Welke macroconverter kan je mij aanraden voor een 18-200 VR?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Macroconverter
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: Macroconverter
Je kan tussenringen gebruiken (een setje van Kenko of Soligor is niet zo duur), of een voorzetlens. Bij de voorzetlenzen heb je goedkope setjes, maar dan is het resultaat ook niet zo heel goed. Er is ook de 500D van Canon (bestaat in verschillende diameters, er is er wel eentje die op de Nikon 18-200 past), dat is een heel goede macro-voorzetlens, maar die kost ook heel wat meer.
Bedenk wel dat je met tussenringen of voorzetlenzen beperkingen hebt, en dat een echte macrolens over het algemeen ook scherper is (een lens met vast brandpunt is trouwens bijna altijd scherper dan een zoomlens).http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
-
Met een macro converter kun je meer of minder in zoomen op een onderwerp. De kwaliteit is zo beroerd dat de winkels ze volgens mij niet eens meer willen verkopen.
Met een converter kun je het brandpunt van je objectief verlengen. Met een 2 x converter krijg je dus een 36x400mm. Omdat ook het diafragma 2x gaat wordt dat dus minimaal f11. Daar kun je dus niet mee scherpstellen en AF werkt ook in het geheel niet. Vandaar dat Nikon dan ook geen converters voor jouw objectief maakt.
Met tussenringen kun je dichter bij. Maar je hebt een objectief zonder diafragma ring, dus hoe je dan het diafragma wilt regelen? Met andere merken is hier misschien wel een oplossing.
Bij Nikon kans best heel veel. Lees eens m'n macro publicatie op m'n website.Last edited by Hans Braakhuis; 14 juli 2007, 08:27.Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/
Comment
-
Ik ben vandaag even bij de fotoboer binnengesprongen.
En setje voorzetlenzen zou me iets van een 120 EUR kosten. MAAR per glas zou ik één stop licht verliezen. En mijn huidige lens is op tele al niet heel erg lichtsterk, dus de kans is groot dat met de voorzetlenzen er nog maar heel weinig licht zal binnenvallen.
Optie voorzetlens valt dus weg. Ik denk dat ik maar in één beweging aan het sparen ga voor een degelijk macro objectief (desnoods tweedehands). De prijs voor een Nikon 105 mm 2.8 macro vind ik nieuw net iets te hoog gegrepen. Hij zal zijn geld wel waard zijn, maar kan dat er nu niet aan geven...
Comment
-
Je bent ongeveer 140 euro kwijt voor een nieuwe 50mm f1,8 AFD en een BR-2A omkeer ring.
Maak je macro's met een lichtscherpte vanaf f1,8 en een bereik in de buurt van 1:1.
Met alle tussenringen haal je ook 1:1, maar dan ben je wel veel meer geld kwijt.Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk berichtIk ben vandaag even bij de fotoboer binnengesprongen.
En setje voorzetlenzen zou me iets van een 120 EUR kosten. MAAR per glas zou ik één stop licht verliezen. En mijn huidige lens is op tele al niet heel erg lichtsterk, dus de kans is groot dat met de voorzetlenzen er nog maar heel weinig licht zal binnenvallen.
Optie voorzetlens valt dus weg. Ik denk dat ik maar in één beweging aan het sparen ga voor een degelijk macro objectief (desnoods tweedehands). De prijs voor een Nikon 105 mm 2.8 macro vind ik nieuw net iets te hoog gegrepen. Hij zal zijn geld wel waard zijn, maar kan dat er nu niet aan geven...
Elk stuk glas zorgt voor wat lichtverlies, maar om 1 stop te verliezen mag je toch al heel wat glaslaagjes voor het objectief plaatsen.
Ik heb zelf een Canon 500D voorzetlens geprobeerd, die heeft twee laagjes glas, en daarmee verlies je bijna geen licht (het valt helemaal niet op).
Een echte macrolens blijft nog steeds de beste oplossing, in plaats van de Nikon 105mm f2,8 is er ook nog een Sigma 105mm of een Tamron 90mm, die kosten ongeveer de helft van de Sigma 105mm f2,8 VR.
Een setje voorzetlenzen is leuk als je bijvoorbeeld op reis een foto wil maken van een klein beestje of bloemetje, zo'n setje weegt bijna niets, en past altijd wel in een fototas.
Maar als je meer macro's wil maken, dan zal je dat setje voorzetlenzen wel heel snel aan de kant leggen en overstappen naar een echte macrolens.
Als je dus maar heel zelden een macrofoto wil maken, koop dan een setje voorzetlenzen, liefst een degelijke zoals de Canon 500D, want die geeft toch heel andere resultaten dan die goedkope setjes.
Wil je meer, dan zal je die voorzetlens al vrij snel beu zijn, en ga je toch verder sparen voor een echte macrolens (en dan heb je uiteindelijk in totaal meer geld uitgegeven).
Ik heb die Canon 500D voorzetlens ook binnen de 14 dagen weer (met verlies natuurlijk) doorverkocht, en een Sigma 150mm f2,8 Macro gekocht.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Comment