Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Synchronisatie 2de gordijn - minimale sluitertijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Synchronisatie 2de gordijn - minimale sluitertijd

Gisteren heb ik voor een publicatie wat zitten experimenteren met flitssynchronisatie. De opstelling: Canon 5D met speedlite 550EX, flitser ingesteld op synchronisatie op het tweede gordijn. Maar wat schetst mijn verbazing... op 1/50 seconde werkt de synchronisatie domweg nog steeds op het eerste gordijn! Experimenten wezen uit dat synchronisatie op het tweede gordijn alleen werkt met sluitertijden van ca. 1/20 seconde of langer (en dat is voor mijn voorbeeld eigenlijk veel te lang!).

Wie kan dit experiment herhalen met andere flitsers (lees: 580EX of zelfs 580EX II) en/of met andere (snellere) bodies (1D MkII of iets dergelijks)?

Re: Synchronisatie 2de gordijn - minimale sluitertijd

Wanneer je flitser op 2e gordijn staat, dan flitst hij nog steeds als eerste.

huh?

Jaja, een flitser flitst twee keer.
    Het proces werkt als volgt.

Op 1e gordijn
    flitsen / lichtmeten > 1e gordijn open > flitsen > belichtingstijd > 2e grodijn sluiten

Op 2e gordijn
    flitsen / lichtmeten > 1e gordijn open > belichtingstijd > flitsen > 2e gordijn sluiten

Bij snelle sluitertijden kan het dus zijn dat je denkt dat de camera nog steeds eerst flitst.
    Heb je 2e gordijn in je camera ingesteld of op je flitser?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
      Experimenten wezen uit dat synchronisatie op het tweede gordijn alleen werkt met sluitertijden van ca. 1/20 seconde of langer (en dat is voor mijn voorbeeld eigenlijk veel te lang!).
      Heb je dat vastgesteld met een oscilloscoop?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotojeroen Bekijk bericht
        Heb je 2e gordijn in je camera ingesteld of op je flitser?
        Om helemaal zeker te zijn: beide. Bij de eerste poging alleen op de flitser (volgens de manual is dat voldoende), daarna (omdat het niet werkte) ook op de body. De voorflits enz. ken ik, maar dat is hier niet van toepassing (zowel camera als flitser handmatig ingesteld, juist om de voorflits te voorkomen en in dit geval ook om tijd te winnen - de beelden zijn vrij tijdkritisch).

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Heb je dat vastgesteld met een oscilloscoop?
        Nee, maar de foto's vertellen het verhaal:

Sync op tweede gordijn ingesteld, Tsluiter = 1/60. . Dit is overduidelijk een synchronisatie op het eerste gordijn...

Sync op tweede gordijn, Tsluiter = 1/20. Hier gaat 't goed...

Beide beelden zijn op volledig handmatige settings gemaakt. Camera zowel als flitser op manual, flitser op 1/64 van het vermogen.

Comment

Als dat inderdaad zo is, dan is er iets mis met toestel of flits. Flitsen op 2de gordijn moet ook met snellere tijden gaan dan 1/20, nl. tot de synchrosnelheid.

Comment

Hi,

Heb nog niet zoveel ge-experimenteerd met het 2de gordijn op mijn 5D maar weet wel iets van de voorflits.

Zelfs als ik handmatig werk (body op "M") dan heb ik een voorflits.

Je kan dat bewijzen door op timer te werken, met MLU, dan worden die flitsen echt duidelijk uit elkaar gehaald.

Bedoel je nu "flash op "M", dan kan ik niet helpen.

Ik weet ook dat als je met studioflashes werkt de aanbevolen sync tijd van de 5D niet 1/200 maar 1/125 is.

DPaul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

Comment

Wanneer uw flits echt afgaat kun je het best meten met een oscilloscoop.
              Flitsen op het 2de gordijn betekend dat hij op het einde van de sluiteropeningstijd flitst, de flitstijd zelf hangt af van de gevraagde flits intensiteit. De flitstijd kan oplopen tot 5ms(=1/200) Dan moet de sluitertijd al redelijk lang duren om op het zicht het effect van het 2de gordijn te zien.
              De foto is voor mij niet zo duidelijk, het hangt er van af in welke richting je uw hand bewoog. Bij flitsen op het eerste gordijn zullen de schaduwen (bewegingsonscherpte) vóór het scherpe beeld liggen, bij flitsen op het 2de gordijn zullen de schaduwen er achter liggen. Als uw hand naar links bewoog , dan is er op het 2de gordijn geflitst. Stel voor om eens de flitsvoorbeelden op volgende site te bekijken dan wordt ea duiderlijker.Hier is het adres:http://users.telenet.be/beertjesfotosite/ned_frame.htm. ga naar "flitsen in beeld"
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                De foto is voor mij niet zo duidelijk, het hangt er van af in welke richting je uw hand bewoog.
                Het zou voor 't eerst zijn dat ik een dart achteruit zie vliegen . Alle gekheid op een stokkie, de hand gaat in beide foto's vooruit.

Ik ben bekend met je website en je experimenten met een scope. Helaas heb ik alleen een digitale scope en die werkt niet real-time, dus de test met scope laat ik even schieten. Waar trigger je eigenlijk op?

Anyway, de foto's laten onomstotelijk zien dat er echt geflitst wordt op het eerste gordijn onder 1/20. Ik ga het experiment nog wel eens herhalen met een andere flitser - deze flitser op de 10D liet hetzelfde resultaat zien.

Comment

Waar trigger je eigenlijk op?
                  Ja dat vraag ik mij ook af je zou kunnen triggeren op de sincro uitgang van je externe flits, maar volgens mij is deze dan ook op het tweede gordijn afgestemd.
                  Wel heel intressant om weten

Comment

Het was mij niet duidelijk dat een pijltje werd dat gegooid
                    Je hebt inderdaad een triggerpuls nodig die zowel uw camera als oscilloscoop start. Dit heb ik opgelost door met een afstandsbediening ML-L3 te werken,met een klem wordt de geintegreerde drukknop van de ML-L3 afstandsbediening continue ingedrukt. Tussen de + pool van de batterij en het ML-L3 contact worden 2 dunne metalen plaatjes geschoven die van elkaar geisoleerd zijn , de 2 plaatjes zijn verbonden met een drukknop. de - van de batterij en 1 van de metalen plaatjes (de +kant van de ML-L3) is aan de triggeringang van de scoop verbonden. Als de voeding voor de ML-L3 batterij via de drukknop wordt ingeschakeld krijg je een triggerpuls voor de scoop en wordt de camera (na 240ms vertraging) geactiveerd. Je kunt het principeschema zien op de site. Ik denk dat je met een digitale scoop zelfs nog beter af bent, met de analoge scoop die ik gebruik moet ik het beeld fotograferen om het nadien te kunnen bekijken. Als je eenmaal de vertraging kent tussen de afstandsbediening en het openen van de sluiter kent , kun je de flits inschakelmoment zo op uw digitale scoop aflezen.
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

't Heeft even geduurd, maar de Canon helpdesk heeft eindelijk een steekhoudend antwoord:

Hierbij kunnen wij u meedelen dat de sluitertijd van 1/60 te kort is om de functie van het 2de gordijn te aktiveren. Deze functie worden dan niet aangesproken door camera ondanks deze is ingesteld.
                      Bij langere sluitertijden wordt deze functie van het 2de gordijn wel gebruikt.

Ook kunnen wij u meedelen dat het ook niet met de nieuwe Speedlite 580EX en de 580EX II dit niet voorhanden zal zijn, en het zelfde werkt als bij het Speedlite 550EX.
                      Als dit waar is (de vraag staat ook nog open bij Chuck Westfall, maar daar verwacht ik eigenlijk geen antwoord van), dan is dat mooi eh... nou ja, prut . Weer een minpuntje voor Canon's flitssysteem

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                        't Heeft even geduurd, maar de Canon helpdesk heeft eindelijk een steekhoudend antwoord:

Als dit waar is (de vraag staat ook nog open bij Chuck Westfall, maar daar verwacht ik eigenlijk geen antwoord van), dan is dat mooi eh... nou ja, prut . Weer een minpuntje voor Canon's flitssysteem
                        Prut, ja dat is het woord

Comment

Op mijn camera/flits verdwijnt gewoon een indicatie op een display als de optie in een bepaalde instelling niet bruikbaar of mogelijk is. Dat is toch wel handig, ook handig is om zulke dingen in een manual te vermelden.

Uit foto 2 dat bij 1/60 het toch nog wel handig zou zijn om de funktie te hebben en lijkt mij bij het ontwerp ook geen duivelskunst om het in te bouwen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Op mijn camera/flits verdwijnt gewoon een indicatie op een display als de optie in een bepaalde instelling niet bruikbaar of mogelijk is. Dat is toch wel handig, ook handig is om zulke dingen in een manual te vermelden.
                            Dat ben ik hartgrondig met je eens... zo zijn er wel meer dingen die niet gedocumenteerd zijn... bijvoorbeeld: hoe veel neemt je richtgetal af in high-speed sync mode? Staat nergens gedocumenteerd...

Uit foto 2 dat bij 1/60 het toch nog wel handig zou zijn om de funktie te hebben en lijkt mij bij het ontwerp ook geen duivelskunst om het in te bouwen.
                            Precies. Daarom: heeft er iemand een 5D en een Metz of Sigma flitser die eens wil proberen of het daar wel gaat? Dat zou wellicht voor mij een oplossing zijn...

Comment

Working...
                            X