Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tiffen polarisatie filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tiffen polarisatie filter

Hallo,

Ik ben van plan me een Tiffen 72 mm circ. polarizatiefilter te kopen
    voor mijn 18-200 Nikkor.

Vraagje : Kan ik mijn zonnekap er dan nog opzetten ?
    Moet ik niet aan die filter kunnen draaien dan op de goeie hoek te vinden ?

Greetz.
    *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

Re: Tiffen polarisatie filter

Je zonnekap kan erop, je kan er aandraaien, maar niet gemakkelijk.Althans bij mijn slim B&W filter, maar een Tiffen zal niet afwijken van ieder ander filter denk ik, als het bij een slim filter, gaat het zeker bij een gewoon.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

behalve als je vingerafdrukken op het glas van de filter wilt, denk ik niet dat dit mogelijk is, niet?

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Je zonnekap kan erop, je kan er aandraaien, maar niet gemakkelijk.Althans bij mijn slim B&W filter, maar een Tiffen zal niet afwijken van ieder ander filter denk ik, als het bij een slim filter, gaat het zeker bij een gewoon.
      Fuji XPRO1

Comment

ik heb zopas 2 filters besteld, een B+W F-PRO voor mijn nikor 18-200 en een tiffin voor mijn eveneens bestelde sigma 20mm

op mijn vorige lens, een nikor (+-20-70mm), had ik een goedkope hoya filter, was uit setje samen met geel- & uvfilter

heb nog niet kunnen testen omdat ik de b&w pas sinds deze avond heb, maar wat mij al opvalt is hoe donker hij is (door de optische kijker) in vergelijking met de hoya, heeft dit met kwaliteit te maken?

de tiffin samen met de sigma verwacht ik morgen, dan eens op stap gaan om beiden eens te testen
        Fuji XPRO1

Comment

Ik heb een heel slechte ervaring met die filter: na één zomer is er een stuk van de filter aan de rand verdwenen/opgelost/om zeep. Stond op mijn 135 die ik niet veel gebruikt heb.
          Op mijn 35 zorgde die voor teveel vignettering dus onbruikbaar.
          Pech of rommel?
          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Ik heb geen ervaring met filters dus daar doe ik geen uitspraak over.

Over het draaien met een zonnekap erop:
            Als je voorste lensdeel en dus ook het filter niet draait bij het scherpstellen of zoomen dan kan je een luikje uit je zonnekap dremelen zodat je vinger net door je zonnekap past om bij het filter te komen ipv van voren in je zonekap te gaan graaien.
            Als je hand in je zonnekap zit zie je ook niks meer door je zoeker en moet je steeds erin en eruit on te kunnen kijken voor het effect.

Dit luikje dient dan links of rechtsonder te zitten naar gelang hoe je je toestel houd in portretstand.
            Zodat normaal of in portretstand het luikje onderin zit.
            Bij het gebruik van een batterygrip zou het luikje dan ( van vooraanzicht, dus in je lens kijkend zoals een model ) rechtsonder moeten komen zodat normaal het luikje rechtsonder zit en in portetstand linksonder.

Heb hier zelf geen ervaring mee maar heb dit ooit eens gelezen op een website maar weet de link niet meer.

Greetz rich
            Last edited by DrJeckyll; 31 oktober 2007, 00:13.
            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

zou wel interessant zijn, maar een stukje uit de zonnekap "zagen" ?
              dat gaat voor mij te ver :-)

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
              Ik heb geen ervaring met filters dus daar doe ik geen uitspraak over.

Over het draaien met een zonnekap erop:
              Als je voorste lensdeel en dus ook het filter niet draait bij het scherpstellen of zoomen dan kan je een luikje uit je zonnekap dremelen zodat je vinger net door je zonnekap past om bij het filter te komen ipv van voren in je zonekap te gaan graaien.
              Als je hand in je zonnekap zit zie je ook niks meer door je zoeker en moet je steeds erin en eruit on te kunnen kijken voor het effect.

Dit luikje dient dan links of rechtsonder te zitten naar gelang hoe je je toestel houd in portretstand.
              Zodat normaal of in portretstand het luikje onderin zit.
              Bij het gebruik van een batterygrip zou het luikje dan ( van vooraanzicht, dus in je lens kijkend zoals een model ) rechtsonder moeten komen zodat normaal het luikje rechtsonder zit en in portetstand linksonder.

Heb hier zelf geen ervaring mee maar heb dit ooit eens gelezen op een website maar weet de link niet meer.

Greetz rich
              Last edited by frankyds; 31 oktober 2007, 00:47.
              Fuji XPRO1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                . . ., maar wat mij al opvalt is hoe donker hij is (door de optische kijker) in vergelijking met de hoya, heeft dit met kwaliteit te maken?
                Neen, een pola filter blokkeert een deel van het licht, het is dus zeer normaal dat je een donkerder beeld krijgt in de zoeker.
                Je sluitertijden zullen ook langer worden (minstens 1, eerder 2 stops).
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

.................
                  Last edited by hombre complicado; 24 februari 2011, 15:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
                    Vraagje : Kan ik mijn zonnekap er dan nog opzetten ?
                    Moet ik niet aan die filter kunnen draaien dan op de goeie hoek te vinden ?
                    Ik heb de Tiffen circular-polarizer voor de 18-200. Je kan je zonnekap nog plaatsen, evenzeer als de beschermdop van je lens EN je kan nog aan de filter draaien. Het is niet makkelijk omdat je voorbij de zonnekap moet, maar zeker niet onmogelijk. Heel tevreden van de filter trouwens.

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                      Neen, een pola filter blokkeert een deel van het licht, het is dus zeer normaal dat je een donkerder beeld krijgt in de zoeker.
                      snip ...
                      Tiens .. ik was altijd zo naief om te geloven dat je lichtmeting dat compenseert ? .. wat meteen de reden is dat je zo moeilijk de maximum stand van het pol filter vindt ... werkt die zoeker dan verschillend bij een dSLR ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Tiens .. ik was altijd zo naief om te geloven dat je lichtmeting dat compenseert ? .. wat meteen de reden is dat je zo moeilijk de maximum stand van het pol filter vindt ... werkt die zoeker dan verschillend bij een dSLR ?
                        Bij de aankoop is me gezegd dat een polarisatiefilter 1 tot 1en1/2 stop lichtverlies meebrengt. Hij zit voor je lens, en mits de lichtmeting door de lens gebeurt, ga je dus minder licht meten. Je krijgt dus bij 't zelfde diafragma, met en zonder filter, een verschillende sluitertijd. Met polarisatiefilter gaat de sluitertijd langer zijn. De minimum of maximumstand van een polarisatiefilter heeft zo goed als geen effect op het licht.

Ik gebruik hem in combinatie met de 18-200VR F3,5-F5,6 enkel en alleen voor buitenopnames, wanneer ik meen dat hij nut kan hebben (bijvoorbeeld om foto's te nemen door een venster, of van landschappen met veel lucht en wolken, bij zonnig weer). Een niet zo lichtgevoelige lens met nog meer lichtverlies is niet gewenst. Standaard zit er bij mij een B+W UV-filter op, ter bescherming.

Mvg

Comment

heb dezelfde lens met dezelfde b+w UV filter

vorige week studio shoot gedaan, en moet zeggen dat ik geschrokken was van de scherpte, zal hier later vandaag wat foto's posten op discutie

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Bij de aankoop is me gezegd dat een polarisatiefilter 1 tot 1en1/2 stop lichtverlies meebrengt. Hij zit voor je lens, en mits de lichtmeting door de lens gebeurt, ga je dus minder licht meten. Je krijgt dus bij 't zelfde diafragma, met en zonder filter, een verschillende sluitertijd. Met polarisatiefilter gaat de sluitertijd langer zijn. De minimum of maximumstand van een polarisatiefilter heeft zo goed als geen effect op het licht.

Ik gebruik hem in combinatie met de 18-200VR F3,5-F5,6 enkel en alleen voor buitenopnames, wanneer ik meen dat hij nut kan hebben (bijvoorbeeld om foto's te nemen door een venster, of van landschappen met veel lucht en wolken, bij zonnig weer). Een niet zo lichtgevoelige lens met nog meer lichtverlies is niet gewenst. Standaard zit er bij mij een B+W UV-filter op, ter bescherming.

Mvg
                          Fuji XPRO1

Comment

Het simpelste werkt het om een (opdraai) zonnekap op de filter te plaatsen maar dat werkt zonder vignettering helaas alleen met crop 1.5/1.6 camera's op lenzen die voor full frame bedoeld zijn.
                            DX lenzen zijn qua bouw en zonnekap weer naar het crop formaat toegerekend, dus zet je daar dan een opschroefzonnekap voor een filter dan krijg je vignettering.
                            Verder kun je 1x de juiste stand bepalen met je filter en daarna de zonnekap terug plaatsen, aleen als je regelmatig gaat afwisselen bij een sessie qua stand (horizontaal of verticaal) dan blijf je natuurlijk aan de gang.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

Working...
                            X