Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom een ringflits niet goed is?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• waarom een ringflits niet goed is?

Eerder vermeld in dit forum werd gevraagd naar een adaptorring voor een ringflits van canon.
    Daar werd ook gezegd dat een ringflits op een 180mm niet ideaal is.
    Ik overweeg de aanschaf van een 150mm van sigma en later een ringflits erbij. Maar dit kan de zaak veranderen...
    Waarom gaat dit niet volgens jullie?
    Is zo'n ringflits niet gemaakt voor macro onderwerpen?

Dank
    Website

Re: waarom een ringflits niet goed is?

Oorspronkelijk geplaatst door mr macro Bekijk bericht

Dank
    Ja, maar die is in mijn ervaring vooral optimaal voor korte macrolenzen.

Koop voor je 150mm macro in eerste plaats een goed statief (als je dat nog niet hebt). Ik gebruik maar zelden flits voor mijn 180mm macro opnames. Er gaat niets boven natuurlijk licht. Als ik flits gebruik met m'n 180 is dat dan nog dikwijls off camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mr macro Bekijk bericht
      Eerder vermeld in dit forum werd gevraagd naar een adaptorring voor een ringflits van canon.
      Daar werd ook gezegd dat een ringflits op een 180mm niet ideaal is.
      Ik overweeg de aanschaf van een 150mm van sigma en later een ringflits erbij. Maar dit kan de zaak veranderen...
      Waarom gaat dit niet volgens jullie?

Dank
      Een ringflits is zeer geschikt voor macro-objectieven, je krijgt wel een vlakke verlichting maar dat kan soms wenselijk zijn. In het algemeen vind ik (in)flitsen geen superplaatjes opleveren maar in bepaalde omstandigheden noodzakelijk. Bij het maken van macro-opnamen in de natuur gebruik ik geen flits, maar kies ik een tijdstip dat er voldoende en mooi natuurlijk licht is.
      Een goede optie is om bij macro, led (ring)verlichting te gebruiken: dan zie je vooraf hoe het plaatje wordt en hoe de scherptediepte er voorstaat.

Comment

Ik heb bijna geen ervaring met macro maar je bent niet verplicht om je te beperken tot een ringflitser he !
        Je kan uw ringflitser gebruiken als invul en een paar andere flitsers als hoofd en of tegenlicht gebruiken.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
        X