Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onderbelichte flits

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• onderbelichte flits

Zelf heb ik 2 camera’s. Namelijk een 30D en een 10D. Ook heb ik 2 flitsers, de 580 en de 550 van Canon.
    Meestal gebruik ik bij reportages beide camera’s en dan de Tamron 17-50 2.8 en de Canon 70-200 4L.

Het probleem waar ik wel eens tegen aan loop is dat ik met de 17-50 vaak onderbelichte foto’s krijg in donkere zalen als ik de flitser recht naar voren richt zowel op spotmeting als matrix en als ik inflits op de eerste of 2de sluitertijd gordijn.
    Dit probleem heb ik altijd weten op te lossen door de flitser op 45 graden te zetten (eventueel met omnibounce).
    Op mijn 70-200 heb ik dit probleem nooit. Of ik de flits nou recht naar voren richt of schuin omhoog het licht is altijd goed. De instellingen die ik gebruik zijn vaak: (afhankelijk van het licht) diafragma 5.6-8 en sluiter 1/30ste – 1/100ste vaak op iso 400, maar beide flitsers zijn krachtig genoeg op in donkere zalen al op iso 200 te werken. Althans, dat merk ik als ik de flitsers op 1/1 instel.
    Het bovengenoemde probleem heb ik uiteraard ook niet als ik de flitser handmatig instel wat ik regelmatig doe als ik weet dat de belichting het zelfde blijft.
    In het begin dacht ik dat de 17mm stand bijv. te veel groothoek is. Maar dit probleem heb ik dan nog steeds als ik de ingebouwde diffuser gebruik.
    Ik ga er niet van uit dat ik een belichtingsprobleem met de Tamron hebt, omdat deze buiten of in goede lichtomstandigheden uitstekend functioneert en mij keer op keer weer blijft verbazen over de kwaliteit.

Oh ja, af en toe werk ik met de Nikon D200 + Tamron 28-75 2.8 lens en de SB800 en daar heb ik dit probleem niet…

Dus kan iemand mij verklaren waarom ik onder belichte foto's krijg als ik mijn flits recht naar voren richt?
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Re: onderbelichte flits

zou het kunnen dat de communicatie tussen de niet canon lens en de canon body niet perfect verloopt zodat de flits mogelijks foutief een verkeerde "subject-distance" hanteert bij de berekening van de flitskracht?

Comment

Re: onderbelichte flits

Daar zat ik ook aan te denken alleen laat mijn flits wel de correcte waarden zien als ik in of uit zoom.
      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Working...
      X