Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kunstof lijsten om snel composities te maken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kunstof lijsten om snel composities te maken?

Hoe maak je eigenlijk zo een dof-lijstje? Ben er ook al eens mee bezig geweest maar het lukt me eigenlijk niet zo.

Ronny

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    Bedankt !

Met een DSLR is het al rapper bewegen dan met zo'n technische camera, dus je kan wel een aantal zaken simuleren.
    Maar toch nemen we met een digitale camera veel te snel de foto.
    Maar zeker met een statief lijkt mij deze methode heel interessant.
    Als je rondkijkt en uw statief dan uiteindelijk neerzet en openzet, heb je soms van : OK , hier wordt het dan.

Het systeem met de kader heeft je de mogelijkheid heel snel composities te gaan uittesten vanuit verschillende hoeken, dicht bij de grond , op ooghoogte, ....
    Zou eigenlijk altijd in uw cameratas moeten zitten. Ga er mij eentje maken ...
    De methoden van de oude doos zijn vaak nog van de beste.

Maar een dofcalculatorke zou ik wel leuk vinden. Alhoewel, mijn uitgeprint lijstje doet het ook niet slecht en toont bovendien voor de verschillende brandpunten op elke F mijn lens het scherpst is.
    Sony a77 + a700; Sony rx100III en wat lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Dat is niet meer of niet minder dan de beroemde "motiefzoeker" uit een van de twee Fotoboeken van Dick Boer uit de jaren 50 !
      Godverdekke zeg, ik wist niet deze boekjes zo beroemd waren ! Dat zijn tenminste prachtige fotoboekjes. Zelf heb ik die een jaar of zeven geleden op de kop kunnen tikken voor het spreekwoordelijke prikje. Fascinerende lektuur : zo eenvoudig, zo compleet !
      Know what you know, and don't know what you don't know.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RBOOM Bekijk bericht
        Hoe maak je eigenlijk zo een dof-lijstje? Ben er ook al eens mee bezig geweest maar het lukt me eigenlijk niet zo.
        Ronny
        Op ww.dofmaster.com kun je het allemaal vinden. Daar vind je ook instructies om zo'n papieren calculatorke te maken (ge zult wel zien). Maar ik heb het uiteindelijk gewoon in excel gedaan. Het scherpste F punt per brandpunt heb ook gemarkeerd als referentie. Die info heb ik van slrgear gehaald.
        Als die F voldoende DOF geeft, ga ik bij voorkeur op die F-waarde mijn foto nemen.

Comment

Working...
        X