Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Negatieven of dia's naar mijn PC brengen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Negatieven of dia's naar mijn PC brengen?

Goedemiddag
    Ik ben nieuw en hoop op het juiste forum te zitten?
    Sinds 3 maand heb ik nu mijn eerste pc en internetaansluiting.
    Alhoewel ik dit forum nu, lezend, al een tweetal maanden volg [vooral de camera’s sectie] heb ik mij toch maar ingeschreven, daar ik stilaan wil overstappen naar digitaal fotograferen.
    Beseffende dat ik nog veel moet leren op pc gebied, begin ik toch de voordelen in te zien van een digitale camera.
    Vooreerst zou ik willen starten met alle negatieven en dia’s op mijn Pc, of eventueel een externe HD-Drive te krijgen, die ik nog niet heb.
    Wat is nu de beste, betaalbare manier om dit te verwezenlijken?
    Alle tips zijn meer dan welkom.
    SF
    00.00 Gone

Re: Negatieven of dia's naar mijn PC brengen?

Hallo StoneFree,

Welkom op dit forum!
    Ik heb twee vraagjes voor je: hoeveel foto's zou je zo willen inscannen, en in welke resolutie ongeveer?

Groeten,
    Jeroen
    http://www.jvermeulen.be

Comment

Bedankt voor de verwelkoming, Vermeulen.
      Ruwe schatting van 20 jaar analoog + doka.
      25 rolletjes van 36 (per jaar) x 20 = 18 à 20.000
      Na sorteren misschien wat minder!
      Resolutie : de best mogelijke natuurlijk.
      Gr:Stfr.
      00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
        Bedankt voor de verwelkoming, Vermeulen.
        Ruwe schatting van 20 jaar analoog + doka.
        25 rolletjes van 36 (per jaar) x 20 = 18 à 20.000
        Na sorteren misschien wat minder!
        Resolutie : de best mogelijke natuurlijk.
        Gr:Stfr.
        In dat geval kan je misschien opteren voor een filmscanner. De resolutie van een dergelijke scanner is erg hoog (bv. equivalent aan 21 megapixel) en hun dynamisch bereik heel goed. Een scanner zoals de Nikon Coolscan LS-5000 ED (klik om review te zien) heeft optioneel een slide feeder die het scannen van een groot aantal dia's vergemakkelijkt. Bovendien heeft hij ook een dust removal functie, die stofjes analyseert en wegwerkt.

Jeroen

Comment

Deze is 1/2 goedkoper den de LS-5000 ED

ook 4000dpi en 14bit, maar is deze degelijk genoeg voor wat ik wil doen?
          SF
          00.00 Gone

Comment

Morgen heb ik vrijaf en zal mij eens naar een ernstige fotozaak begeven.
            SF
            00.00 Gone

Comment

Beste StoneFree,

Houd er wel rekening mee dat het goed scannen van 1 dia/negatief op een middelhoge tot hoge resolutie enkele minuutjes in beslag neemt.
              Als je zelf even uitrekent: +/-4 minuten/dia x 10.000 = 85 dagen scannen (à 8 uren/dag).
              En ik kan je verzekeren, 15 à 20 dia's na elkaar scannen, dan wil je wel even wat anders/leukers gaan doen :-)
              Misschien toch een deel van het scanwerk uitbesteden?

Alvast succes.
              Guy
              www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                Beste StoneFree,

Houd er wel rekening mee dat het goed scannen van 1 dia/negatief op een middelhoge tot hoge resolutie enkele minuutjes in beslag neemt.
                Als je zelf even uitrekent: +/-4 minuten/dia x 10.000 = 85 dagen scannen (à 8 uren/dag).
                En ik kan je verzekeren, 15 à 20 dia's na elkaar scannen, dan wil je wel even wat anders/leukers gaan doen :-)

Alvast succes.
                Guy
                Ik vind 4 minuten per foto nog krap berekend. Soms mislukt een scan, of moet je om een andere reden opneiuw beginnen. En soms moet je na afloop in Photoshop de scan nog bijwerken, bv stofdeeltjes verwijderen (de automatische stofdeeltjesredactie is niet perfect).
                Afgezien daarvan betwijfel ik of zo'n scanner ettelijke duizenden scans aankan. Ik vrees dat die halfweg de geest zal geven, zoals ik met de Minolta Dimage Scan Dual IV heb ondervonden. Mooi ding maar na een 1000 scans begon hij te haperen en na 2000 scans was hij helemaal op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                  Beste StoneFree,

Alvast succes.
                  Guy
                  Klopt wel, maar als je dit moet laten doen dan kost het gigantisch veel geld. Ik heb het hier eens berekend, en uitgaande van een 4000*6000 resolutie kost het meer dan 14000€!
                  Dan denk ik dat je beter zelf met een scanner met feeder werkt. Ik heb zelf nooit zo'n feeder geprobeerd, maar volgens de review van de Nikon LS-5000 zou hij 50 foto's per keer kunnen lezen.
                  Dit zou betekenen dat je de dia's in één keer ingeeft, en een uur later zijn 50 foto's ingescand. Dan moet je dit een jaar lang elke dag eens doen (tja, het is dan ook een heel groot aantal foto's) .

Jeroen

Comment

Ik heb een Coolscan V en ben er zeer tevreden over. De kwaliteit van de beelden zijn zeer goed, maar scannen is een zeer tijdrovend werk.
                    1. de dia afstoffen en goed inbrengen - 2. preview instellen en laten werken - 3. crop tool om perfecte uitsnede te hebben - 4. scannen, opslaan en dia uit het apparaat verwijderen. Totale tijd 5 minuten. Reken daar nog bij dat de Nikon scan software af en toe nog eens crasht en het wordt een vrij eentonige en lange arbeid. Mijn record is 80 dia's op 1 dag scannen. Dan ben je het wel beu voor een tijdje.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

14000€, is inderdaad niet verantwoord
                      De 5000ED met de Roll Film Adapter SA-30 en de Slide Feeder SF-210. staan op mijn aankooplijstje
                      Laat ons hopen dat hij die grote hoeveelheid gaat aankunnen.
                      Het hele gebeuren mag dan ook nog eens 2 jaar duren.
                      Daar ik naast het nieuwe digitale, ook nog in zwart-wit, analoog blijf werken, is deze aankoop wel verantwoord.
                      Bedankt voor de hulp beste mensen.
                      SF
                      00.00 Gone

Comment

Ik heb enkele duizenden dia's ingescand aan 4000 dpi met een Nikon scanner (LS-4000) en slide-feeder. Daar kunnen geen 50 dia's is, maar slechts 25 als je dikke raampjes hebt (zoals ik). Hoedanook, dat was best handig, om de anderhalf uur (als ik het me goed herinner) een nieuwe lading steken. Het scanresultaat is ook zeer goed.
                        Reken wel op een zeer grote file-omvang. Ik denk dat je hoedanook een selectie moet maken van de "betere" foto's en enkel die inscannen...

Succes ermee!

Kris
                        Last edited by krisd; 25 september 2007, 11:52.

Comment

''Nu zitten alle fotos en dias in dozen, daarna in een computer, wat is het verschil ?''

dixit mijn vrouw

Comment

Het gaat wel sneller dan verwacht.
                            Mijn vrouw doet 50 dia’s, mijn zoon en ikzelf, ook nog eens: 1x36 filmrol, ieder, per dag.
                            Samen goed voor: 132 stuks = 150 dagen om alles in te voeren.
                            Het was wel 24**€’s
                            SF
                            00.00 Gone

Comment

Ik ben verheugd te vernemen dat het vlot vooruitgaat.
                              Alvast veel sterkte en succes aan jullie allen.
                              Horen we je binnen 5 maanden terug :-) ?

Guy.
                              www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Working...
                              X