Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TC voor Canon, of toch maar een telelens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• TC voor Canon, of toch maar een telelens

Ik ben stilletjesaan aan't uitkijken voor wat uitbreiding van m'n arsenaal. Op dit moment schiet ik met de, vrij beperkte, 75-300mm usm II en ben op het punt gekomen dat ik meer beperkt wordt door de lens dan door mijn eigen kunnen. Mijn eerste gedacht was een teleconvertor wegens de portefuillevriendelijke eigenschappen tov een zware tele.
    Door wat zoeken echter, kwam ik erachter dat die niet zo maar bij elke lens te gebruiken zijn, en dat het ene merk tov het andere zijn eigen nadelen heeft.
    Ik ben bij de volgende 3 merken uitgekomen:
    1. Canon EF - ong 320€
    2. Sigma EX APO DG - ong 180€
    3. Kenko Pro 300DG - ong 200€
    Ik heb ook gezien dat Kenko zelfs 3x extender aanbiedt, maar ik twijfel sterk aan die kwaliteit.

Mijn vraag is nu;
    Is dit de moeite (in combinatie met m'n huidige lenzen) of sla ik deze stap over en spaar ik voor een degelijke tele (in welk geval de hele zoektocht opnieuw begint)?

Misschien ff toevoegen dat ik vooral mik op levend wild en vogels. Waarschijnlijk heeft dit wat te maken met m'n verdere keuze..

Re: TC voor Canon, of toch maar een telelens

ik vrees dat eender welke extender op die 75-300 een
    tegenvallend resultaat zal opleveren.

de canon past er sowieso niet op trouwens.
    de kenko/soligor/tamrons zijn best goeie, als je de pro/300 versie neemt.
    sigma zit je ook beperkt tot bepaalde (sigma EX-)lenzen.

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Een teleconvertor op deze lens lijkt me niet bepaald aangewezen.
      Met een 1.4x convertor verlies je 1 stop, met een 2x verlies je 2 stops, met een 3x zelfs 3 stops.

Dit betekent dat je, als je op het langere eind van je lens werkt (wat toch de bedoeling zal zijn), je een maximaal diafragma krijgt van respectievelijk f8, f11 en f16! Dit is niet werkbaar voor wildlife fotografie, om van het verlies in scherpte nog te zwijgen.

Groeten,
      Jeroen
      http://www.jvermeulen.be

Comment

Een converter 1.4 geeft goede resultaten op goede lenzen, en das nu net het punt, kwaliteitswinst doe je nooit met een converter, maar om het verlies minmaal te houden moet je starten met een goede tot zeer goede lens, liefst geen zoom maar een prime en vanaf 100mm. Ik heb de Kenko Pro 300 en haal goede resultaten met de EF 135 mm F2 L USM en de EF 300mm F4 L USM ook met de 70-200 F2.8 L USM maar dan liefst op 200 mm gebruikt, langs de 70mm kant merk je dat de scherpte minder is dan langs de tele kant.

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          Een converter 1.4 geeft goede resultaten op goede lenzen, en das nu net het punt, kwaliteitswinst doe je nooit met een converter, maar om het verlies minmaal te houden moet je starten met een goede tot zeer goede lens, liefst geen zoom maar een prime en vanaf 100mm. Ik heb de Kenko Pro 300 en haal goede resultaten met de EF 135 mm F2 L USM en de EF 300mm F4 L USM ook met de 70-200 F2.8 L USM maar dan liefst op 200 mm gebruikt, langs de 70mm kant merk je dat de scherpte minder is dan langs de tele kant.

MVG, Jeff
          Ik merk net hetzelfde, en zou het als volgt samenvatten:
          Een scherpe lens om te starten is noodzakelijk, anders blijf je er beter af.
          1.4x gaat op zeer goede zoomlensen, (75-300 is niet een van die reeks) Canon 1.4x en Kenko pro 1.4x zijn de beste (kenko heeft volgens traumflieger zelfs een lichte voorsprong in scherpte)
          2x gaat ook nog op de beste exemplaren, maar gebruik dan wel de originele Canon, die is goed, maar al de rest is duidelijk minder. Je hoort veel klagen van deze convertor, maar mits juiste techniek kom je er een heel eind mee. Hoe rekening dat je de autofocus verliets, als je lens geen f2.8 of beter heeft.
          3x... verspil geen woorden aan.

Comment

Ik vreesde al zoiets. Maar ja, ik ben beter af dit allemaal op voorhand te weten. Bedankt allemaal, hiervoor.
            Ondertussen heb ik wel al een interessante lens gezien bij foto Konijn. Misschien dat dit een goed begin voor een tele is, wat denken jullie?
            Hij komt blijkbaar al meteen met een 1.4x convertor.
            Maar inderdaad, de 70-200 F2.8 L USM is ook interessant...
            Last edited by Deleted120903; 20 september 2007, 15:58.

Comment

't is een heel goeie lens, zeker weten. ik heb ze gebruikt
              met 1.4 én 2.0 converter en was er tevreden over.

maar voor wildlife-fotografie (veel) te kort.
              voor enkele €100 meer vind je een 400f5.6 of een 300f4.

mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"

Comment

Zo ver had ik nog niet gekeken.
                Uit andere discussies over dit onderwerp kon ik wel afleiden dat de f2.8 een groot voordeel heeft op het gebied van scherpstelling, of heb ik het fout?
                Ik heb wel al gemerkt dat de prijs van lichtgevoeligere lenzen exponentieel stijgt tov de minder gevoelige. Die factor zal ook een grote rol gaan spelen vrees ik.

Comment

oké, f2.8 is lichtgevoeliger dan pakweg f4 of f5.6,
                  maar vergeet je brandpuntsafstand niet hé.

met mijn lichtgevoelige 85f1.8 moet ik geen vogelkes gaan
                  schieten op de plas hé, en een 200f2.8 met 2x converter
                  wordt óók een (gecompromitteerde) 400f5.6

de 300f4 en de 400f5.6 zijn (relatief) betaalbaar.
                  eenmaal je daarover gaat (300f2.8 of 400f4 of hoger)
                  zit je al gauw in de veelvoud-van-1000-lenzen ...

mm
                  ∏__|_ ∏__|_
                  "no rules, great shots"

Comment

Inderdaad, je hebt overschot van gelijk zelfs.
                    Het zal hoe dan ook nog een eindje sparen worden. (en missch de occasies int oog houden..)
                    Voor dit trekseizoen zal het niet meer zijn in elk geval...

Comment

Spijtig maar waar, om op 400mm 5.6 te komen (uiterste minimum om een vogel te schieten) in Canon zal je ook tweedehands niet onder de 1000 EUR gesteld raken
                      Reken wel dat dit op een crop 640mm is, 10 jaar geleden hadden enkel topfotografen zo'n lens

Enige valabele, iets goedkopere alternatieven Sigma 50-500 en 100-300

Langer en sneller kost gauw een kleine auto

Voor dat geld kan je beter wat langer op de loer liggen tot het beest dichter komt, er is genoeg plezier te beleven met nog enigszins betaalbare spullen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Spijtig maar waar, om op 400mm 5.6 te komen ... in Canon zal je ook tweedehands niet onder de 1000 EUR gesteld raken
                        gangbare prijzen voor deze lens 2dehands is tussen de €850 en €900.
                        regelmatig worden er op het Nederlandse zusterforum te koop gesteld.

mm
                        ∏__|_ ∏__|_
                        "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Spijtig maar waar, om op 400mm 5.6 te komen (uiterste minimum om een vogel te schieten) in Canon zal je ook tweedehands niet onder de 1000 EUR gesteld raken
                          Reken wel dat dit op een crop 640mm is, 10 jaar geleden hadden enkel topfotografen zo'n lens

Enige valabele, iets goedkopere alternatieven Sigma 50-500 en 100-300
                          En zelfs die kosten al gauw meer dan 1000€ zie ik.
                          Is deze dan geen goed alternatief? Deze 135-400 heeft op max bereik nog f5.6
                          De 100-300 heeft f4 terwijl de 50-500 op z'n max al aan f6.3 komt.
                          Ik verdrink ondertss zowat in de verschillende mogelijkheden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                            regelmatig worden er op het Nederlandse zusterforum te koop gesteld.
                            Zusterforum?

Comment

tjah, nichtenforum klinkt niet hé ... (grapje)
                              ik bedoel DutchPhotoZone natuurlijk ...

mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"

Comment

Working...
                              X