Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Metz 45 CT1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Metz 45 CT1

Ik zou graag mijn Metz 45 CT1 gebruiken met mijn Canon EOS 350D, middels een flitsblokje. Kan die flitser schade toebrengen aan mijn camera? Ja of neen. Zo ja, waarom dan wel?

Thx, Peter

Re: Metz 45 CT1

Normaal schrijf ik nooit botweg "gebruik de zoekfunctie eens", maar in dit geval wel.

Comment

Neen

PaulM

Comment

Dankuwel, Paul. Volgens mijn leraar fotografie, een professioneel fotograaf met meer dan 30 jaar ervaring, brengt de CT1 ook geen schade toe. Wel de CT4. Omdat de uitleg ivm deze soort flitsers van Metz meestal over de CL1 gaan, was er verwarring. En vandaar mijn vraag. De antwoorden via de zoekfunctie waren ofwel naast de kwestie of niet duidelijk.
        Ik wil 'm gebruiken dmv een flitsblokje op het middencontact, net zoals ik de studioflitsers gebruik op school of in de fotoclub... Mochten er onder jullie zijn die goede of slechte ervaringen hebben met de Metz 45 CT1, laat het maar weten.
        Merci, Peter

Comment

Pejo,

ik zou toch twee keren kontroleren. Naargelang het serienummer van de CT 45, bestaat er wel degelijk gevaar voor moderne digitale camera's. Ik heb het eens uitgezocht voor mijn D80 en toen het volgende gepost :

"Ondertussen heb ik wel (gelukkig op tijd) een bijkomend probleempje ontdekt. Mijn Metz 45 CT is wel heel oud en is in feite een 45 CT-1 waarvan het serienummer beneden 534.000 ligt. Dit wil zeggen dat de hoge synchroonspanning dodelijk is voor de D80. Er bestaat een oplossing door een elektronische veiligheidsschakeling tussen flits en toestel te plaatsen, bvb "Wein safety sync", of een eigen fabrikaat (mijn andere hobby is elektronika). Ik zal er eens over nadenken."

Kontroleer het serienummer eens en bevraag je betreffende dit probleem alvorens risiko's te nemen.

Gilby.
          Nikon D90 + 18-200 VR

Comment

NOOIT een 45CT1 gebruiken.

En als ge het niet gelooft, probeer dan maar eens op de een af andere manier de massa en het centrale flitscontact vast te houden.
            Als je dit voelt is er geen verdere uitleg meer nodig.
            Hierop staat een spanning van 2 a 300 Volt.
            Het kan zijn dat uw body er wel eens tegen kan. Maar vroeg af laat.....
            En naar de eventuele garantie kan je fluiten.
            Het is werkelijk spelen met vuur.

Comment

Dan toch maar:
              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Neen
              PaulM
              Niet dus. Afblijven. Het waarom vind je gewoon open en bloot op de site van Metz zelf:
              http://www.metz.de/en/photo_electronics/faq/19/148/show.html
              Last edited by pol parasol; 15 oktober 2007, 13:48.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeJo Bekijk bericht
                Volgens mijn leraar fotografie, een professioneel fotograaf met meer dan 30 jaar ervaring, brengt de CT1 ook geen schade toe. Wel de CT4.
                Zie hoger. Misdadig, zo'n antwoord !
                De antwoorden via de zoekfunctie waren ofwel naast de kwestie of niet duidelijk.
                http://forum.belgiumdigital.com/sear...archid=2579862
                Dit niet duidelijk? Tja, je moet ook nog wat lezen hé
                Ik wil 'm gebruiken dmv een flitsblokje op het middencontact, net zoals ik de studioflitsers gebruik op school of in de fotoclub... Mochten er onder jullie zijn die goede of slechte ervaringen hebben met de Metz 45 CT1, laat het maar weten.
                Zoek dan op z'n minst naar een flitsblokje dat de hoge spanning omzet naar zeer lage: Wein bv.

Comment

Ik gebruik mijn Metz 45 CT-4 bijna dagelijks gekoppeld aan mijn Nikon D70s.
                  Voor de koppeling gebruik ik een Nikon opzetstukje op de camera dat in de gewone fotozaak kan besteld worden en rond de 42 € heeft gekost.
                  Ook een 20 jaar oude Canonflitser gebruik ik regelmatig bovenop en naast mijn Nikon D70s, en soms ook op de D200 van mijn zoon.
                  Wel altijd met handbediening, dus niet automatisch.
                  Tot nu toe nog nooit problemen gehad, maar terwijl ik dit neerpen houd ik toch het houten blad van mijn computertafel vast, want! zeg nooit, nooit.

Broken-wing

Comment

om te weten of je een oudere flits kan of mag veilig gebruiken op een moderne (digitale) body zijn er twee mogelijkheden:

1. je meet met een voltmeter de spanning op het flitscontact. Is deze lager dan 40 a 50 Volt, dan is het veilig. Is deze spanning in de buurt van 2 a 300 Volt, dan gebruik je ze best NIET, Wat men ook beweert.

2. een andere eenvoudige methode om het te weten, is het controlelampje dat aangeeft dat de flits klaar is om te flitsen. Is dit lampje een LED, dan is er meestal geen probleem, je hebt dan te doen met een vrij recente flits. Is dit lampje een NEONlampje, dan is het meestal van op te passen.

De 45CT1 kan niet gebruikt worden, de 45CL4 en 5 is OK de 45CT4 weet ik niet.

groetjes

Luc

Comment

Alles heeft dus te maken met het serienummer van dat oude beestje. En dat niet iedereen dat weet, of kan weten, is maar normaal denk ik. Enfin, na enig zoek- en meetwerk ga ik dan toch maar eens op zoek naar zo'n speciale connector. Of, wie weet, naar een nieuwe flitser.

Bedankt allemaal voor de reacties.

De groeten,
                      Peter

Comment

En dat niet iedereen dat weet, of kan weten, is maar normaal denk ik.
                        Daar zijn we het allemaal over eens. Niemand heeft hier anders beweerd.
                        Maar dat de eerste twee aan wie je dat vraagt zonder enige gène beweren dat het geen probleem is, is niet normaal.

Comment

Blijkbaar moet ik me hier verontschuldigen.
                          Ik gebruik al vrij lang een CT60 uit de 1-reeks en heb daar in de tijd Metz voor geraadpleegd. Men heeft toen met geen woord gerept over serienummers en gezegd dat de flitser voldeed aan de ISO norm van weet ik veel.
                          Ik dacht dat dit gold voor de hele 1-reeks.

Sorry

PaulM

Comment

Tof Paul, dat je dat doet
                            Het verhaal van de 60 is niet hetzelfde als van de 45...
                            Missen is menselijk .
                            Last edited by pol parasol; 19 oktober 2007, 10:17.

Comment

een goede site met de hele problematiek nog eens uit de doeken gedaan : http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html ... ook een hele lijst met flitsers door gebruikers gemeten ... best altijd even zelf meten ... een gewone multimeter volstaat ... op dc 300 V schaal zetten en vervolgens de spanning meten tussen het centraal kontakt en één van de metalen lipjes in de zijkant van het flitsvoetje (massa) ... voor Canon mag het niet meer dan 6 V zijn en bij Nikon is het nogal verschillend ... en hier komt dan nu mijn vraag : hoeveel mag het meer zijn dan de vernoemde 250V ... bij een D70 ... een kennis van me gebruikt al meer dan 3 jaar de heel bekende Vivitar 283 flitser op zijn D70 en dit niet voor een enkele opname maar steeds reeksen van 100 foto's kort achter elkaar en dit zonder enig probleem ... toen ik hem waarschuwde schrok hij wel even en is nu heel ongerust dat er alsnog iets zal sneuvelen ... ik heb zijn flitser gemeten ... 252 V ... dus meer dan de limiet van die Nikon technieker die beweerde dat het 250V mocht zijn bij een N80 ... de D70 blijkt uit hetzelfde N80 hout gesneden ... maar nu zijn we beiden toch op zoek naar een officiëel statement van Nikon over deze materie ... niemand van Nikon die daar een duidelijke uitspraak over wil doen ???

Comment

Working...
                              X