kop die erop moet, daar heb ik vragen bij, moet bekennen dat ik nog nergens gaan zien ben, maar misschien kan er mij iemand hier mijn vraag reeds beantwoorden : kan een balhoofd gebruikt worden om panorama foto's te maken, of is dit enkel mogelijk met een driewegskop.

Alvast bedankt,

Am@eurke
    Am@eurke BD0682BE
    Lichtbakse Canon 20D en 5D Mark II met wat glas

Re: Statief balhoofd vraag

Er zijn balhoofden die een aparte instelknop hebben voor de horizontale beweging. Bijvoorbeeld de Manfrotto 488RC2. Ideaal voor panoramafoto's.

Gr's, Wim
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Ik denk dat een balhoofd niet zo heel geschikt is voor panoramafoto's.
      Volgens mij is het handiger om een statief + kop te hebben dat je 'zo waterpas' mogelijk kunt opstellen. Eens de statiefopstelling waterpas staat is het — voor panofoto's[I]— immers toch de bedoeling dat je uitsluitend nog zo horizontaal mogelijk hoeft te 'pannen'.
      De quasi onbeperkte verstelmogelijkheden van een balhoofd maken het perfect horizontaal houden van de camera dan wel erg moeilijk.
      Een stevig statief met 3-wegskop en (ingebouwde) waterpas is, denk ik, de beste keuze.

Guy

Oeps, iemand was mij intussen voor (zie tekst hierboven). Had geen idee van het bestaan van bovenvermeld balhoofd.
      Last edited by guydw; 22 oktober 2007, 11:39.
      www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
        Ik denk dat een balhoofd niet zo heel geschikt is voor panoramafoto's.
        Volgens mij is het handiger om een statief + kop te hebben dat je 'zo waterpas' mogelijk kunt opstellen. Eens de statiefopstelling waterpas staat is het — voor panofoto's[I]— immers toch de bedoeling dat je uitsluitend nog zo horizontaal mogelijk hoeft te 'pannen'.
        De quasi onbeperkte verstelmogelijkheden van een balhoofd maken het perfect horizontaal houden van de camera dan wel erg moeilijk.
        Een stevig statief met 3-wegskop en (ingebouwde) waterpas is, denk ik, de beste keuze.

Guy

Oeps, iemand was mij intussen voor (zie tekst hierboven). Had geen idee van het bestaan van bovenvermeld balhoofd.

Steco
        De 488RC4 heeft een ingebouwde waterpas.
        Groetjes Steco

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
          Er zijn balhoofden die een aparte instelknop hebben voor de horizontale beweging. Bijvoorbeeld de Manfrotto 488RC2. Ideaal voor panoramafoto's.
          Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
          Steco
          De 488RC4 heeft een ingebouwde waterpas.
          Idd zien dat het balhoofd een knop heeft om enkel in het horizontale vlak te draaien, en met een waterpasje op de flitsschoen kan ook. Dan is dit perfect mogelijk.
          Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Als je een libel hebt in je balhoofd, camera of driewegkop zet je het vlak waarin de camera staat waterpas, maar de as waarom het geheel draait kan schuin staan, dus je hebt een leveler nodig(weet het manfrotto# niet zo gauw) en hierop een driewegkop of balhoofd dat kandraaien. Eigenlijk heb je een panorama kop nodig, zodat je de camera in de protretstand kan zetten en rond het nodal punt van de lens kan draaien. Voor pano's buiten gaat het ook wel zonder panokop, maar binnen in de woonkamer oid gaat het met panokop erg goed.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Toen ik m'n Manfrotto 488RC2 ging halen vertelde de verkoper me dat dit balhoofd niet echt geschikt was voor panorama's... Maar ik vond het prijsverschil voor een panaromakop te groot, en ben bij de 488RC2 gebleven... waar ik eigenlijk wel tevreden over ben.
              BTW, er zit ook een waterpaske of libelleke op...
              BD0910BE

Comment

Working...
              X