Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC of MAC?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: PC of MAC?

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
    Ik werk als voltijds IT'er en mijn mening hierover is :
    • Beter : wordt vooral bepaald door de hoeveelheid beschikbare software, en in dit geval is de PC duidelijk in het voordeel, zelfs voor grafische programma's. Vb. Elements 6 is al beschikbaar voor PC, Mac moet nog wachten. Bovendien heeft de PC versie meestal een aantal extra features, niet veel maar toch... . En als je een fotoalbum wil samenstellen, veel afdrukcentrales hebben enkel een PC-versie van hun software.
    • Sneller : tegenwoordig draaien ze op dezelfde hardware dus.... Toen Mac nog op G4, G5 processors draaiden, was het Intel-kamp zeker in het voordeel.
    • Stabieler : Ooit wel, toen windows nog versienummers 9x droegen. Ik werk voor een softwarebedrijf, en zowel ik, als mijn collega's hebben al jaren geen problemen meer van crashes en vastlopen. En wij spenderen toch vele uren achter de PC, en wij doen echt wel zaken die de doorsnee gebruiker niet doen. Maar voorlopig houd ik mijn handen nog wel af van Vista, maar XP is rocksolid !!!
    • Duurder : zonder enige twijfel, zeker als je uw systeem wil uitbreiden, dus buiten de standaard configuratie gaat, of je een herstelling moet laten uitvoeren.

Pas op, ik wil Mac als systeem niet afbreken, en ik begrijp best dat sommige mensen liever met Mac werken ipv PC. Dit is dezelfde discussie als Canon tov Nikon, BMW tov Audi, ...

Maar als je specs objectief bekijkt, vind ik weinig of geen voordeel in de Mac, zeker als je het prijskaartje bekijkt. Maar als je je beter voelt bij een Mac, koop dan een Mac. Een slecht systeem ga je zeker niet in huis halen. Maar Windows draagt nog altijd de slechte naam van vroeger, en die was toen echt wel terecht. Maar dit is echt wel in gunstige zin geëvolueerd hoor.

Ik weet ook niet welke Mac je eventueel wilt aanschaffen, maar zo een alles in 1 oplossing als de iMac zou ik nooit moeten hebben. Als je scherm defect gaat, kan je uw pc niet meer gebruiken. Ik sluit gewoon een ander scherm aan en ik kan verder werken. Plus het voordeel dat ik zelf kan kiezen welk scherm ik gebruik. Er loopt trouwens op dit forum trouwens een discussie, dat de schermen van de nieuwe Imac blijkbaar niet voor iedereen zo denderend zijn. Dan is het wel jammer dat je zelf niet kan bepalen welk scherm je gebruikt.
    Ik sluit me als 'mede'-IT'er deels aan bij de standpunten (al moet ik eerlijk toegeven dat mijn ervaringen met Mac eerder zeer beperkt zijn), maar op dat gebied van stabieler vind ik toch wel dat je verder moet kijken dan enkel naar collega IT'ers. Doe net eens wat meer als de doorsnee gebruiker om misschien net meer problemen te ondervinden.

Als ik soms zie wat een rommel mensen op hun PC hebben staan die ze er door hun eigen onwetendheid op hebben geïnstalleerd (spyware, trojans, ....) waardoor hun PC dus trager en minder stabieler wordt, dan is dat toch iets dat je minder snel bij MAC (of Linux ook) gebruikers gaat voorhebben. De (meeste van die) gebruikers van zo'n OS hebben toch iets meer kennis en laten zich minder snel vangen aan de valkuilen die je op het internet kunt tegenkomen. Al zijn de valkuilen voor die OS-en ook wel veel zeldzamer.

XP heeft inderdaad wel vorderingen gemaakt tegenover de 9x versies (de Millenium trouwens niet vergeten, mogelijks een nog grotere ramp), maar Windows blijft, mede door de populariteit en de naïviteit van de doorsnee gebruiker, een graag gezien doelwit van mensen die minder goede bedoelingen hebben.

Ikzelf ben ook aan het overwegen om een nieuw systeem aan te schaffen. Huidige laptop is 4 jaar oud ondertussen geloof ik en voldoet nog maar nipt aan de (minimum) vereisten voor nieuwere beeldverwerkingspaketten en de nieuwe laptop op het werk doet me toch ook snakken naar iets nieuws thuis

Comment

Zoals hier reeds gezegd ONCE YOU GO MAC YOU NEVER GO BACK

Mijn advies probeer het en zie zelf, ik was ook jaren een zware aanhanger van PC tot ik voor school een mac diende te gebruiken.

Ondertussen staat er hier een powermac, een powerbook 17inch, een macbook pro 15inch en men vriendin heeft een powerbook 12inch.

En ik blijf er van versteld staan hoe veel beter OSX in elkaar zit als Windows. Noem dit persoonlijke smaak of niet maar mij moeten ze nooit meer een PC aanbieden hoor.

Oja en de meeste mac aanhangers zullen wss ooit met PC gewerkt hebben. Omdat PC hier in België nu eenmaal vrij standaard is. Maar ik denk niet dat er 1% van de mac tegenhangers al ooit eens deftig met een mac hebben gewerkt.
      Last edited by X Jan X; 26 september 2007, 14:55.
      HTTP://WWW.MUSICPHOTOS.BE
      Canon 1DMK2 / Canon 5D / 17-40 4 L / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / Canon 15mm Fisheye 2.8 / 580 EX / Lowepro PhotoTrekker AWII

Comment

Ik werk als voltijds IT'er ....
        Oorspronkelijk geplaatst door TDP Bekijk bericht
        Ik sluit me als 'mede'-IT'er deels aan bij de standpunten (al moet ik eerlijk toegeven dat mijn ervaringen met Mac eerder zeer beperkt zijn),
        Weinig woorden die voor de "goede verstaanders" onder ons genoeg zeggen

Silent M. - (Kritische switcher)

Comment

Ik werk als voltijds IT'er en mijn mening hierover is :
          [*]Sneller : tegenwoordig draaien ze op dezelfde hardware dus.... Toen Mac nog op G4, G5 processors draaiden, was het Intel-kamp zeker in het voordeel.
          Alleen jammer dat die Windows machines vreselijk vertraagd werden, en nog steeds vertraagd worden, met allerlei ellende wat op de achtergrond moet draaien om de pc veilig te houden, zoals virusscanners, anti-spam software etc. Om nog maar te zwijgen over allerlei extra tooltjes en andere troep die automatisch worden geïnstalleerd op de achtergrond, bij Windows programma’s, waardoor de computer na verloop van tijd steeds trager wordt….

[*]Stabieler : Ooit wel, toen windows nog versienummers 9x droegen. Ik werk voor een softwarebedrijf, en zowel ik, als mijn collega's hebben al jaren geen problemen meer van crashes en vastlopen. En wij spenderen toch vele uren achter de PC, en wij doen echt wel zaken die de doorsnee gebruiker niet doen. Maar voorlopig houd ik mijn handen nog wel af van Vista, maar XP is rocksolid !!!
          Ik denk dat deze situatie eigenlijk omgekeerd is. Doordat jij voltijd IT’er bent weet jij véél meer van Windows machines af dan de gemiddelde gebruiker. Dat maakt jou veel beter geschikt om met Windows te werken. De gemiddelde gebruiker zal echter veel sneller de fout ingaan en veel meer moeite hebben om de zaak dan te herstellen.

En nu begin je over Vista, en sla je de spijker natuurlijk op z’n kop. Xp is inderdaad veel en veel beter en stabieler dan Vista. Microsoft zou zich dan ook moeten schamen om zo’n wanproduct op de markt te brengen. Maar goed, dat is Microsoft eigen….. Product is pas redelijk werkbaar na één of twee servicepacks… Maar als de topicstarter nu een nieuwe Windows pc koopt wordt die Windows Vista hem zo ongeveer door z’n strot gedouwd, want die wordt tegenwoordig zo ongeveer altijd standaard geleverd op nieuwe Windows machines. Dit terwijl ’t gros van die machines nauwelijks geschikt is voor Vista. Vista vraagt namelijk onnodig veel van de hardware….

[*]Duurder : zonder enige twijfel, zeker als je uw systeem wil uitbreiden, dus buiten de standaard configuratie gaat, of je een herstelling moet laten uitvoeren.
          Hier heb je een duidelijk punt. Apple systemen zijn over ’t algemeen aanzienlijk duurder dan vergelijkbare Windows systemen. Toch, ik heb de stap gemaakt en zou nooit mee terug willen. Dan maar iets meer geld uitgeven…

Pas op, ik wil Mac als systeem niet afbreken……

Maar als je specs objectief bekijkt, vind ik weinig of geen voordeel in de Mac, zeker als je het prijskaartje bekijkt. Maar als je je beter voelt bij een Mac, koop dan een Mac. Een slecht systeem ga je zeker niet in huis halen. Maar Windows draagt nog altijd de slechte naam van vroeger, en die was toen echt wel terecht. Maar dit is echt wel in gunstige zin geëvolueerd hoor.
          Begrijp mij ook niet verkeerd hoor, ’t is mij niet om Windows machines af te kraken. Ik ben zelf vanuit hobby ook best veel met pc’s bezig (hardware- en softwarematig), en eerder nog meer bezig geweest en heb me er altijd mee vermaakt. Ik heb de stap naar de Mac nu alleen zelf gemaakt en heel duidelijk gemerkt hoeveel prettiger en intuïtiever een Mac eigenlijk werkt. Dit geldt voor mij, maar ik weet zeker dat dit nog veel meer zou gelden voor de gemiddelde leek. Een systeem dat altijd draait zonder dat een register na verloop van tijd vervuild raakt en daardoor traag wordt, zonder continu angst voor virussen etc. ’t Is alleen ff wennen in het begin, maar ’t went wel heel snel.

Ik weet ook niet welke Mac je eventueel wilt aanschaffen, maar zo een alles in 1 oplossing als de iMac zou ik nooit moeten hebben. Als je scherm defect gaat, kan je uw pc niet meer gebruiken. Ik sluit gewoon een ander scherm aan en ik kan verder werken. Plus het voordeel dat ik zelf kan kiezen welk scherm ik gebruik. Er loopt trouwens op dit forum trouwens een discussie, dat de schermen van de nieuwe Imac blijkbaar niet voor iedereen zo denderend zijn. Dan is het wel jammer dat je zelf niet kan bepalen welk scherm je gebruikt.
          Wat ik graag zou willen is de mogelijkheid om een normale pc te kopen/ bouwen en die te laten draaien met Mac OSX. Theoretisch zou het moeten kunnen nu Apple is overgestapt op X86 architecture (Intel). (illegaal is’t geloof ik al mogelijk maar dan mis je dus wel ondersteuning in de vorm van updates enzo) Maar goed, dit zal wel niet gauw gaan gebeuren ben ik bang…

Ik heb die verhalen over de schermen van de nieuwe Imac ook gelezen. Als dit correct is zou ik de topicstarter dan ook adviseren om te kijken of hij een uitloopexemplaar van ’t vorige model zou kunnen krijgen.
          www.indetailfotografie.nl

Comment

mac!!
            Canon eos350D - 50mm/1.8 - 60 mm macro - 17-40L

Comment

Als je een laptop koopt zou ik misschien een Apple machine durven kopen en er dan windows opzetten. Design hebben ze mee en degelijkheid zal ook wel in orde zijn.

Het nadeel van de iMacs/Mac mini's is dat de uitbreidingsmogelijkheden nagenoeg nihil zijn. Gewoonlijk worden zowat al mijn componenten tijdens de levensduur van mijn PC minstens 1 keer vervangen, begin er maar aan... Ik weet zelfs niet of je een PCI (PCI-X) slot hebt...

Qua snelheid: Mijn 2.5 jaar oude (toen high-end) PC is vele malen responsiever dan mijn 0.5 jaar oude MAC mini (core solo), maar dat is natuurlijk een high-end systeem vergelijken met een instapmodel...
              ---
              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Aan iedereen die reeds reageerde alvast bedankt.
                Misschien nog even meegeven, een nieuw scherm hoef ik niet te kopen en als ik er eentje koop is het een eizo.
                Ik hoef dus enkel de console te vernieuwen.
                Wel type van mac raden jullie dan aan?
                Weet dat hij dagelijks meerdere uren moet draaien.
                Peter.
                Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter C. Bekijk bericht
                  Aan iedereen die reeds reageerde alvast bedankt.
                  Misschien nog even meegeven, een nieuw scherm hoef ik niet te kopen en als ik er eentje koop is het een eizo.
                  Ik hoef dus enkel de console te vernieuwen.
                  Peter.
                  Een MacPro dan maar....

Niet de 8 core, dat heeft geen zin voor Photoshop. Ik heb de 4 core met 4 GB RAM, 250 GB opstartschijf & 2 x 500 GB in mirror.

Comment

Ik zou toch voor de Imac 24" gaan, maar da's een persoonlijke keuze.

Ik lees hier weer dat Apple zou duurder zijn - artikels genoeg die dit weerleggen. Een voorbeeldje: http://www.linuxinsider.com/story/36120.html

en zo vind ik er nog vele. Gewoon even googlen.

Software; nog zo iets - het besturingssysteem OSX kost 129 euro. En dit is geen uitgeklede basisversie zoals bij Vista.
                    Dat is nu net het plezante - software kost geen fortuinen bij Mac. Illegale software is dan ook geen issue.
                    Last edited by Leopard; 26 september 2007, 18:28.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                      Ik zou toch voor de Imac 24" gaan, maar da's een persoonlijke keuze.
                      Imac's hebben een scherm hé. Peter heeft geen scherm nodig. Ik zou ook niets zijn met een Imac.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter C. Bekijk bericht
                        ...Ik hoef dus enkel de console te vernieuwen.
                        Peter.
                        Wat mag het kosten? Een Mac Pro is natuurlijk heel erg mooi maar met een instapprijs van 2500,- euro niet bepaald goedkoop....
                        www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                          Imac's hebben een scherm hé. Peter heeft geen scherm nodig. Ik zou ook niets zijn met een Imac.
                          Op de huidige generatie Imac is de aansluiting van een extern scherm geen probleem. Een extern scherm kan erg nuttig zijn bij grafische programma's. Ik begrijp dan ook niet wat er verkeerd was aan mijn advies.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                            Op de huidige generatie Imac is de aansluiting van een extern scherm geen probleem. Een extern scherm kan erg nuttig zijn bij grafische programma's. Ik begrijp dan ook niet wat er verkeerd was aan mijn advies.
                            Uiteraard kan een tweede scherm nuttig zijn, ik werk ook met een tweede scherm maar dat is maar een 17" scherm voor mijn PS menu's edm op te zetten. Maar zo'n groot 24" scherm kopen om dan toch een andere monitor aan te sluiten lijkt me een beetje... raar. Ik bedoel, wat doe je dan met zo'n groot scherm als je het enkel voor menu's gebruikt? Enfin, als je de plaats ervoor hebt is 't natuurlijk geen probleem.

Comment

Ik werk op PC omdat ik dat gewoon ben, ik heb er hier drie draaien, waarvan één waar alleen windows XP pro opstaat, samen met Nikon Capture NX, ACDC en Photoshop CS2, dat is een echte twee processor (2X 2,4 Ghz) rambussnelheid 800 Mhz ondersteund door 4 Gb. supersnel ramgeheugen en een Raptor harde schijf 73 Gb.10.000 Rpm. verder staat er niets op deze computer, en alles wordt weggeschreven op een externe SCSI drive readcontroler met een volume van 2 Tb. een koudstart van Photoshop CS2 bv. duurt welgeteld 3 seconden wat wil je nog meer
                              Bij mijn computer waarmee ik op internet ga, is dat wat anders, daar draaien pakken programmas en allerlei beschermingssoftware op die gans het boeltje degelijk vertragen.
                              Als ik eens bij een MAC gebruiker ga,(vriend beroepsfotograaf) dan zie ik daar ook geen pakken programma's op draaien, maar deze loopt zeker niet sneller en stabieler dan mijn PC die ik alleen maar voor fotobewerking gebruik.

Comment

Bij PC denken blijkbaar de meeste mensen aan Windows...
                                Ik heb een PC en ik kan daar Linux/Windows en JA, zelfs Mac OS X op draaien!
                                Waarom zou je dan een duurdere (meestal toch) imac/macbook/G5 kopen als je zelf een PC kan samenstellen op basis van een goede intel proc en daar dan gewoon een Mac OS opzetten, kan je ineens dual-booten en/of triple booten naar eender welk besturings systeem je dan nodig hebt. Lijkt je dit allemaal te ingewikkeld? Emuleer het dan! Ook geen probleem...

Valt het op dat ik met Linux werk?
                                Nikon D40 + 18-55mm Kit lens + 55-200mm Kit lens

Comment

Working...
                                X