Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitslicht bij macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitslicht bij macro

hoezee, ik weet het niet echt meer, ik ben een beetje begonnen met macro (mijn partner nog meer) maar je komt algauw licht te kort, zoals in een bos enz..
    aanvankelijk wou ik gewoon een ringflitser kopen, maar dit wordt door velen afgeraden, nu denk ik eraan om een gewone speedlite erop te zetten, maar dat schijnt ook weer niet voldoende te zijn, ik heb echter geen zin en geld om een hele constructie met masters en slaves op te gaan zetten (ik zie het al gebeuren, volgende week in the middle of nowhere in frankrijk)
    dus mijn vraag is simpel, is een opgezette flits voldoende? en is het beter de flits door middel van een kabel bijv los van het toestel te houden?
    of is een ringflits toch beter?
    nog even melden dat ik macro doe met een 4OOD + sigma 150 APO macro
    full frame all the way

Re: flitslicht bij macro

als't gemakkelijk moet, zet ik een flitsbracket onder de cam waar je aan beide kanten van de cam een flits op kan zetten zodat je gewoon kan rondwandelen met de cam met de twee flitsers. De flitsers zelf kan je dan met verlengdraad of draadloos aansturen naargelang je cam/flits combinatie.

de bracket koste circa 50 euro en dan nog de prijs van een tweede flitser en een draadje en je bent gesteld (en dan nog wat gaan lezen over flitstechniek om het flitsen onder de knie te krijgen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wynants Bekijk bericht
      hoezee, ik weet het niet echt meer, ik ben een beetje begonnen met macro (mijn partner nog meer) maar je komt algauw licht te kort, zoals in een bos enz..
      aanvankelijk wou ik gewoon een ringflitser kopen, maar dit wordt door velen afgeraden, nu denk ik eraan om een gewone speedlite erop te zetten, maar dat schijnt ook weer niet voldoende te zijn, ik heb echter geen zin en geld om een hele constructie met masters en slaves op te gaan zetten (ik zie het al gebeuren, volgende week in the middle of nowhere in frankrijk)
      dus mijn vraag is simpel, is een opgezette flits voldoende? en is het beter de flits door middel van een kabel bijv los van het toestel te houden?
      of is een ringflits toch beter?
      nog even melden dat ik macro doe met een 4OOD + sigma 150 APO macro
      Dag,

Je kan je flits ook los van de cam aansturen (met kabel SC-17 of SC28 en 29).
      Het licht komt dan niet (meer) frontaal op je motief terecht.
      Het licht wordt op deze manier veel plastischer.

Succes

Roland

Comment

Heb de MR 14EX ring, zeer enthousiast over, je kunt de ring links/rechts oriënteren, en omdat ie met een krulsnoer (60cm.) aan zijn body op de cam verbonden is dus óók uit de hand "alle hoeken" laten zien.

ps; ook lekker mee geportretteerd, zelfs ook als master voor een 580EX!
        'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

Comment

Zonder afbraak te doen aan bovenstaande opties die zeker bruikbaar zij toch deze.
          Met een 150mm moet het zeker mogelijk zijn met een externe flits te gaan werken daar de werkafstand toch wel iets groter is, hoe kleiner de werkafstand hoe moeilijker het wordt om het licht op de juiste plaats te krijgen vaak zit de lens hier dan ook in de weg, denken we maar aan de MP-E 65 van canon werkafstand 5 à 10 cm, bij vergroting groter dan 1:1 is enkel een ringflash nog bruikbaar.
          bij kleiner en gelijk aan 1:1 (MP-E 65) gebruik ik ook de opzetflash (430 EX canon)onder 45° wel met flits diffuser om een meer gelijke verdeling te krijgen van het licht.
          Met de Sigma 105 gebruik ik de zelfde combinatie of soms ook wel de ingebouwde flits als invulflits
          Dan is het wel eventjes zoeken naar de juiste instelling van de body durf gerust eens te proberen op de M stand( manueel) stel een diafragma in een snelheid en laat dan maar de flits zijn werk doen(stand automatisch).
          veel succes en groeten Luc.
          BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

Comment

bedankt alvast, één ding is zeker, er is geen enkele oplossing die als het ware "standaard" is, ik zal zeker eens gaan experimenteren, ga alvast een speedlite aanschaffen zodat ik al eens kan zien of dat gaat lukken
            full frame all the way

Comment

Working...
            X