Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kan een nikon ringflitser een sb800 besturen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kan een nikon ringflitser een sb800 besturen?

Ik bezit een sb 800 en wil een 2de flash aanschaffen met als doel deze samen te gebruiken vnl in modellenfotografie. Vraag is nu wat ik best doe...
    1) kan een macro(ring)flitser mijn 800 besturen of moet ik een 600 nemen
    waar de 600 dan bestuurd wordt door een 800.
    2) indien de macroflash de 800 kan besturen, is het dan verstandig deze te gebruiken op de lens en een 800 op afstand, of toch best een 600 en een 800 samen?
    dank U

Re: kan een nikon ringflitser een sb800 besturen?

Bedoel je de SB-R200 flitsjes van Nikon of een andere ringflits?

De R200 dienen enkel als remote en kunnen aangestuurd worden door de SB-800 (en niet omgekeerd)

De SB-800 kan altijd als remote gebruikt worden met gelijk welke flits (in manueel of SU4 mode)

Een ringflits gebruik je doorgaans op de lens, dicht bij het onderwerp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door voyager Bekijk bericht
      Bedoel je de SB-R200 flitsjes van Nikon of een andere ringflits?
      Neen, ik denk aan een sb-29s(op site van geheugenkaart) Had al resultatan gezien van portretten met ringflitsers(weet niet welke) en deze waren goed.
      Daarom dacht ik deze te gaan combineren met een sb 800 als zij-belichting of achtergrond-.
      Ik weet trouwens ook niet of je bij nikon moet blijven of je ook verschillende merken mag combineren...
      grtz
      peter

Comment

Er loopt een harde lijn tussen de Nikon flitsers. Zeg maar een ijzeren gordijn. Met draad (zoals SC-17) is dat de SB-80 en SB-29 (en ouder) en camera's van D100 en ouder.

Draadloos kan een SB-800 de al genoemde SB-R200 ring flitsers en ook de SB-600 aansturen. En dan op de F-6 an alle latere D camera's. De SU-800 kan nog veel meer de de SB-800 alleen.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Ik wist niet dat die SB-29 nog verkrijgbaar was. Dit is al een ouder systeem en vervangen door de SB-R200. Het is tevens ook geen 'echte' ringflits, maar een met 2 flitsjes aan weerskanten.

Je kan verschillende merken (of verschillende systemen binnen 1 merk) combineren, maar dan zal je deze enkel manueel kunnen gebruiken.

Het meest geavanceerde systeem van Nikon is een combinatie van SU-800 als sturing met SB-R200's en SB-800 als belichting. Daarmee kan je alle flitsen op afstand besturen op de camera.

Voor modelen zou ik echter liever gebruik maken van studioflitsen, omdat deze veel meer mogelijkheden bieden en niet zoveel meer kosten.

Comment

Tweemaal SB800 is volgens mij de beste combinatie op gebied van communicatie , tenzij je de set R1C1 gebruikt, maar dan is bij deze de lichtopbrengst wat laag, het hangt er van af wat juist de bedoelingen zijn, volgens mij is een ringflitser niet de ideale oplossing voor portretfotografie, zelfs niet voor macrofotografie, maar je hebt daarentegen wel het voordeel dat een ringflitser niet zo omslachtig is voor gebruik te velde als een beugel met twee of drie SB800 flitsen

Comment

bedankt ,allemaal,voor de reakties !!
              grtz
              peter

Comment

Working...
              X