Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Soligor tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Soligor tussenringen

    Iedereen spreekt over de Soligor-tussenringen. Als ik ze bekijk op hun site is het een set van 3 verschillende ringen. Kostprijs : +- 150 euro
    Kan iemand me uitleggen wat deze ringen juist doen ? Is dit gewoon een 'vergrootglas' ?

    - Wat zijn de nadelen ?
    - Kan je ze apart en tesamen gebruiken ?
    - Kan ik op die manier mijn lens van 18-135mm gebruiken voor macrofotografie door de extra vergroting ?
    - Zijn deze hun geld waard ?
    - Zijn er nog andere (betere) tussenringen in die prijsklasse ?

    Alvast bedankt !
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

  • #2
    Re: Soligor tussenringen

    in het kort:

    tussenringen maken dat je lens verder van de sensor komt zodat je dichterbij kan scherpstellen, maar niet meer op oneindig
    het vervelende oa is dat je bij normale brandpuntsafstanden heel dicht bij je onderwerp komt
    daarom zijn ze vooral nuttig bij teles

    voor het geval je een EF-S lens hebt, de standaard tussenringen passen hier niet op

    wil je er alles over weten, gebruik de zoekfunctie hier op het forum

    denk (na lezing) even na of je die 150 EUR niet beter kan opzijleggen voor een macro-objectief, of besteden aan een voorzetlensje

    Comment


    • #3
      Re: Soligor tussenringen

      ben ook wel geïntereseerd.

      welke voorzetlens zou je dan aanraden?

      kan je ook niet oplossen met een teleconverter van kenkO?

      Comment


      • #4
        Re: Soligor tussenringen

        Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
        Iedereen spreekt over de Soligor-tussenringen. Als ik ze bekijk op hun site is het een set van 3 verschillende ringen. Kostprijs : +- 150 euro
        Kan iemand me uitleggen wat deze ringen juist doen ? Is dit gewoon een 'vergrootglas' ?
        Elke lens heeft een minimale focusafstand. Korter dan die afstand kan ze niet scherpstellen. Met (een) tussenring(en) maak je die afstand korter, zodat je toch dichterbij kan scherpstellen en dus meer vergroting bekomt.

        - Wat zijn de nadelen ?
        - lichtverlies, alhoewel dat heel goed meevalt
        - geen focus op oneindig meer
        - focusafstand wordt heel kort bij kortere brandpuntafstand

        - Kan je ze apart en tesamen gebruiken ?
        ja

        - Kan ik op die manier mijn lens van 18-135mm gebruiken voor macrofotografie door de extra vergroting ?
        ja, alhoewel een echte macrolens vooral veel handiger en beter is


        - Zijn deze hun geld waard ?
        Ik vind van wel


        - Zijn er nog andere (betere) tussenringen in die prijsklasse ?
        neen
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Soligor tussenringen

          Ik heb een AF-S-lens (http://www.nikonusa.com/template.php...productNr=2162)
          Wat is het verschil met een EF-S-lens ?

          Ik heb ook zitten denken aan een macrolens (Sigma 105mm/Tamron 90mm) maar deze zijn het 3-dubbele van de prijs. Als ik eerst wat wil experimenteren met macro-fotografie ben ik misschien beter met tussenringen.

          Zijn tussenringen trouwens niet beter dan voorzetlenzen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          in het kort:

          tussenringen maken dat je lens verder van de sensor komt zodat je dichterbij kan scherpstellen, maar niet meer op oneindig
          het vervelende oa is dat je bij normale brandpuntsafstanden heel dicht bij je onderwerp komt
          daarom zijn ze vooral nuttig bij teles

          voor het geval je een EF-S lens hebt, de standaard tussenringen passen hier niet op

          wil je er alles over weten, gebruik de zoekfunctie hier op het forum

          denk (na lezing) even na of je die 150 EUR niet beter kan opzijleggen voor een macro-objectief, of besteden aan een voorzetlensje
          Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
          Mijn fotoalbums

          Comment


          • #6
            Re: Soligor tussenringen

            Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
            Ik heb een AF-S-lens (http://www.nikonusa.com/template.php...productNr=2162)
            Wat is het verschil met een EF-S-lens ?

            EF-S is Canon stuff, moet jij je niks van aantrekken.

            Ik heb ook zitten denken aan een macrolens (Sigma 105mm/Tamron 90mm) maar deze zijn het 3-dubbele van de prijs. Als ik eerst wat wil experimenteren met macro-fotografie ben ik misschien beter met tussenringen.

            Zijn tussenringen trouwens niet beter dan voorzetlenzen ?
            Volgens mij wel, er is immers geen kwaliteitsverlies. Met voorzetlenzen wel.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Soligor tussenringen

              EF-S is een typeaanduidingvan Canon dus moet je als Nikon-gebruiker geen rekening mee houden.

              De tussenringen hebben geen glas dus je zal ook geen beeldkwaliteit verliezen. Met een extra voorzetlens of converter heb je meestal wel wat kwaliteitsverlies omdat je weer een extra glaselement ertussen plaatst.

              Maar denk toch dat tussenringen nog steeds het best en makkelijkste werken met primes in plaats van met zoomlens.

              Mvg

              Willem
              Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

              Comment


              • #8
                Re: Soligor tussenringen

                die tussenringen van solligor gaan die op een Minolta AF 100 F2.8 Macro D 2676-110

                http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=99

                alvast bedankt..

                andreas

                Comment


                • #9
                  Re: Soligor tussenringen

                  Hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg.
                  Alleen begrijp ik 'geen focus op oneindig meer' niet echt goed. Kan het toestel door die ringen niet meer scherpstellen op oneindig ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Elke lens heeft een minimale focusafstand. Korter dan die afstand kan ze niet scherpstellen. Met (een) tussenring(en) maak je die afstand korter, zodat je toch dichterbij kan scherpstellen en dus meer vergroting bekomt.



                  - lichtverlies, alhoewel dat heel goed meevalt
                  - geen focus op oneindig meer
                  - focusafstand wordt heel kort bij kortere brandpuntafstand



                  ja



                  ja, alhoewel een echte macrolens vooral veel handiger en beter is




                  Ik vind van wel




                  neen
                  Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                  Mijn fotoalbums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Soligor tussenringen

                    Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                    Hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg.
                    Alleen begrijp ik 'geen focus op oneindig meer' niet echt goed. Kan het toestel door die ringen niet meer scherpstellen op oneindig ?
                    inderdaad, stel je zet er tussenringen tussen je lens en body. Dan ga je bvb maar kunnen scherpstellen van 5cm voor je lens tot 15cm voor je lens (volledig afhankelijk van brandpuntsafstand)

                    vanaf je onderwerp dus verder dan bvb 15cm zit, dan kan je niet meer scherpstellen
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Soligor tussenringen

                      Ik snap het. Bedankt.
                      Maar dan kan je tussenringen toch ook niet gebruiken bij landschapsfoto's, maar alleen voor close-ups/macros.
                      Op het forum spreken ze dat tussenringen nuttig zijn bij teles, maar 5 of 15 cm, dat is toch niets van afstandsverschil... dat maakt toch niet veel uit ?


                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      inderdaad, stel je zet er tussenringen tussen je lens en body. Dan ga je bvb maar kunnen scherpstellen van 5cm voor je lens tot 15cm voor je lens (volledig afhankelijk van brandpuntsafstand)

                      vanaf je onderwerp dus verder dan bvb 15cm zit, dan kan je niet meer scherpstellen
                      Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                      Mijn fotoalbums

                      Comment


                      • #12
                        Re: Soligor tussenringen

                        Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                        Ik snap het. Bedankt.
                        Maar dan kan je tussenringen toch ook niet gebruiken bij landschapsfoto's, maar alleen voor close-ups/macros.
                        Op het forum spreken ze dat tussenringen nuttig zijn bij teles, maar 5 of 15 cm, dat is toch niets van afstandsverschil... dat maakt toch niet veel uit ?
                        Wat je snel zal merken is dat een korte afstand tot het onderwerp, die samenhangt met een korte brandpuntsafstand, een aantal nadelen heeft
                        Je jaagt de beestjes weg, de achtergrond is te druk, enz

                        De betere macro-objectieven zijn daarom 150 of 180mm
                        Je hebt een sterke vergroting terwijl je ver genoeg van je onderwerp blijft

                        Om met een gewone tele tot 1:1 te gaan zal je veel tussenringen moeten gebruiken, maar voor close-up is dit een interessant gebruik

                        bv met een 25mm tussenring stelt een 400mm tele scherp van 1,2m tot 6,5m en haalt een afbeeldingsmaatstaf 1:3, dit is een vlinder beeldvullend op 1,2m afstand

                        als je een 12mm ring op een groothoek zet is die vlinder beeldvullend wanneer hij op je frontlens zit

                        Comment

                        Working...
                        X