Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

    Ik kocht bij Colruyt een setje bestaande uit 4 X GP2700 plus de bijhorende GP Travel Power Bank.

    Ik kom aan een laadtijd van maximum 5 uur, noooit langer.

    Comment


    • #47
      Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

      Ik gebruik reeds sinds januari dit jaar de Maha MH-C9000 die ik toen bij Thomas Distributing (http://www.thomasdistributing.com/ma...ry-charger.php) besteld heb. Kostte inclusief levering via DHL zo'n 100 dollar. Stipte levering op minder dan een week zonder betaling van invoertaksen.

      Grote voordelen van die lader zijn de oplaad en ontlaad mogelijkheden per individuele batterij, de Break In mode en Analyse & Refresh mode.

      Na 6 maanden gebruik kan ik de ervaring die Wim al uitvoering beschreven heeft alleen maar onderschrijven. Ik heb een hele reeks NiMH batterijen van uiteenlopende leeftijd, van 1500 mAh tot 2500 mAh afkomstig van Aldi, BASF, Memorex, Sanyo en Duracell. In enkele setjes van 4 batterijen waren er sterk uiteenlopende laadtijden en fors gereduceerde capaciteit. Enkele cycles van Analyse & Refresh of enkele cycles van Discharge gevolgd door Break In mode hebben terug de oorspronkelijke capaciteit (op 10% na) hersteld, en zijn de individuele laadtijden binnen een setje van 4 batterijen terug nagenoeg gelijk.

      Om de temperatuur niet te hoog te doen oplopen van de batterijen (vooral de oudere types hebben daar last van), werk ik met een laadstroom tussen de 0.33C en 0.5C. Te lage laadstroom kan tot gevolg hebben dat de lader niet tijdig het laadproces termineert. Dus best een oogje in het zeil houden. Als er méér dan 1.4 keer de capaciteit van de batterij is "opgeladen" en de lader heeft nog niet getermineerd, dan haal ik er zelf de batterij uit. Gebeurt weliswaar zelden.

      Echt een aanrader.

      mvg
      Philip Mortimer
      Nikon D80

      Comment


      • #48
        Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

        Nav Rugulus:
        "ja ik was eigenlijk van plan om een LaCrosse BC900 oid te kopen maar die is in Europa "stinkend" duur .. die Maha lijkt mij een goed alternatief .. "

        FYI: bij Conrad te koop onder de naam "Voltcraft" voor €59.95 inclusief 4xAA2500.

        Voltcraft

        Ervaringen ermee

        Comment


        • #49
          Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy B Bekijk bericht
          Nav Rugulus:
          "ja ik was eigenlijk van plan om een LaCrosse BC900 oid te kopen maar die is in Europa "stinkend" duur .. die Maha lijkt mij een goed alternatief .. "

          FYI: bij Conrad te koop onder de naam "Voltcraft" voor €59.95 inclusief 4xAA2500.

          Voltcraft

          Ervaringen ermee
          Thnkx
          Maar ondertussen ook al gevonden dat die te koop is bij Numeric Trade in Brussel zelfde prijs .. helaas hebben wij/ik die Maha in bestelling in Duitsland waar we mogelijk gerold zijn

          http://www.numerictrade.com/site/ind...c9dd2ffb417d40

          Comment


          • #50
            Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

            al die verschillende namaakmodellen van lacrosse.... Zouden ze even goed zijn?

            nog enkele snelladers... -> http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=173200
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #51
              Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

              Inderdaad heb ik net als Wim ergens gelezen dat (voor NiMh) een laadstroom tussen 0.5 en 1 C “optimaal” zou zijn, terwijl ik op een andere deskundig ogende site juist weer las dat een laadstroom van 0.1 C beter is. Wim beschikt over de ‘beroemde’ MH C9000 lader, ik had die ook willen aanschaffen maar er zijn problemen met de Duitse leverancier (zie thread over lader inkoopactie) en ik ben daarom ‘uitgeweken’ naar de LaCrosse. Het aardige is dat ook hier weer de verschillende invalshoek t.a.v. de optimale laadstroom bestaat: MaHa adviseert in de manual inderdaad 0.5 tot 1 C terwijl LaCrosse juist de lage waarde van 200 mA adviseert en de hogere laadstromen (kan tot 2000 mA) alleen als korte laadtijd op dat moment voor de gebruiker belangrijk is. Batterijen worden dan aan het einde van de laadcyclus behoorlijk warm wat niet echt goed voor ze is. Er zit trouwens een temperatuur bewaking op die het laden onderbreekt bij oververhitting > 50 graden.

              Ik heb het gevoel dat 0.5 C eigenlijk een aardig ‘optimum’ is, hetgeen betekent dat de laadtijd dus ongeveer 2 uur zal zijn.

              Heb achteraf geen spijt van uitwijken naar LaCrosse (heb overigens een "Voltcraft" kloon). Kan de werking natuurlijk niet ‘live’ vergelijken, maar ik vind het uitlezen van de parameters van alle 4 de batterijen tegelijk eigenlijk wel erg prettig. Verder is het apparaat handzamer (2x zo klein als de MaHa) en dus makkelijk mee te nemen in de cameratas en het wordt geleverd met accessoires, 4 stuks 2500 batterijen, twee setjes batterij adapters en een opberghoesje voor lader, adapters en batterijen. Dat alles ook nog voor aan paar euro-tientjes minder. En qua functioneren lijkt de LaCrosse het tot op heden prima te doen, maar dat zal voor de MaHa ook wel gelden.


              Wat betreft het ‘opwaarderen’ van verslechterde batterijen ... dat vind ik eigenlijk de interessantste functie van de beide laders. Dit is waar de lader zich als het ware terugverdient omdat je minder snel nieuwe batterijen hoeft aan te schaffen.

              Ik heb met succes al enkele setjes batterijen waarvan de capaciteit achteruit gegaan was op kunnen frissen. Om te beginnen wist ik vroeger niet hoe ver de capaciteit achteruit gegaan was, had alleen het gevoel van "verrek, zijn ze nu al weer leeg?”. Met de LaCrosse heb ik voor het eerst inzicht in hoe goed / slecht (meestal het laatste ) de batterijen werkelijk zijn.

              De LaCrosse frist ze op en doet dat door opeenvolgende ontlaad / laad cycly te doorlopen, net zolang tot er geen verbetering meer optreedt. Je hebt er dus geen omkijken naar tot het schermpje aangeeft “Full” waarna je kunt aflezen hoeveel lading er in zit (De MaHa kan dit ook, maar zover ik heb begrepen stopt ie niet automatisch maar moet je zelf het gewenste aantal cycly opgeven).

              In de meeste gevallen waren ze na 3 cycly klaar, voor GP-2100 batterijen verliep het opfrissen ongeveer als volgt: 1500 – 1700 – 1900. Toch weer een leuke verbetering, hoewel de spec waarde van 2100 nooit bereikt wordt. Dat was trouwens ook niet bij de nieuwe 2500 batterijen die ik erbij kreeg en die ik op deze manier ‘inwerkte’, ze kwamen nooit op spec waarde maar bleven net boven 2300 steken. De leveranciers zullen denk ik meestal wel wat overdrijven !?

              Het mooiste resultaat had ik met een setje GP-2100 die blijkbaar door mijn toch ook niet slechte Sanyo lader (ook met automatische stop) in de loop der jaren behoorlijk mishandeld waren. Er waren 5 cycly nodig om ze weer op te peppen. Dit was wat er gebeurde met de capaciteit in mAh:

              Cyclus 1: 0592 0763 0690 0817
              Cyclus 2: 0805 0991 0809 0990
              Cyclus 3: 1020 1189 1122 1242
              Cyclus 4: 1576 1542 1455 1579
              Cyclus 5: 1956 1973 1990 2030

              Hij was er wel een dag of 5 mee bezig, maar daar heb je geen omkijken naar en uiteindelijk is er dan toch een mooi resultaat ... hoef ze niet weg te gooien ... hoef geen nieuwe te kopen ... deze zijn weer zo goed als nieuw! LaCrosse BC900 ... ik ben er tevreden mee (Nee, ik heb geen aandelen )

              Ruud.
              Last edited by Rudy B; 15 augustus 2007, 12:23.

              Comment


              • #52
                Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                Waarom hoge dan wel lage laadstroom kan je eventueel vinden op

                http://www.batteryuniversity.com

                Daar staat alles wat je ooit had willen weten over batterijen en nog een hoop meer

                Comment


                • #53
                  Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                  Klopt ... met name dit hoofdstuk vertelt 'alles' over laden van Ni batterijen:

                  Charging Ni based batteries

                  Blijkt dat een combinatie van eerst snel laden (beter voor kristallisatie effect) en aan het eind langzaam (beter voor temperatuur beheersing) eigenlijk het beste is. Zowel MaHa als LaCrosse zijn zo intelligent (nog) niet.

                  Voor de puristen onder ons: dus toch nog even zelf met een timertje pielen en na een uurtje snelladen overstappen op een lage laadstroom ?

                  Greetz, Ruud.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                    Wel op deze site http://www.mpoweruk.com/chargers.htm kan je een en ander opsteken van laadtechnieken .. helaas is een en ander nauwelijks electronisch te implementeren wegens 1) geen detectiemogelijkheden van de status tussenin en 2) eindproduct wordt voor de gebruiker onrealistisch duur

                    Comment


                    • #55
                      Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy B Bekijk bericht
                      Blijkt dat een combinatie van eerst snel laden (beter voor kristallisatie effect) en aan het eind langzaam (beter voor temperatuur beheersing) eigenlijk het beste is. Zowel MaHa als LaCrosse zijn zo intelligent (nog) niet.
                      De Maha C9000 doet na afloop van het laden toch een 'topoff charge' aan 200mA gedurende 1 uur en daarna trickle charge aan 10mA. De lacrosse gaat gewoon over in trickle charge zonder de extra topoff charge...


                      Not mentioned in the manual is a “TOPOFF CHARGE” which is applied in certain modes after rapid charge termination to top off the battery. The rate is typically 0.1C ( approx. 200mA ) and is applied for one hour. After that, an indefinite trickle charge is applied, usually at 0.005C (so around 10mA for AA rechargeable batteries) using modulated pulse trickle charge. The trickle charge assures good battery performance even if the batteries are left in the charger for an extended period of time. The BC-900 also applies a trickle charge after charging is complete."
                      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                      Comment

                      Working...
                      X