Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitst externe flitser altijd?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitst externe flitser altijd?

Hallo,

ik heb me recentelijk een Speedlite 430EX aangeschaft en heb er al een beetje
    mee gespeeld. Toch heb ik volgende vraag:
    Als je een externe flitser 'on' zet, zal deze dan altijd flitsen?
    Ongeacht in welke mode je foto's neemt (Tv, Av, P, ..) en indien de flitser in E-TTL fully automatic flash mode staat?
    Ik heb buiten foto's genomen terwijl de flitser aanstond (om te zien of hij zou flitsen) en er was nochtans genoeg licht zodanig dat de flitser niet moest afgaan.. Heb ook geprobeerd zonder Speedlite en de ingebouwde flitser ging dus niet af..

Schiet mij aub niet af indien dit een stomme vraag is...
    Ben nog niet zo vertrouwd met flash.

Alvast bedankt.

GhostDog.
    Last edited by GhostDog; 30 juli 2007, 22:30.
    Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm/f3.5-5.6 - Canon EF 28-135mm/f3.5-5.6 IS USM - Tamron AF 55-200mm/f4.0-5,6 Di II LD Macro - Speedlite 430EX - Fancier Tripod - Lowepro Compu Trekker AW Black

Re: Flitst externe flitser altijd?

Als je in de P/TV/AV/M standen werkt, en je zet de flitser aan, dan maak je zelf de beslissing om te flitsen, en zal er ook altijd geflitst worden.
    Als je in dezelfde standen de ingebouwde flitser uitklapt, dan zal die ook altijd werken.

In de TV en AV stand zal de flitser automatisch als invulflits werken.

In de manuele stand zal de flitser proberen om ervoor te zorgen dat de foto zo juist mogelijk belicht wordt. Diafragma/sluitertijd/iso moet je dan wel zelf instellen, als je dan op de lichtmeter ziet dat de foto onderbelicht wordt, dan zal de camera de flitser zo sturen dat de foto juist belicht wordt (binnen de mogelijkheden natuurlijk).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Bedankt voor de reactie..
      Het is iets duidelijker nu..

Ik had nog een ander vraagje..
      Wat bedoelen ze met 1/X flash sync speed voor flash?

Voor Av stand las ik in het boekje dat de sluitertijd zich automatisch instelt
      maar binnen het bereik van 30 sec tot 1/X sec waarbij 1X de max flash sync speed is van de camera.. (bedoelen ze hier trouwens niet sync speed van de flitser?)

Ik was gisteren nog aan het proberen buiten een foto te maken met volgende
      instellingen: f4.5 en sluitertijd 1/125 met een 55-200 lens.
      Nu, ik begrijp dat ik een kortere sluitertijd moet hebben om bewegingsonscherpte tegen te gaan en ik wou mijn ISO niet verhogen dus ik dacht dat als ik mijn externe flitser opzette, dat dit de sluitertijd zou verkorten aangezien je toch meer licht creeert op die manier... Of zie ik dit compleet fout?
      Je kan toch niet constant een statief gaan gebruiken om die onscherpte weg te werken..??

GhostDog.
      Canon EOS 400D - Canon EF-S 18-55mm/f3.5-5.6 - Canon EF 28-135mm/f3.5-5.6 IS USM - Tamron AF 55-200mm/f4.0-5,6 Di II LD Macro - Speedlite 430EX - Fancier Tripod - Lowepro Compu Trekker AW Black

Comment

Ik heb nog wat gezocht en het volgende gevonden..
        Voor mijn externe flitser is de max flash sync speed 1/250.
        Dus dit betekent dat de flitser een effectief flash bereik heeft met een
        sluitertijd die gaat tot 1/250 sec. (verbeter mij als ik verkeerd ben aub..)

Maar ik heb wat getest in Av mode, bij f4.5, ISO 100 of 200 en
        externe Speedlite opgezet. Ingezoomd op +/- 200.
        Buitenshuis + High Speed Sync op flitser geactiveerd.
        Maar ik krijg de sluitertijd toch niet sneller dan 1/200.

Hoe kan ik de sluitertijd dan nog verkorten..?
        Moet ik dan in M mode werken?

Graag wat verduidelijking want ik ben wat verward..
        Alvast bedankt.
        GhostDog.

Comment

Als je de flitser op High-Speed zet, dan wordt de sluitertijd niet korter. Die wordt pas korter als er meer licht is, of als het diafragma verder open gezet wordt, of als de iso verhoogd wordt.

De High-Speed mode dient vooral als je overdag de flitser als invulflits wil gebruiken om schaduwen te verminderen.

In de AV mode wordt er gewoon licht gemeten op dezelfde manier als zou je zonder flits werken.

In de M mode kan je zelf een kortere sluitertijd kiezen dan 1/250 sec als de flitser in de High-Speed mode staat.
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als je de flitser op High-Speed zet, dan wordt de sluitertijd niet korter. Die wordt pas korter als er meer licht is, of als het diafragma verder open gezet wordt, of als de iso verhoogd wordt.

De High-Speed mode dient vooral als je overdag de flitser als invulflits wil gebruiken om schaduwen te verminderen.

In de AV mode wordt er gewoon licht gemeten op dezelfde manier als zou je zonder flits werken.

In de M mode kan je zelf een kortere sluitertijd kiezen dan 1/250 sec als de flitser in de High-Speed mode staat.
            Bedankt Black B@ndit.

Ik veronderstel dat je in de M mode ook een kortere sluitertijd kan kiezen zonder dat High-Speed mode van de flitser actief is?

Indien je dan de sluitertijd verkort, moet je toch belichtingscompensatie toepassen? Of op de camera zelf, of via de externe flitser? Anders is de foto
            te onderbelicht.. Zit ik op de goede weg..?

Bedankt.
            GhostDog.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GhostDog Bekijk bericht
              Ik veronderstel dat je in de M mode ook een kortere sluitertijd kan kiezen zonder dat High-Speed mode van de flitser actief is?.
              In de M mode kan je de sluitertijd nooit korter kiezen dan 1/250sec als de flitser ingeschakeld is, en niet in de High-Speed mode staat (dat kan je heel gemakkelijk uitproberen)

Indien je dan de sluitertijd verkort, moet je toch belichtingscompensatie toepassen? Of op de camera zelf, of via de externe flitser? Anders is de foto
              Je moet dan geen belichtingscompensatie toepassen, de camera zorgt ervoor dat de flitser genoeg licht geeft om een zo juist mogelijke belichting te krijgen (je kan wel altijd flitsbelichtingscompensatie toepassen als dat nodig is). Natuurlijk moet je dan het diafragma niet op f22 willen zetten, want dan zal de flitser het heel erg moeilijk krijgen. Als de flitser genoeg licht kan geven, dan is de foto goed belicht. Op voorwaarde dat er geen reflecterende voorwerpen in beeld komen, want daar heeft Canon het moeilijk mee. Je kan bij het flitsen best voor gemiddelde lichtmeting met nadruk op het midden kiezen, dat werk meestal het best.

Juist flitsen in alle omstandigheden is niet zo heel erg simpel, ik vraag mij af waarom er nog geen boek bestaat dat specifiek over alle verschillende mogelijkheden gaat. In de boeken over fotografie wordt er meestal maar een klein deeltje uitgelegd, en zo gemakkelijk is het eigenlijk niet.
              BD0338BE

Comment

Bedankt Black B@ndit.

Ik veronderstel dat je in de M mode ook een kortere sluitertijd kan kiezen zonder dat High-Speed mode van de flitser actief is?

Bedankt.
                GhostDog.
                Even deze doornemen. Het beste wat ik tot nog toe heb gelezen ivm flitsen.

Groetjes,
                Pol.
                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                  Even deze doornemen. Het beste wat ik tot nog toe heb gelezen ivm flitsen.

Groetjes,
                  Pol.
                  bedankt voor deze interessante link Pol !
                  Nikon D80 + MBD80 + met twee zoomlenzen
                  http://www.flickr.com/photos/bellybouncer/

Comment

Bedankt Pol..
                    Echt wel een goede site over flash fotografie..

Black B@ndit,

je zei in je vorige post dat je geen kortere sluitertijd kon kiezen in M mode
                    zonder dat High Speed Sync opstond.
                    Maar ik heb zojuist geprobeerd om een foto te nemen met sluitertijd 1/320,
                    f4.5 en iso100. Flitser stond aan en High Speed Sync stond af.
                    Dit lukt nochtans hoor...
                    Of bedoelde je iets anders?

Bedankt.
                    GhostDog.

Comment

Bedankt Pol..
                      Echt wel een goede site over flash fotografie..

Black B@ndit,

je zei in je vorige post dat je geen kortere sluitertijd kon kiezen in M mode
                      zonder dat High Speed Sync opstond.
                      Maar ik heb zojuist geprobeerd om een foto te nemen met sluitertijd 1/320,
                      f4.5 en iso100. Flitser stond aan en High Speed Sync stond af.
                      Dit lukt nochtans hoor...
                      Of bedoelde je iets anders?

Bedankt.
                      GhostDog.
                      Stel eens een kortere sluitertijd in dan 1/250 sec, druk de ontspanknop half in, en dan zal je zien dat de sluitertijd weer naar 1/250sec gaat als de high-speed mode niet is ingeschakeld. Tijdens het scherpstellen controleert de body blijkbaar of de flits juist is ingesteld.

Dat had ik nog niet geprobeerd met de externe flitser, maar ik wist wel dat wanneer de ingebouwde flits uitgeklapt is, dat je dan geen kortere sluitertijd dan 1/250sec kan instellen.

Je kan dus nooit een foto maken met een kortere sluitertijd dan 1/250sec als er een flitser gebruikt wordt die niet in High-speed staat.
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Stel eens een kortere sluitertijd in dan 1/250 sec, druk de ontspanknop half in, en dan zal je zien dat de sluitertijd weer naar 1/250sec gaat als de high-speed mode niet is ingeschakeld. Tijdens het scherpstellen controleert de body blijkbaar of de flits juist is ingesteld.

Dat had ik nog niet geprobeerd met de externe flitser, maar ik wist wel dat wanneer de ingebouwde flits uitgeklapt is, dat je dan geen kortere sluitertijd dan 1/250sec kan instellen.

Je kan dus nooit een foto maken met een kortere sluitertijd dan 1/250sec als er een flitser gebruikt wordt die niet in High-speed staat.
                        Bedankt voor de snelle reacties altijd..

Ik heb het zojuist een aantal keer uitgeprobeerd en je hebt gelijk..
                        Ik weet niet hoe ik het daarstraks voor elkaar gekregen heb.. waarschijnlijk had ik toen toch niet de juiste instellingen als ik dacht...
                        En nog even om zeker te zijn..
                        Je zei dat ik de sluitertijd niet korter krijg dan 1/250sec maar dit is toch geen vaste waarde?
                        Je bedoelt toch dat de sluitertijd niet korter instelbaar is dan de max sync speed van de flitser? (indien High Speed niet opstaat natuurlijk)
                        Specifiek in mijn geval is dit dan 1/250. Juist?

Nog één kleinigheidje:
                        Zoals ik al vermeld had, heeft mijn flitser een max flash sync speed van 1/250sec.
                        Maar toch krijg ik de sluitertijd zo niet ingesteld.. Het kortste dat ik het krijg is 1/200 (bij gebruik van lens Tamron 55-200).
                        En diafragma krijg ik maar tot f4.0 (wat uiteraard klopt met de specificatie van de lens) om de kortste sluitertijd te verkrijgen..
                        Enig idee hoe ik dit op de max waarde van 1/250 kan krijgen? Of gaat dit gewoon niet? Ik spreek wel over Av stand..

Bedankt.
                        GhostDog.
                        Last edited by GhostDog; 2 augustus 2007, 21:24.

Comment

Bedankt voor de snelle reacties altijd..

Ik heb het zojuist een aantal keer uitgeprobeerd en je hebt gelijk..
                          Ik weet niet hoe ik het daarstraks voor elkaar gekregen heb.. waarschijnlijk had ik toen toch niet de juiste instellingen als ik dacht...
                          En nog even om zeker te zijn..
                          Je zei dat ik de sluitertijd niet korter krijg dan 1/250sec maar dit is toch geen vaste waarde?
                          Je bedoelt toch dat de sluitertijd niet korter instelbaar is dan de max sync speed van de flitser? (indien High Speed niet opstaat natuurlijk)
                          Specifiek in mijn geval is dit dan 1/250. Juist?

Nog één kleinigheidje:
                          Zoals ik al vermeld had, heeft mijn flitser een max flash sync speed van 1/250sec.
                          Maar toch krijg ik de sluitertijd zo niet ingesteld.. Het kortste dat ik het krijg is 1/200 (bij gebruik van lens Tamron 55-200).
                          En diafragma krijg ik maar tot f4.0 (wat uiteraard klopt met de specificatie van de lens) om de kortste sluitertijd te verkrijgen..
                          Enig idee hoe ik dit op de max waarde van 1/250 kan krijgen? Of gaat dit gewoon niet? Ik spreek wel over Av stand..

Bedankt.
                          GhostDog.
                          Bij mijn 350D is het 1/200, dus het zou me niet verwonderen als dat bij de 400D ook zo is. Heb het wel niet nagekeken.
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Bij mijn 350D is het 1/200, dus het zou me niet verwonderen als dat bij de 400D ook zo is. Heb het wel niet nagekeken.
                            Bedoel je dan altijd, ongeacht de max speed dat de externe flitser aankan ?
                            En dan enkel in de Av stand toch??
                            In de stand Tv of M kan je het zelf nog korter zetten..

GhostDog.

Comment

Bedoel je dan altijd, ongeacht de max speed dat de externe flitser aankan ?
                              En dan enkel in de Av stand toch??
                              In de stand Tv of M kan je het zelf nog korter zetten..

GhostDog.
                              Ik heb het even opgezocht (maar dat zou ook in de handleiding van je 400D moeten staan), de flitsssynchronisatie van een 400D werkt tot een sluitertijd van 1/200 sec (mijn 20D gaat tot 1/250 sec, en ik dacht dat dat bij een 400D hetzelfde was).

Dus kan je in geen enkele stand een sluitertijd korter dan 1/200sec gebruiken als er een flitser (intern of extern) ingeschakeld is, en die niet in de high-speed mode staat.
                              Je kan die wel korter kiezen, maar zodra je op de ontspanknop drukt zal die terug naar 1/200sec gaan als je de flitser aanzet zonder dat de high-speed mode is gekozen.

Als je bijvoorbeeld foto's wil maken met invulflits, en je kiest overdag een diafragma f4 (AV-stand), dan zal je daarbij een kortere sluitertijd nodig hebben dan 1/200sec. Als je dan de flitser inschakelt, en je vergeet de high-speed mode in te stellen, dan zal de foto overbelicht worden, niet door de flitser, maar wel omdat de sluitertijd te lang is.
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X