Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Studioflitsers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Studioflitsers

Weet iemand een goei link, waar ik info kan vinden hoe studioflitsers werken?
    Ik ben daarin een leek, dus ik weet niet eens hoe deze dingen worden aangestuurd. Moet er een apparaat tussen uw toestel en de flitsers, of gebruiken deze de aansluiting waar je een externe flitser kan monteren.
    Ikzelf heb een D80 van nikon, kan deze daar dus mee werken?

Kan iemand dit misschien even in klare taal uitleggen

Alvast bedankt
    Sergio
    www.sergioprodi.com
    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon!

Re: Studioflitsers

Ik heb zo geen link voor je, maar... een studioflitser (in de goedkopere modellen meestal een monoblock, maar je kunt ook koppen met een losse generator krijgen) is niets anders dan een "domme" flitser die je handmatig instelt. Note: een studioflitser bestaat uit een flitskop in combinatie met een generator. Als de generator in dezelfde behuizing ondergebracht is als de flitskop heet zo'n ding een "monoblock".

Normaliter kan er met een draad tussen toestel en kop gewerkt worden die je dan op je toestel aansluit op een "flash sync terminal" (ook wel "PC terminal" genoemd). De D80 heeft, voor zover ik weet, niet zo'n aansluiting. Je kunt daarvoor echter wel blokjes krijgen die je op de hotshoe van de camera steekt waar wel zo'n contactje op zit.

Iets luxer is een draadloze verbinding tussen toestel en flitskop. Daar zijn in principe twee varianten van: infrarood en radio gestuurd. De infrarood oplossing is goedkoper, maar werkt niet onder alle omstandigheden altijd even goed. In geval van infrarood moet je dus een infrarood kastje op de hotshoe van je camera zetten en verder niets. Bij een radio verbinding komt er een klein kastje op de hotshoe van je camera en een ontvanger op 1 van de flitskoppen.

In alle genoemde mogelijkheden stuur je 1 flitskop direct vanuit de camera aan en flitsen de andere koppen als slave mee (optisch: er zit een lichtgevoelige cel op iedere kop waarmee lichtflitsen gedetecteerd worden).

Last but not least is er nog de mogelijkheid om het ingebouwde flitsertje van je camera te gebruiken, maar die geeft meestal eerst een voorflits af om een lichtmeting te kunnen doen voordat de opname gemaakt wordt. De flitskoppen zullen al op de voorflits reageren en niet op tijd klaar zijn met laden om de echte flits te zien. Daarvoor zijn wel truukjes, maar optimaal is dat allemaal niet.

Anyway, stduioflitsers zijn "domme" dingen, er is geen communicatie tussen camera en flitskop. Daarom moet je ook met de hand de lichtopbrengst van de koppen meten (nou ja, met de hand... met een losse flitsmeter) of je moet gaan gokken wat de lichtopbrengst is.

Comment

Working...
    X