Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uv of polarizer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uv of polarizer

    Ik vraag me af wat ik best mee neem naar tunesie,
    een uv filter of een polarizer?
    of beide?
    ik heb wat opzoekingen gedaan,maar geraak er niet echt uit,
    kan me hier iemand mee helpen?
    thx des

  • #2
    Re: uv of polarizer

    UV tegen zand in de woestijn en misschien overal
    pola - blauwe luchten en tegen reflecties van niet metalen voorwerpen
    wel eesrt de UV voordat de pola er opgaat.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: uv of polarizer

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      UV tegen zand in de woestijn en misschien overal
      pola - blauwe luchten en tegen reflecties van niet metalen voorwerpen
      wel eesrt de UV voordat de pola er opgaat.
      ok thx,
      verlies ik dan niet te veel licht met de combi?,

      Comment


      • #4
        Re: uv of polarizer

        Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
        ok thx,
        verlies ik dan niet te veel licht met de combi?,
        In de woestijn is toch licht genoeg

        Je verliest 1,5 to 2 stops met een polarizer, maar in erg lichte omstandigheden, heb je hier weinig last van.
        Anders de ISO opdrijven.

        Als er blauwe luchten, zand en/of water aan te pas komen, staat er bij mij quasi altijd een polarizer op.
        Een UV filter heb ik zelfs niet meer voor mijn digitale toestel. Kan alleen maar ongewenste reflexies veroorzaken.

        Ik zou zeker ook je zonnekap niet vergeten en deze er steeds op laten staan.
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

        Comment


        • #5
          Re: uv of polarizer

          ok thx voor julie advies,
          dus ik koop me er een pola bij,

          Comment


          • #6
            Re: uv of polarizer

            Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
            In de woestijn is toch licht genoeg

            Je verliest 1,5 to 2 stops met een polarizer, maar in erg lichte omstandigheden, heb je hier weinig last van.
            Anders de ISO opdrijven.

            Als er blauwe luchten, zand en/of water aan te pas komen, staat er bij mij quasi altijd een polarizer op.
            Een UV filter heb ik zelfs niet meer voor mijn digitale toestel. Kan alleen maar ongewenste reflexies veroorzaken.

            Ik zou zeker ook je zonnekap niet vergeten en deze er steeds op laten staan.
            Euh,
            Ik dacht dat er in Tunesië ook wel andere fotogenieke zaken waren naast de woestijn. En zonsopgangen en ondergangen kennen ze daar ook.

            Comment


            • #7
              Re: uv of polarizer

              Je haalt de meeste kwaliteit uit je toestel zonder een filter. Zonnekap is altijd verplicht.
              Elk filter geeft meer donkere hoeken en meer aberratie. Aberratie is dat voorwerpen een kleur randje krijgen. Ook andere lens fouten worden erger.

              Ook nooit 2 filters op elkaar, dan worden de fouten echt zichtbaar.

              Als je je objectief wilt beschermen tegen zand, vette vingers ed: een NC (No Color) filter. UV is voor de huidige DSLR's niet meer nodig.
              Heb je een 2de hands UV, vooruit dan, dat zie je op je beeldscherm, afdruk, toch niet meer terug.

              Op m'n website nog een voorbeeld foto van het verschil tussen een onbekend merk filter en een Nikon filter. De foto staat helemaal onderaan en als je er op klikt zie je hem in het groot.
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

              Comment

              Working...
              X