Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kunstof lijsten om snel composities te maken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kunstof lijsten om snel composities te maken?

Ik ben onlangs een paar dagen in Bretagne geweest. Op een plek waar ik wat foto's aan het maken was stonden er ook een paar Duitsers met grootformaat technische camera's. (Linhof's met digitale achterwanden). Dat zijn erg grote onhandige toestellen gemonteerd een slede op een zwaar statief. Een van die mannen liep daar rond met een paar zwarte kunstof platen (grootte van een A4) met een rechthoekig gat erin. Hij hield deze platen op een korte afstand voor zich uit en bepaalde volgens mij zo zijn beste compositie. Vermoedelijk enkel en alleen omdat hij de zware camera dan direct op de juiste plek kon zetten. Het leek mij best een handige en snelle manier om en compositie en brandpunt op voorhand te bepalen(Ik kan alleen maar vermoeden dat de gaten van verschillende afmetingen in de platen overeenstemden met verschillende brandpuntsafstanden). Ze waren erg druk bezig, ik had bij wijlen zelfs de indruk dat ik hen in de weg liep.... en ik heb hun dan ook niet lastig gevallen met wat vragen.Mijn Duits gaat ook niet veel verder dan ....jawul, nein en schnitsel.

Is er iemand die weet wat deze platen precies zijn , hoe je ze gebruikt en of je ze ook in een 35mm formaat kunt vinden. Ik heb al flink wat geGoogled ....maar omdat ik ook de exacte naam van dit accesoire niet ken vind ik er niets van terug. Ik ben van nature erg curieus en daarom stel ik deze vraag hier.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Re: Kunstof lijsten om snel composities te maken?

eigenlijk makkelijk zelf te maken hé.

met wat driehoeksmeting bereken je zo de juiste afmetingen van de gaten in een plaat.
    afstand oog -> plaat, dus je armlengte, en beeldhoek van de te gebruiken focalen
    moeten je voldoende gegevens leveren om de grootte te bepalen.

eigenlijk wel een boeiend gegeven, ik denk dat ik er eens op ga zoeken.
    bedankt voor het idee

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ik heb dit reeds geprobeerd....maar kom er niet uit. De kaarten waren ongeveer zo groot als een A4 of iets groter . Die fotograaf hield ze niet echt heel ver van zijn gezicht verwijderd (misschien 20cm). Het zal waarschijnlijk enkel en alleen bij benadering de compositie bepalen. Misschien heeft hij ze ook zelf gemaakt
      Goed dat je helpt zoeken MM
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Waarschijnlijk handig bij zo'n technische camera, maar bij een DSLR kan je toch heel makklijk in de zoeker kijken? Trouwens hoeveel moet je er voor een 18-200 hebben of gaat dat met een touwtje als afstand voor de div brandpuntsafstanden?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Waarschijnlijk handig bij zo'n technische camera, maar bij een DSLR kan je toch heel makklijk in de zoeker kijken? Trouwens hoeveel moet je er voor een 18-200 hebben of gaat dat met een touwtje als afstand voor de div brandpuntsafstanden?
          Het interesseerde mij omdat ik het tot nu toe nog niet gezien had.Zoals je zelf zegt is het misschien voor een 35mm camera niet zo erg nuttig......ik kan me wel ergens een voorstellen maken dat het een enigzins andere manier van kijken kan zijn, en dat het kadreren erdoor verbeterd.
          Zo'n grote technische camera's gebruiken mijn inziens geen superzooms......volgens wat ik kon zien waren het allemaal primes.Hij zal een paar van die kaarten hebben ....voor elk van zijn lenzen ééntje. Mijn vraag is meer uit nieuwsgierigheid.....misschien zijn er op BD een paar mensen die mij kunnen uitleggen hoe ze deze hulpmiddelen precies gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Ik ben onlangs een paar dagen in Bretagne geweest. Op een plek waar ik wat foto's aan het maken was stonden er ook een paar Duitsers met grootformaat technische camera's. (Linhof's met digitale achterwanden). Dat zijn erg grote onhandige toestellen gemonteerd een slede op een zwaar statief. Een van die mannen liep daar rond met een paar zwarte kunstof platen (grootte van een A4) met een rechthoekig gat erin. Hij hield deze platen op een korte afstand voor zich uit en bepaalde volgens mij zo zijn beste compositie. Vermoedelijk enkel en alleen omdat hij de zware camera dan direct op de juiste plek kon zetten. Het leek mij best een handige en snelle manier om en compositie en brandpunt op voorhand te bepalen(Ik kan alleen maar vermoeden dat de gaten van verschillende afmetingen in de platen overeenstemden met verschillende brandpuntsafstanden). Ze waren erg druk bezig, ik had bij wijlen zelfs de indruk dat ik hen in de weg liep.... en ik heb hun dan ook niet lastig gevallen met wat vragen.Mijn Duits gaat ook niet veel verder dan ....jawul, nein en schnitsel.

Is er iemand die weet wat deze platen precies zijn , hoe je ze gebruikt en of je ze ook in een 35mm formaat kunt vinden. Ik heb al flink wat geGoogled ....maar omdat ik ook de exacte naam van dit accesoire niet ken vind ik er niets van terug. Ik ben van nature erg curieus en daarom stel ik deze vraag hier.
            Het alternatief ...maar duur is een Optische Universalsucher voor een Linhof Technika,ik heb die jaren gebruikt,met het doel zoals Jij hierboven beschrijft.
            Nu ik met een D200 en een 17/55 mm 2.8 rondloop,heb ik hem terug uit de kast gehaald...je fotografeerd veel bewuster en neemt meer tijd vooraleer het statief op te stellen.
            De brandpuntafstanden staan daar wel op voor een 4x5" maar een 150 mm is dan een 30 mm voor de D200.
            Er staat wel ergens op het net ik geloof [url]www.galerie-photo.com/url] een beschrijving hoe die 'motiefzoekers' te maken..
            Last edited by L.Cavalier; 1 oktober 2007, 20:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
              Het alternatief ...maar duur is een Optische Universalsucher voor een Linhof Technika,ik heb die jaren gebruikt,met het doel zoals Jij hierboven beschrijft.
              Nu ik met een D200 en een 17/55 mm 2.8 rondloop,heb ik hem terug uit de kast gehaald...je fotografeerd veel bewuster en neemt meer tijd vooraleer het statief op te stellen.
              De brandpuntafstanden staan daar wel op voor een 4x5" maar een 150 mm is dan een 30 mm voor de D200.
              Er staat wel ergens op het net ik geloof www.galerie-photo.com een beschrijving hoe die 'motiefzoekers' te maken..
              Succes ermee...
              Last edited by L.Cavalier; 1 oktober 2007, 20:32. Reden: foute url is gecorigeerd nu!

Comment

Bedankt voor de nuttige info.
                Ik heb nu toch al wat meer gevonden op het net.
                Voor degene die het ook interesseren dit artikel;http://www.henkbacker.info/esthetica/02/compositie.htm

Comment

Bedankt !

Met een DSLR is het al rapper bewegen dan met zo'n technische camera, dus je kan wel een aantal zaken simuleren.
                  Maar toch nemen we met een digitale camera veel te snel de foto.
                  Maar zeker met een statief lijkt mij deze methode heel interessant.
                  Als je rondkijkt en uw statief dan uiteindelijk neerzet en openzet, heb je soms van : OK , hier wordt het dan.

Het systeem met de kader heeft je de mogelijkheid heel snel composities te gaan uittesten vanuit verschillende hoeken, dicht bij de grond , op ooghoogte, ....
                  Zou eigenlijk altijd in uw cameratas moeten zitten. Ga er mij eentje maken ...
                  De methoden van de oude doos zijn vaak nog van de beste.

Maar een dofcalculatorke zou ik wel leuk vinden. Alhoewel, mijn uitgeprint lijstje doet het ook niet slecht en toont bovendien voor de verschillende brandpunten op elke F mijn lens het scherpst is.

Comment

met duim en wijsvinger van je beide handen kun je ook al een flink rechthoekig kader maken .... en dat heb je meestal 'bij de hand'.
                    "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Ik heb er het voorbije weekend enkelen op A4 formaat gesneden uit passepartout karton voor mijn dochter. Die studeert film aan het KASK in Gent en had die nodig om, hoe kan je het raden, composities te leren maken.
                      Meer foto's op mijn website

Comment

Ik heb in mijn tas daarvoor een diaraampje en hou dat een stuk van me af om de compo's vooraf te bekijken.
                        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                          Ik heb in mijn tas daarvoor een diaraampje en hou dat een stuk van me af om de compo's vooraf te bekijken.
                          Dat is niet meer of niet minder dan de beroemde "motiefzoeker" uit een van de twee Fotoboeken van Dick Boer uit de jaren 50 !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Dat is niet meer of niet minder dan de beroemde "motiefzoeker" uit een van de twee Fotoboeken van Dick Boer uit de jaren 50 !
                            .....maar als je je daar mee kunt helpen is daar toch niks mis mee,
                            het hoeft toch niet telkens handenvol euro's te kosten.
                            Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                            Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                              .....maar als je je daar mee kunt helpen is daar toch niks mis mee,
                              het hoeft toch niet telkens handenvol euro's te kosten.
                              Dat is wat ik er ook van denk .

Comment

Working...
                              X