Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panoramakop ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Panoramakop ...

Ik heb een D70 (nikon) en heb wel interesse in panorama fotografie, daarvoor zou ik dus een panoramakop nodig hebben, ...

Ik ben er echter niet zo in thuis, een panoramakop, past die op elk statief of waar moet je rekening mee houden?
    En moet er ook gelet worden of deze compatibel is voor het toestel dat je gebruikt?

Zijn er mensen die hier info over hebben, ervaring hebben, tips, aanraders, ..?

Ik denk dat ik eerst een deftig statief dien te kopen, maar wat zijn zoal de goede types?

Dank u

Re: Panoramakop ...

Je hoeft niet meteen een hoop geld te besteden aan een panoramakop.
    Je kan hem ook zelf met goedkope materialen maken.
    Het enige waar je een beetje moet op letten is dat het brandpunt van de lens ongeveer in het draaipunt vd panoramakop zit. Zo heb je achteraf minder last van parallaxfouten.

Op volgende link heb je een houten versie van een zelfgemaakte kop.
    Hij zal wel niet zo precies af te regelen zijn als een dure panoramakop....maar hij blijkt toch te werken.(voorbeeldfoto)

Crowdsourced logo, freelance graphic and web design at DesignCrowd. 1,135,754 freelance designers compete to create amazing designs for your business. Start Today!

Goeie panoramasoftware om de foto's naadloos aan elkaar te zetten (stitchen)is minstens zo belangrijk als de panoramakop. Sommige software kan zo foto's corrigeren en aan elkaar zetten dat ook foto's uit de hand ipv op een statief kunnen gemaakt worden......al is de kans op fouten dan wel groter.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Ziet er idd interessant uit, wat ik nog niet doorheb is hoe je dat systeem op je statief moet zetten? Het gaat hier blijkbaar enkel om de kop zelf?

Nu is mijn neef wel een houtbewerker en denk ik wel dat hij zoiets in elkaar kan steken, dus dat klinkt interessant. Maar waar op te letten juist?
      U zegt: Het enige waar je een beetje moet op letten is dat het brandpunt van de lens ongeveer in het draaipunt vd panoramakop zit. Zo heb je achteraf minder last van parallaxfouten.

Kan u dit even duidelijk 'omzetten' in een begrijpbare taal aub? (ik ben niet echt een prof op dit gebied)

Comment

Parallaxfout= stel je zet een paar paaltjes in de grond achter elkaar met wat afstand ertussen. Ga nu aan het eerste paaltje staan zodat ze vanuit jouw kijkpunt netjes achter elkaar staan. Als je je nu verplaats naar links of rechts door een stap opzij de nemen dan gaan deze palen vanuit jouw kijkpunt niet langer achter elkaar recht op een lijn staan maar eerder schuin achter elkaar.
        Als je met de camera een foto maakt van een onderwerp(landschap) en je neemt een paar meter verder terug een foto dan gaat het landschap tov hetgene er in de eerste foto te zien was gewijzigd zijn. Software om foto's aan elkaar te plakken kan de verplaatsing die jij gemaakt hebt tussen beide foto's niet berekenen . De software probeert om herkennigspunten te vinden in beide foto's .....maar deze gaan niet of nauwelijks te vinden zijn omdat je je verplaatst hebt. Resultaat fouten in de overlapzones van beide foto's.
        Om deze fouten te vermijden of enigzins te verminderen moet je de camera rond het nodal point( punt waar de lichtbundel kruist binnen in de lens en waar het draaipunt moet zitten) van de lens draaien. Hoe juister je de camera in het nodal point draaid des te minder parallaxfouten je in het uiteindelijke panorama gaat hebben.

Je moet het midden van de lens in lijn met het draaipunt brengen (foto1)
        Je moet het nodal point van de lens boven het draaipunt brengen (foto 2)
        Het nodal point ligt bij elke lens wat anders....dit moet je zelf zoeken.Bij een Canon Efs10-22 ligt het brandpunt ong 106mm van het sensorvlak verwijderd.

Hier word uitgelegd hoe je het nodal point kunt vinden.
        www.path.unimelb.edu.au/.../360/photo/nodal.html
        www.experience-images.com/NodalPt.htm

Op deze link staan al enkele nuttige maten voor de Nikon D70 en ook een paar maten voor het nodal point(punt waar het draaipunt moet liggen) van verschillende Nikon lenzen.
        http://www.panotools.info/mediawiki/...Pupil_Database

Een normaal statief heeft een draadstukje van 1/4 of 3/8 . Je kan bij een fotohandel wel adapterstukjes vinden die op deze draad passen. Google een beetje op de woorden "panorama" "panoramic head" " nodal point" en je zal een zee van informatie vinden over verschillende technieken en panoramakoppen(al da niet zelfgemaakt)
        Last edited by RUPSELKOPKE; 14 juni 2007, 12:51.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Wat een fantastisch stukje uitleg, ik ga dit allereerst rustig lezen en proberen te begrijpen.

Vervolgens, ik dacht dus dat je een panorama foto maakte vanop de zelfde plaats waarbij je steeds draait, aan het statief? Dat lijkt dus ook niet te kloppen? U kan er dus enkele meters verder mee gaan staan?

Comment

Je mag je statief niet verplaatsen, wat is anders het nut van zo'n kop...
            Bedoeling is dat je nu foto's kan maken door enkel de statiefkop te draaien, doordat het nodal point van de lens boven het draaipunt van de kop hangt krijg je "bijna" geen parallaxfouten.
            Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

Dit is mijn statief, en ik heb de gewone kop er dus kunnen afdraaien, dan zou je rechts op de foto zien hoe het er dan uitziet.

Kan ik hierop zo een systeem gaan bevestigen dan? Enkel lijkt die draad me toch iets te kort om daar een plankje op te bevestigen, ...

Maar als het mogelijk is op dat gedeelte dan kan ik alweer wat verder gaan kijken natuurlijk.

Comment

Tuurlijk kan je hierop zo'n kop bevestigen. Als je er zelf een maakt moet je enkel de juiste "moer" vinden. Doe Het Zelf Zaak, oude kop, zo te zien in jouw geval zelfs eentje van een oude camera (lijkt me dunne draad).

Veiligste en makkelijkste om je zelfgemaakte kop op het statief te bevestigen lijkt me om een uitsparing in het onderste plankje te voorzien waar de moer in past. Dan een dunner metalen plaatje te klemmen tussen statief en moer en dit plaatje nadien op je kop vast te schroeven...
                (als je zorgt dat je moer in het plankje klemt kan je hem er net zoals bij een gewone kop afdraaien)
                Nikon D80 / Sony DSC-H5

Comment

I'd suggest one of the following to be honest:

panosaurus

kingpano

nodal ninja

Homebrew heads are ok, I tried too, but for the price of these budget heads, you're going to save a lot of headaches. Plus create a much more accurate panorama. Single row panos are easy enough to make handheld or with a simple L bracket on a tripod, but if you want good mulit-row panos or 360° sphericals then a good head is essential.

All of the above support the D70 with no problems.

Happy panoraming

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jako_yellow Bekijk bericht

Vervolgens, ik dacht dus dat je een panorama foto maakte vanop de zelfde plaats waarbij je steeds draait, aan het statief? Dat lijkt dus ook niet te kloppen? U kan er dus enkele meters verder mee gaan staan?

Ik denk dat je dit in mijn uitleg toch ergens mis gelezen moet hebben.Ik zei als je de camera verplaats(met de hand of zelfs vanop een statief) vind de software achteraf GEEN of weinig herkenningspunten in de foto's onderling.De bedoeling van een statief is om ervoor te zorgen dat de camera NIET van zijn plek verplaatst word. De camera draai je gewoon rond het middenpunt zonder het statief van plaats te veranderen.
                    Je kan zoals Trebs zei ook een panoramakop kopen ......maar je bent snel 200Euro kwijt. Als je dit stuk gereedschap veel gaat gebruiken is het misschien wel de moeite om er ééntje te kopen..........gebruik je dit maar af en toe is het misschien wel veel geld.

Mvg Peter

Comment

Working...
                    X