Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnekappenmacro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zonnekappenmacro

    Macrolenzen, tussenringen, ... Allemaal gezever! Schuif 2 zonnekappen (edit: met de bijhorende lens eraan) in elkaar en je krijgt dit:



    (dit is trouwens een 1 eurocent-stuk)

    De rubberen zonnekap van mijn 50mm f/1.8 schuift perfect over de metalen zonnekap van mijn 85mm f/1.8. Omdat de 50mm wijd open stond was er heel beperkte scherptediepte. Ook een advies aan zij die dit proberen: die zonnekappenconstructie zit niet heel erg stevig vast, dus let op als je de camera met de lens naar beneden gericht houdt.

    edit: Iets duidelijker: de constructie zag er dus als volgt uit: op mijn body de 85mm gevezen, daarop de zonnekap, daarover omgekeerd de zonnekap van de 50mm geschoven, en dan daaraan de 50mm gevezen. In feite zijn die zonnekappen dus gewoon een soort veredelde omkeerringen.
    Last edited by joost_v; 11 augustus 2007, 09:47. Reden: Onduidelijke uitleg van mijnentwege
    Nikon D80 en toebehoren.

  • #2
    Re: Zonnekappenmacro

    Dit klinkt heel leuk, maar zelfs als ik de HR-2 en de HK-17 en de HS-22 allemaal op mijn 50mm zet krijg ik het zelfde beeld als zonder zonnekap. En kom ik niet zo dicht bij om dit meer dan 1:1 beeld van één cent te kunnen maken.

    Maar als ik m'n 50mm omgekeerd met een BR-2a (hé, die heb jij ook) gebruik, dan kom ik al een eind in de buurt.
    Dus ik denk dat je de 50mm met een stevige zonnekap er op, omgekeerd tegen je camerahuis aan drukt. Ja, dan krijg je dit resultaat.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: Zonnekappenmacro

      Oei, ik heb me verkeerd uitgedrukt denkik. Als je er enkel de zonnekappen opzet, geeft dat natuurlijk niets extra. Wat ik dus gedaan heb is mijn 85mm op mijn body gevezen, daar de zonnekap op, daarover de zonnekap van mijn 50mm geschoven, en aan die zonnekap dan mijn 50mm bevestigd.
      Last edited by joost_v; 11 augustus 2007, 09:44.
      Nikon D80 en toebehoren.

      Comment


      • #4
        Re: Zonnekappenmacro

        Ah, lenzen stapelen, dat kan ook, maar de kwaliteit haalt niet niet in vergelijking met een omgekeerd objectief. Want hoe meer glas en lucht .... Niet eens proberen met zoom objectieven. met de 100 en 200 mm primes gaat dit het beste.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: Zonnekappenmacro

          als hij zonnekap over zonnekap geschoven heeft dan heeft hij IMHO zijn 50mm objectief ... gewoon omgekeerd ..

          Comment

          Working...
          X