Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polarisatiefilter

    Hallo,
    Ik ben een beginneling op gebied van fotografie. Ik ondervind dat op verschillende foto's die ik maakte de kleur van de lucht niet echt overeenstemd met wat het in werkelijkheid was. Meer wit dan blauw...
    Dit zou men kunnen oplossen met een polarisatiefilter, heeft men mij gezegt.
    Nu is mijn vraag: bestaat dit voor mijn toestel, een Panasonic DMC FZ 5.
    ALvast bedankt!
    Groeten, Chris

  • #2
    Re: Polarisatiefilter

    Het komt bij mij vaak voor als m'n lichtmeting op midden / spot staat: op een wat donkerder onderwerp gericht / gemeten wordt de lucht er om heen dan doorgaans overbelicht.
    met de lichtmeting op het totale oppervlak / foto heb je vaak wel een blauwe lucht, maar een wat donkerder onderwerp; een compromie die je doorgaans in de nabewerking (RAW) weer wat recht trekt.
    Ik ken jouw cam niet persoonlijk, of je hier eerst 's mee kunt experimenteren: een circulair polarisatie filter is doorgaans wéér een hap uit je budget...en ook weer een techniek appart om goed te gebruiken.
    'k ga voor de plaatjes, hardware en techniek zijn voor mij daaraan onderschikt.

    Comment


    • #3
      Re: Polarisatiefilter

      Kun je met jouw toestel in RAW schieten? Zo ja, dan kan je twee Jpegs aanmaken, ééntje met een goed belichte lucht en eentje met een goed belichte ondergrond en die combineren. Zo doe ik dat en dat werkt perfect.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: Polarisatiefilter

        Kun je met jouw toestel in RAW schieten? Zo ja, dan kan je twee Jpegs aanmaken


        Om een polarisatiefilter te gebruiken moet jouw optische zoeker door de lens kunnen zien. Omdat je aan je polafilter moet draaien voor de juiste instelling.
        Dus dit is alleen mogelijk met een Reflextoestel. (Of je moet het filter in jouw hand voor je oog houden, daarna draaien tot het gewenste effect en dit filter in dezelfde positie voor je lens houden. Maar dat is maar een lapmiddel.)
        De methode van Simplephotography werkt wel indien je niet teveel beweegd tussen beide opnamen, wat je jammer genoeg toch doet omdat je een andere sluitersnelheid moet instellen. Dit gaat moeilijk met een consumer aan je oog. Enige zekere mogelijkheid om steeds een blauwe lucht (indien aanwezig) en een goedbelichte voorgrond te krijgen is fotograferen met de zon achter je.

        Comment


        • #5
          Re: Polarisatiefilter

          Volgens mij kun je het pola effect bij een NonDSLR gewoon zien op het display, door de zoeker is anderverhaal, maar die zijn toch bijna uitgestorven.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Polarisatiefilter

            Om een polarisatiefilter te gebruiken moet jouw optische zoeker door de lens kunnen zien. Omdat je aan je polafilter moet draaien voor de juiste instelling.
            Dus dit is alleen mogelijk met een Reflextoestel.
            Volgens mij kun je het pola effect bij een NonDSLR gewoon zien op het display, door de zoeker is anderverhaal, maar die zijn toch bijna uitgestorven.

            De methode van Simplephotography werkt wel indien je niet teveel beweegd tussen beide opnamen,
            Dat zegt Simplephotography ook niet, hij zegt dit:
            Kun je met jouw toestel in RAW schieten? Zo ja, dan kan je twee Jpegs aanmaken, ééntje met een goed belichte lucht en eentje met een goed belichte ondergrond en die combineren.
            Dus één foto in RAW en ontwikkelen in ACR of andere Rawconverter met bv +1 en -1EV ingesteld. Moet de RAW natuurlijk wel details hebben in de lichte en donkere delen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Polarisatiefilter

              Moet de RAW natuurlijk wel details hebben in de lichte en donkere delen.
              En dat kan je er alleen maar uit halen met een pseudo HDR vanuit photomatix.
              En dan nog . Uitgebleekte delen kunnen nooit van detail voorzien worden.

              Maar , Simplephotography, bedoelde het op deze manier . foutje van mij.

              Volgens mij kun je het pola effect bij een NonDSLR gewoon zien op het display, door de zoeker is anderverhaal, maar die zijn toch bijna uitgestorven.
              Denk niet dat je dat effect gaat zien op het LCD schermpje. Zeker niet bij veel zonlicht, en net dan heeft een pola filter nut.

              Comment


              • #8
                Re: Polarisatiefilter

                Een polarisatiefilter gaat toch op een FZ50 hé?

                Ik dacht er eentje te kopen en zag dit staan: http://www.pixmania.nl/nl/nl/32131/a...culair-sc.html

                Is dat een goede prijs/kwaliteit?
                Nikon D80, Nikkor 18-70 mm AF-S DX f/3.5-4.5G IF-ED

                Comment


                • #9
                  Re: Polarisatiefilter

                  Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                  ....Denk niet dat je dat effect gaat zien op het LCD schermpje. Zeker niet bij veel zonlicht, en net dan heeft een pola filter nut.

                  sjonge wat knudde men hier allemaal leest .. dat werkt perfect met het LCD schermpje .. Ik heb in Italie 650+ fotos genomen (Sony H5) waarvan zeker 60% met pola .. geen schijntje van probleem zelfs niet met de electronische zoeker .. het vergt een beetje oefening en je moet weten wat een pola doet om het maximale effect te vinden dat je wil ... enne .. hoe minder licht hoe moeilijker het effect in te schatten valt maar da's ergens logisch ..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Polarisatiefilter

                    Even graag de aandacht. Initieel werd er gevraagd om een polafilter om de lucht mooi blauw te houden.

                    Ik denk eerder dat je moet inzien dat een circulaire polafilter je polariserende reflecties gaat reduceren. Dit gaat in mijn opinie meer duidelijk zijn op gebouwen en meer bepaald ramen.

                    Misschien voor je lucht eerder denken aan een neutrale densiteitsfilter? Meer detail in je wit en natuurlijke kleuren.


                    groetjes
                    Last edited by Joel; 27 juli 2007, 20:07. Reden: taalfoutje
                    www.degitail-imaging.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Polarisatiefilter

                      Oorspronkelijk geplaatst door Joel Bekijk bericht
                      Even graag de aandacht. Initieel werd er gevraagd om een polafilter om de lucht mooi blauw te houden.

                      Ik denk eerder dat je moet inzien dat een circulaire polafilter je polariserende reflecties gaat reduceren. Dit gaat in mijn opinie meer duidelijk zijn op gebouwen en meer bepaald ramen.

                      Misschien voor je lucht eerder denken aan een neutrale densiteitsfilter? Meer detail in je wit en natuurlijke kleuren.


                      groetjes
                      Een ND filter gebruik je het gehalte aan licht te verminderen om zo bijvoorbeeld langere sluitertijden te kunnen gebruiken.
                      Een graduele ND filter kan je gebruiken om het contrast tussen een heldere lucht en bijvoorbeeld dingen die in de schaduw staan, te verminderen om zo een volledig mooi belichte foto te krijgen.
                      Een polarisatie reduceert inderdaad reflecties maar zal sowieso ook je lucht veel blauwer maken. Het mate van het effect zal wel afhangen van de hoek met de zon.

                      By the way, Cokin heeft ook systemen voor niet SLR camera's. Anders moet je hier eens kijken: http://www.cokin.com/
                      Groetjes, 4ginie

                      Photography is a way of life...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Polarisatiefilter

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mushu Bekijk bericht
                        Een ND filter gebruik je het gehalte aan licht te verminderen om zo bijvoorbeeld langere sluitertijden te kunnen gebruiken.
                        Een graduele ND filter kan je gebruiken om het contrast tussen een heldere lucht en bijvoorbeeld dingen die in de schaduw staan, te verminderen om zo een volledig mooi belichte foto te krijgen.
                        Een polarisatie reduceert inderdaad reflecties maar zal sowieso ook je lucht veel blauwer maken. Het mate van het effect zal wel afhangen van de hoek met de zon.

                        By the way, Cokin heeft ook systemen voor niet SLR camera's. Anders moet je hier eens kijken: http://www.cokin.com/

                        bedankt voor de vervollediging
                        www.degitail-imaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Polarisatiefilter

                          Oorspronkelijk geplaatst door Joel Bekijk bericht
                          bedankt voor de vervollediging
                          You're welcome
                          Groetjes, 4ginie

                          Photography is a way of life...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Polarisatiefilter

                            na al het vorige te hebben gelezen toch even een vraagje:
                            heeft het nut om een pola te gebruiken op mijn 17-40mmL om nog mooiere luchten(wolken)te krijgen, zo'n ding kost nl rond de 160Euro??
                            PS: schiet altijd in RAW.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Polarisatiefilter

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                              heeft het nut om een pola te gebruiken op mijn 17-40mmL om nog mooiere luchten(wolken)te krijgen, zo'n ding kost nl rond de 160Euro??
                              Het heeft wel degelijk nut, je krijgt meer contrast in de wolken, meer gesatureerde kleuren, en op zonnige dagen diepblauwe lucht. Op grijze(re) dagen daarentegen zal je niet zoveel verschil merken.
                              160 Euro is wel een dure filter (B&W zeker), een goedkopere filter (vb Hoya) doet het ook hoor.
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X