Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsopstelling high key

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsopstelling high key

    Hallo,

    Ik heb net een flitsset gekocht en ik tracht een aantal foto's te nemen met een egale witte achtergrond, maar dit lukt niet al te best. Wie kan mij helpen met het opzetten van een ideale opstelling?
    Dit is het beschikbare materiaal :

    flitsset 2 x GN150 (150 Ws)
    2 x softbox 50 x 70
    1 x witte paraplu 100 cm
    1 x reflector 5 in 1 71x112
    kamer van 4 op 4 m
    1 achtergronddoek (wit laken van 2,4m x 3 m)

    Dit is alvast het resultaat dat ik tot nu toe bereikt heb met mijn eerste poging

    (de achtergrond van de foto's heb ik helaas via photoshop moeten bijwerken om een egale witte achtergrond te krijgen, want zonder bewerking is 1 kant altijd witter dan de andere )





    opstelling :

    softbox vanuit links op achtergronddoek (3/4 kracht)
    model op +/- 60 cm van achtergronddoek
    links witte reflector op 40 cm van model
    rechts voor model, paraplu op +/- 1,5 m van model (3/4 kracht)
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

  • #2
    Re: Flitsopstelling high key

    Om een perfect witte achtergrond te bekomen moet je die belichten met twee flitsen, ik doe dit diagonaal met één flitser aan het plafond rechts en de tweede links op een ultra laag statief op de grond beide flitsers staan dus naar elkaar gericht het vermogen zal zo rond de 125 WS zijn per flits.
    Bij meting heb ik F16 op 100 ISO gemeten op de achtergrond.

    Het model wordt dan belicht met een softbox langs de linker kant en de flitser wordt ingesteld zodat we 1 stop minder hebben dan de achtergrond in dit geval dus F11, de rechterzijde van het model kan je ophelderen door het plaatsen van een reflectiescherm.

    Indien een effectje gewenst is voor het model zoals een haarlicht bijvoorbeeld moet je daar ook nog een extra flitser voor voorzien.

    De opname wordt dan gemaakt op f11 gemeten op het model, waarbij de achtergrond dus 1 volle stop is overbelicht, deze manier geeft perfect witte achtergronden.
    De breedte van een rol achtergrondpapier (2.72 meter) is te groot om egaal door één flitser te worden uitgelicht.

    MVG, Jeff
    Last edited by Digipics357; 30 september 2007, 07:01.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Flitsopstelling high key

      OK, bedankt voor de reactie
      Dat wordt dus nog een extra flits bijkopen Nu nog aan de vrouw uitgelegd krijgen
      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

      Comment


      • #4
        Re: Flitsopstelling high key

        Oorspronkelijk geplaatst door flitske Bekijk bericht
        OK, bedankt voor de reactie
        Dat wordt dus nog een extra flits bijkopen Nu nog aan de vrouw uitgelegd krijgen
        Gewoon zeggen dat als je een flitser bijplaatst wanneer je een foto van haar neemt dat ze er direct 10 jaar jonger uitziet (rimpeltjes platflitsen)
        Misschien mag je er dan zelfs 2 bijkopen
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Flitsopstelling high key

          om er nu een echte high-key van te maken, geef je ze een witte ijsbeer-teddy en een wit hemdje, en wit lint in 't haar .. je moet dan verschil hebben tussen dat wit lint in haar haar en de witte achtergrond, de ijsbeerteddy moet wit zijn, en toch moet de witte achtergrond nog witter zijn en afsteken tegen de teddy .. dan heb je controle over je licht. je zal minimaal 3 lampen nodig hebben, maar 4 is beter

          Comment

          Working...
          X