Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
    Ik heb het niet vermeld maar m'n ansmann 2500 mA zijn al een jaar oud ongeveer en hebben al kennis gemaakt met diverse laders... zelfs de logitech muisoplader die wellicht niet de beste is :-)

    De Maha kan vanalles uitspoken, ook een 'cycle' mode waar je bv. kan instellen hoeveel keer hij automatisch de batterijen moet opladen/ontladen en met welke stroomsterkte... Heeft geheugen om de laatste 12x te onthouden zodat je kan zien of er evolutie is...

    wim
    ja ik was eigenlijk van plan om een LaCrosse BC900 oid te kopen maar die is in Europa "stinkend" duur .. die Maha lijkt mij een goed alternatief .. en idd als men via zo'n ding de "echte" capaciteiten gaat bepalen zijn de resultaten meestal nogal erg ontnuchterend

    Comment


    • #17
      Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

      Wel dit is het resultaat van 1 jaar oude en aardig misbruikte Ansmann 2500mAh batterijtjes:

      01: 2080 mAh
      02: 2317 mAh
      03: 2214 mAh
      04: 2267 mAh
      05: 2237 mAh
      06: 1975 mAh
      07: 2162 mAh
      08: 2164 mAh

      Nu zitten er nog oudere GP 2100mAh batterijen in... eens zien wat daar nog uit gaat komen... Ik heb de laadstroom alleszins aangepast naar 1300mAh ipv 1500mAh omdat het maar 2100mAh batterijtjes zijn en ik de 0.6c wil aanhouden (gematigd opladen, niet te snel en niet te traag...).
      Hij is ze nu aan het ontladen en eentje zit toch al aan 1500mAh na 99 minuten belasting van 1000mA... en nog steeds 1.12V dus het ziet er wel goed uit Slaat pas af als de spanning op 0.9V komt en geeft dan aan hoeveel mAh hij eruit gehaald heeft...
      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

      Comment


      • #18
        Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
        Wel dit is het resultaat van 1 jaar oude en aardig misbruikte Ansmann 2500mAh batterijtjes:

        snip. Ik heb de laadstroom alleszins aangepast naar 1300mAh ipv 1500mAh omdat het maar 2100mAh batterijtjes zijn en ik de 0.6c wil aanhouden (gematigd opladen, niet te snel en niet te traag...).
        Hij is ze nu aan het ontladen en eentje zit toch al aan 1500mAh na 99 minuten belasting van 1000mA... en nog steeds 1.12V dus het ziet er wel goed uit Slaat pas af als de spanning op 0.9V komt en geeft dan aan hoeveel mAh hij eruit gehaald heeft...
        Erg interessant experiment ... Persoonlijk zou ik de laadstroom op 0,33c houden maar dat is een persoonlijke idee dat niet echt op veel wetenschap stoelt (nu ja misschien een beetje maar dan toch erg intuitief technisch haha)... ik denk dat die Maha mijn volgende investering wordt

        PS heb je die Maha lader in België gekocht ?

        Comment


        • #19
          Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

          Is niet te koop in België... er zitten distributeurs in .se, .gr, .ro maar die zijn niet internationaal gericht. Die in UK wel maar die is te duur en reageerde pas na 2 dagen... Uiteindelijk in de US besteld in de Maha online store:


          je kan eventueel ook bij Thomas Distributing in de US bestellen:


          Op vrijdag besteld en op maandagochtend al geleverd met DHL...

          Ik betaalde in totaal omgerekend op de kop 80 euro, lader+caradapter (optioneel)+shipping+free batteryholder
          Ik verwacht geen importtaks meer al valt het af te wachten, kan soms nog een maand nadien een brief in de bus vallen van DHL...
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

          Comment


          • #20
            Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
            Is niet te koop in België... er zitten distributeurs in .se, .gr, .ro maar die zijn niet internationaal gericht. Die in UK wel maar die is te duur en reageerde pas na 2 dagen... Uiteindelijk in de US besteld in de Maha online store:


            je kan eventueel ook bij Thomas Distributing in de US bestellen:


            Op vrijdag besteld en op maandagochtend al geleverd met DHL...
            ...
            Ha hartelijk dank .. !

            Ik heb gisteren avond nog even zitten surfen .. Powerex heeft schijnbaar ook een shop in Duitsland die de lader verkoopt .. 64 euro (en een chic) + verzendingskosten. Bij thomasdistributing ben ik al dikwijls gaan kijken die mannen hebben nogal een heel sterke reputatie in de US (en daarbuiten?) voor wat batterijen-materiaal betreft .. maar ik ben wat huiverig om in de US te bestellen (na een ander avontuur waarbij ik ei zo na in den bak zat zonder te weten dat ik gezondigd had LOL .. had niets met fotografie te maken trouwens)

            Comment


            • #21
              Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

              Welke shop is het juist in Duitsland?

              De oude GP2100mAh batterijtjes zijn ook getest, deze zijn toch al een jaar of 3 oud en hebben nog deze capaciteit:
              01: 1593 mAh
              02: 1737 mAh
              03: 1767 mAh
              04: 1710 mAh
              Eigenlijk zo slecht nog niet vind ik, de recentere Ansmann batterijen zijn ongeveer evenveel capaciteit kwijt...

              Nu zitten er 2x Sony 2100mAh batterijen in die bij een Sony H1 geleverd waren 2 jaar terug en daarnaast 2x BYD 'High Power' 1800mAh batterijen die stokoud zijn (http://www.byd.com) en voornamelijk in een logitech muis misbruikt geweest zijn.

              Laadstroom voor de 1800mAh heb ik ingesteld op 1100mA, voor de 2100mAh batterijen staat het op 1300mA... toch gemakkelijk dat je echt individueel een batterij kan instellen...

              Als ze nog eens ontladen zijn ga ik eens opladen met 0.33c, dan kan je ze in principe iets voller krijgen alhoewel deze lader automatisch 'top off' gaat doen na het laden, hij blijft 2 uur lang 100mA doorladen en gaat daarna pas in trickle charge op 10mA. Ik denk dat op deze manier het niet veel verschil zal uitmaken tussen 0.33c en 0.6c, op voorwaarde dat je ze nog 2 uur laat zitten na het laadproces.
              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

              Comment


              • #22
                Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                deze heb ik gevonden via google .

                http://www.mahaenergy.de/

                daar staat alleszins de C9000 bij

                kan je de laadstroom per batterij instellen ? of versta ik dat verkeerd ? als dat idd zo is dan koop ik 'm zeker LOL !

                Comment


                • #23
                  Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                  Klopt, je kan alles individueel instellen per batterij, zowel de laadstroom (200mA tot 2000mA) als de eventuele ontlaadstroom (100mA tot 1000mA) als je de batterij wil testen op capaciteit. Temperatuur en spanning wordt ook per batterij gecontroleerd (in tegenstelling tot andere laders).

                  Het automatische break-in schema om nieuwe batterijen voor het eerst te conditioneren is zelfs volledig automatisch, je hoeft enkel de capaciteit (bv. 2700mAh) in te geven en hij berekend alles zelf in z'n cyclus.

                  Eigenaardig dat die .de site nog niet op hun amerikaanse hoofdsite staat... Net even berekend en ik kom daar uit op 70.80 euro zonder shipping en zonder het batterijdoosje wat een promo is in de US shop... De shipping moet dus al onder de 9 euro zijn wil je goedkoper uitkomen dan de US shop.
                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                  Comment


                  • #24
                    Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                    En dan nu de resultaten van m'n oudste batterijen:
                    Sony 2100mAh:
                    01: 1719 mAh
                    02: 1631 mAh

                    BYD 1800mAh:
                    01: 1195 mAh
                    02: 1190 mAh

                    Ik ga alle batterijen die in minder goede conditie zijn nog eens laten refreshen (handleiding zegt dat batterijen die minder presteren deze refresh 1 tot 3x laten doen kan helpen).
                    Last edited by Wim; 6 juni 2007, 15:51.
                    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                    Comment


                    • #25
                      Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                      ok thnx voor de bijkomende info ..

                      Comment


                      • #26
                        Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                        En dan nu de resultaten van m'n oudste batterijen:
                        Sony 2100mAh:
                        01: 1719 mAh
                        02: 1631 mAh

                        BYD 1800mAh:
                        01: 1195 mAh
                        02: 1190 mAh

                        Ik ga alle batterijen die in minder goede conditie zijn nog eens laten refreshen (handleiding zegt dat batterijen die minder presteren deze refresh 1 tot 3x laten doen kan helpen).
                        Wat is refreshen?

                        Comment


                        • #27
                          Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kanter Bekijk bericht
                          Wat is refreshen?
                          Een cyclus van Refresh&analyse:
                          1) opladen met zelf ingestelde laadstroom (200 tot 2000mA)
                          2) rustperiode van 2 uur geloof ik waarbij hij wel nog druppellaad aan 10mA
                          3) ontladen met zelf ingestelde belasting (100 tot 1000mA), ontladen is de batterij als de spanning onder de 0.9V valt
                          4) rustperiode van 2 uur
                          5) opladen met dezelfde ingestelde laadstroom

                          Dat is ongeveer 8 tot 10 uur werk naargelang de capaciteit en ingestelde waarden... Dit 1 tot 3x herhalen zou slechte batterijen tot betere prestaties moeten aansporen volgens de handleiding, indien niet dan zijn ze gewoon op.

                          Bij het ontladen weet de lader hoeveel de werkelijke capaciteit van de batterij is bij een bepaalde belasting... ik gebruik altijd een belasting van 1000mA.

                          Als ik dit proces 3x automatisch wil uitvoeren kan ik een andere mode kiezen: 'Cycle' heet dit. Daar kan ik het aantal keer te ontladen en opladen instellen en terug de laadstroom en belasting per batterij. Dan gaat de lader automatisch een aantal keren opladen en ontladen en daarbij onthouden per batterij wat de gemeten capaciteit was (geheugen tot max 12x). Het goede aan het systeem is de automatische rusttijd om de batterijen te laten afkoelen en in het geheugen kan je duidelijk zien of er evolutie in zit...
                          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                          Comment


                          • #28
                            Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                            Over de Aldi oplaadbare batterijen.

                            Ik herinner mij dat die eens getest zijn geweest door iemand van natuurpunt.
                            (met wat zoeken op www.natuur-forum.be in de archieven vind je wel wat)

                            De resultaten waren gemiddeld positief : één op de vier batterijen presteerde minder tot na een 4-tal cycli. De batterijen haalden toch gemiddeld 80 % van de capaciteit.

                            Probleem met batterijen die niet allemaal 'dezelfde' zijn, is dat die met een niet-intelligente lader niet op 'niveau' te krijgen zijn.

                            Daarom is het ALTIJD aangeraden een intelligente lader te gebruiken.
                            Deze hier hoger vermeld is een natte droom, want daar kan je écht alles mee instellen.

                            Hier verkrijgbaar is ook de Friwo Giga-box, een intelligente lader voor alle types, ook voor C en D-cellen.

                            Al bij al zijn de Aldi-batterijen dus geen slechte koop, want die presteren redelijk goed, en zijn haast goedkoper dan gewone Alcalines !
                            Last edited by jld; 11 juni 2007, 08:04. Reden: Niet volledig
                            Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

                            Comment


                            • #29
                              Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jld Bekijk bericht
                              Hier verkrijgbaar is ook de Friwo Giga-box, een intelligente lader voor alle types, ook voor C en D-cellen.
                              Die Friwo heb ik ook al een jaar of 4 ondertussen en blijft in de koffer van m'n auto liggen omdat ik de netstroomadapter kwijt ben... Maar zo erg intelligent is die ook weer niet hoor, laadstroom bij AA batterijen ligt vast op 650mA, heeft een microprocessorgestuurd pulslaadschema maar ik geloof dat die zelfs geen temperatuur meet (met 650mA eigenlijk ook niet nodig, batterijen warmen haast niet op).

                              Ik heb wel last van het nogal zwakke klemsysteem van deze lader, je klemt de batterij met een puntcontact (geen groot contactvlak dus!) vast en ik heb dikwijls slecht contact. Deze lader kan ook ontladen en dan automatisch opladen maar ik weet niet welke belasting hij gebruikt om te ontladen en hij last ook geen rustpauze in.

                              Het ding kost ook nog eens makkelijk +100 euro hier, enkel kopen als je ook andere batterijen dan AA moet kunnen opladen... (C en D cellen, 9V cel)
                              Last edited by Wim; 11 juni 2007, 09:31.
                              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                              Comment


                              • #30
                                Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                                Inderdaad, je hebt gelijk van die contacten. Nu is het de enige lader die veilig ontlaadt en individueel oplaadt en waar je ook C en D-cellen in kwijt kan.
                                Dus inderdaad enkel voor als je die dikkere dingen wilt gebruiken.

                                Van Friwo bestaat er wel een snellader voor AA en AAA's, die een goede 30 Euro kost. Die is wel met temperatuursdetectie enz, maar die ontlaadt dan weer niet...

                                Op dit moment is de meest intelligente lader inderdaad waarschijnlijk de
                                http://www.mahaenergy.com/store/view...?idproduct=423

                                Maar 'k heb nog niet de voorkeur gehad deze te testen. Maar 'k sta wel te kwijlen als ik de mogelijkheden bekijk...
                                Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

                                Comment

                                Working...
                                X