Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
dit is misschien een domme vraag maar kan je een kleurmeter ook gebruiken als flitsmeter (minolta 3 f)
ik heb op het internet gezocht maar krijg er geen kop aan vast
er zijn kleurmeters (Gardtner, Hunterlab, ...) die pigmenten van verf kunnen meten, er zijn kleurmeters die het gereflecteerde licht meten onder een bepaalde hoek en bij een bepaalde glosslevel.
Er zijn ook reltief goedkopere kleurmeters van bv. Xrite zowel ambient light als flitslicht kunnen meten in graden Kelvin wat betreft kleurtemperatuur, en in een bepaalde LUX waarde wat intensiteit betreft, maar om daarvan te kunnen afleiden welk diafragma je bij welke ISO en sluitertijd moet kiezen lijkt me niet eenvoudig.
Een goede flitsmeter kost circa 350 euro, een goede kleurmeter voor drukwerk en licht te meten begint bij 750 euro, een goede kleurmeter om paint en plastics te meten begint bij 5000 euro
je kan bij mijn weten geen enkele kleurmeter als flitsmeter voor fotografie gebruiken. (en ik heb hier nogal wat kleurmeters liggen op den bureau, en ja, een flitsmeter van minolta heb ik ook liggen)
dit is misschien een domme vraag maar kan je een kleurmeter ook gebruiken als flitsmeter
Neen, dat kan je niet, je kan er wel de kleurtemperatuur van je flitslicht of eventueel menglicht mee meten, dan moet je aan de hand van het bekomen resultaat filters op je objectief gaan schroeven om daarmee je kleurtemperatuur op het juiste niveau te brengen,(normaal hoort bij deze meter ook een ganse koffer met een 40 á 50 tal filters) maar dat was allemaal om met analoge toestellen met film te werken, en gaat helemaal niet meer werken op digitaal, tenzij je bewust je witballans wil gaan bedriegen, maar dat heeft totaal geen nut.
Sluitertijd/diafragma tegenover een bepaalde ISO waarde bepalen kan je niet met dat toestel
dit is misschien een domme vraag maar kan je een kleurmeter ook gebruiken als flitsmeter (minolta 3 f)
ik heb op het internet gezocht maar krijg er geen kop aan vast
Waarom zou je dat nog gebruiken tegenwoordig. Als je in Raw werkt kan je achteraf de witbalans aanpassen. Met film was dat natuurlijk wel makkelijk
Waarom zou je dat nog gebruiken tegenwoordig. Als je in Raw werkt kan je achteraf de witbalans aanpassen. Met film was dat natuurlijk wel makkelijk
Natuurlijk kan je dat, maar wie zal zeggen dat dat dan de juiste kleur is, in sommige gevallen werkt dat prima, maar stel je wil een catalogus ontwerpen van bv. gevelstenen, dan is het erg belangrijk dat deze worden afgebeeld met exact de juiste kleur, dan kan het heel handig zijn de juiste kelvinwaarde van het omgevingslicht te kennen.
Natuurlijk kan je dat, maar wie zal zeggen dat dat dan de juiste kleur is, in sommige gevallen werkt dat prima, maar stel je wil een catalogus ontwerpen van bv. gevelstenen, dan is het erg belangrijk dat deze worden afgebeeld met exact de juiste kleur, dan kan het heel handig zijn de juiste kelvinwaarde van het omgevingslicht te kennen.
Das juist, maar dan moet ge ook al een perfecte meting uitvoeren hé. Daarbij weet ik ook niet als het zeker is dat die toestellen flitslicht kunnen meten.
Met een geijkte kleurenkaart of drie stappen grijskaart krijg je dat ook "juist" achteraf, mits goed gebruik ervan.
en dan kom je bij de drukker en die ver***** uw precisiewerk door zijn machine verkeerd in te stellen. Been there, done that.
en dan kom je bij de drukker en die ver***** uw precisiewerk door zijn machine verkeerd in te stellen. Been there, done that.
Vroeger zat er steeds een meegefotografeerde kleurkaart bij, en wees gerust, een goede drukker weet heel goed wat er hem in dat geval te doen staat, niet juist, is onheroepelijk gans het boeltje hermaken.
Hoe dat zit met een meegegeven kelvinwaarde weet ik niet, hier heeft Maarten T wel gelijk in, een geijkte kleurkaart heeft iedere drukker.
Comment