Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Normlicht 5000K - waar kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Normlicht 5000K - waar kopen?

    Weet iemand waar dergelijke lampen (niet in grote hoeveelheden) kunnen gekocht worden langs de as Gent-Brugge-Oostende?

    gr
    Yannicks
    Last edited by yannicks; 19 september 2007, 14:34. Reden: verduidelijking
    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

  • #2
    Re: Normlicht 5000K - waar kopen?

    Philips TLD lampen van de /950 reeks hebben een kleurtemperatuur van ca 5200K en een CRI van 98.

    Perfect normlicht kan je alleen bekomen door een gloei- of halogeenlamp te filteren naar 5000K.

    check ook even PM.
    www.flickr.com/nertog/sets

    Comment


    • #3
      Re: Normlicht 5000K - waar kopen?

      Alvast dank voor de reactie. Ik bekijk ook je pm even.
      gr
      Yannick
      Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

      Comment


      • #4
        Re: Normlicht 5000K - waar kopen?

        Zou ik ook wel eens willen weten waar je zo'n lampen kan aanschaffen in die regio. Dit ontbreekt nog in me kamer
        Gravity Sucks ....

        Comment


        • #5
          Re: Normlicht 5000K - waar kopen?

          Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht
          Philips TLD lampen van de /950 reeks hebben een kleurtemperatuur van ca 5200K en een CRI van 98.

          Perfect normlicht kan je alleen bekomen door een gloei- of halogeenlamp te filteren naar 5000K.

          check ook even PM.
          Ik heb ook interesse !

          Erwin
          Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
          http://album.zoom.nl/user/lindberg/

          Comment


          • #6
            Re: Normlicht 5000K - waar kopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
            Ik heb ook interesse !

            Erwin
            Join the club...
            Ik kwam op dit: www.f-l-s.be, maar het gaat over 5200K wat mogelijks problemen levert in combinatie met mijn pantone Huey in die zin dat hij dat minder goed kan verteren in vergelijking met 5000K.

            We zoeken verder.

            gr
            Yannick
            Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

            Comment


            • #7
              Re: Normlicht 5000K - waar kopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door yannicks Bekijk bericht
              Join the club...
              Ik kwam op dit: www.f-l-s.be, maar het gaat over 5200K wat mogelijks problemen levert in combinatie met mijn pantone Huey in die zin dat hij dat minder goed kan verteren in vergelijking met 5000K.

              We zoeken verder.

              gr
              Yannick
              Beter niet! 5200 K is echt wel teveel voor de Huey.
              Je kan, na calibratie, de voorkeuren van de Huey instellen op warm/medium contrast, dit is 5000 k, gamma 2,2 maar in de praktijk ligt dat zelfs dichter bij 4800 K dan bij 5200 k.

              Ga liever op zoek naar iemand die de Philips Graphica Pro 950 kan bestellen.
              aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
              grtz
              marc-en-ciel

              Comment


              • #8
                Re: Normlicht 5000K - waar kopen?

                Heb net even de catalogus van Philips erbij gehaald en de Graphica Pro serie /950 heeft een kleurtemperatuur van 5300K en uitmuntende CRI van 98.

                Belangrijk om te weten is dat het onmogelijk is om een lamp te ontwikkelen die een perfect gecalibreerde kleurtemperatuur van xxxxK heeft. Normaalgezien zit er een tolerantie tot +/- 200K op het fabricageproces. Tijdens de levensduur van de lamp zal de kleurtemperatuur nog een pak meer verschuiven.

                Ons oog kan verschillen van ongeveer 200K zien als de lampen naast elkaar vergeleken worden, als ze afzonderlijk bekeken worden hebben de meesten al moeite om 500K verschillen te ontdekken.
                www.flickr.com/nertog/sets

                Comment


                • #9
                  Re: Normlicht 5000K - waar kopen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door nertog Bekijk bericht
                  Heb net even de catalogus van Philips erbij gehaald en de Graphica Pro serie /950 heeft een kleurtemperatuur van 5300K en uitmuntende CRI van 98.

                  Belangrijk om te weten is dat het onmogelijk is om een lamp te ontwikkelen die een perfect gecalibreerde kleurtemperatuur van xxxxK heeft. Normaalgezien zit er een tolerantie tot +/- 200K op het fabricageproces. Tijdens de levensduur van de lamp zal de kleurtemperatuur nog een pak meer verschuiven.

                  Ons oog kan verschillen van ongeveer 200K zien als de lampen naast elkaar vergeleken worden, als ze afzonderlijk bekeken worden hebben de meesten al moeite om 500K verschillen te ontdekken.
                  Hier heb je volkomen gelijk.

                  Ik heb bij mijn metingen (verduisterde ruimte, met niet-reflecterende zwarte wanden, op 1m en op de lamp, wel een K-waarde tussen de 4980 en 5100 gemeten (ook op metingen zit een tolerantie).

                  In de praktijk heb ik wel vastgesteld dat wanneer de K-waarde van de lamp te hoog ligt ten opzichte van de calibratie, het scherm als te "gelig" wordt ervaren. Het oog heeft het dan ook heel moeilijk om de juiste "interpretatie" van de kleurinhoud te doen.

                  Maar vooral die cri is belangrijk en dat bepaalt in grote mate of een lamp geschikt is voor fotografie (en kleurbeheer) of niet.
                  aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                  grtz
                  marc-en-ciel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Normlicht 5000K - waar kopen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
                    Hier heb je volkomen gelijk.

                    Ik heb bij mijn metingen (verduisterde ruimte, met niet-reflecterende zwarte wanden, op 1m en op de lamp, wel een K-waarde tussen de 4980 en 5100 gemeten (ook op metingen zit een tolerantie).

                    In de praktijk heb ik wel vastgesteld dat wanneer de K-waarde van de lamp te hoog ligt ten opzichte van de calibratie, het scherm als te "gelig" wordt ervaren. Het oog heeft het dan ook heel moeilijk om de juiste "interpretatie" van de kleurinhoud te doen.

                    Maar vooral die cri is belangrijk en dat bepaalt in grote mate of een lamp geschikt is voor fotografie (en kleurbeheer) of niet.
                    Marc

                    Je mag ook de verschuiving niet vergeten als er indirect gewerkt wordt. Bij beeldschermwerk is een goede gelijkmatige zachte verlichting ook belangrijk, wordt eenvoudig bereikt door indirect te werken.

                    Alain

                    Comment

                    Working...
                    X