Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

    Heb zopas GP Powerbank 4 gekocht, incl. 4 herlaadbare batterijen GP 2700 serie (2600maH) - die zaten bij in de verpakking van de GP Powerbank.

    Ik begrijp niet goed wanneer de batterijen volledig geladen zijn.
    Op de doos staat achteraan : Laadtijd AA batterijen - 2700 series : - 20 (tijdsduur in uur).
    Op de batterijen zelf staat : 6h (= 6 uur).

    Kan iemand mij aub uitleggen welke tijdsduur ik precies moet volgen om zeker te zijn dat de batterijen volledig geladen zijn?

    Waarom op de doos van lader: 20 uur , op de batterijen: 6 uur?
    Beiden worden toch samen verkocht? Moet de tijd dan niet hetzelfde zijn zowel op doos als op batterij?

    Waarschijnlijk is het antwoord simpel, maar ik zie het niet goed

  • #2
    Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

    Als het rode lampje uit gaat zijn ze opgeladen.
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

    Comment


    • #3
      Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

      Euh... deze heeft enkel maar 2 groene lichtjes, er is nergens melding van rode lichtjes, hoor.

      Er staat enkel vermeld in de bijsluiter dat de ledlampjes opgelicht blijven zolang de lader in het stopcontact steekt, en zolang de batterijen niet verwijderd zijn.

      Verder staat er geschreven, dat om zeker te zijn dat de batterijen volledig opgeladen zijn, men moet kijken wat in bijgevoegde lijst vermeld staat qua laadtijd voor desbetreffende batterijen.

      De lichtjes zijn al groen van sinds ik de batterijen erin stak.
      Dus ik denk niet dat daar de oplossing ligt.

      Pleeze, nog iemand een suggestie?

      Comment


      • #4
        Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

        wat is de laadstroom van de lader ?

        Comment


        • #5
          Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

          Raar, mijn GP (waarschijnlijk niet zelfde model, heb 'm nu niet bij me) heeft rode LEDs. 't Is een 1 uur lader, maar m'n 2700's hebben toch +- 1h20 nodig. Waarschijnlijk 1 uur voor 2100's.

          Dan zou ik zeggen reken toch maar op 20 uur. Het is altijd de lader die de max oplaadstroom richting de batterijen begrensd. Het kan minder zijn dan X, maar zeker niet meer dan X. ( X = ??? , specs lader )
          Op wat op de batterijen staat zou ik niet voortgaan. Dat zou willen zeggen dat ze in een 1 uur lader ook 6h nodig hebben om op te laden......wat dus bij mij thuis niet het geval is.
          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
          MySite - All your base are belong to us - What you say

          Comment


          • #6
            Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

            @Fabbe: ik weet niet goed wat je bedoelt.
            Euh... zal even noteren wat er op bijsluiter staat.

            Specifications: Input voltage: AC 100-240V 50-60Hz 5 W
            Output voltage AA en AAA: DC 2,8V x 2
            Charging Current (mA): AA: 180mA
            Charging Current (mA): AAA: 64mA

            Alvast bedankt iedereen voor de hulp
            Last edited by wiske; 30 mei 2007, 15:42.

            Comment


            • #7
              Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

              Charging Current (mA): AA: 180mA
              laadstroom = 180mA dus 180 milli-ampere per uur
              er gaat ongeveer 2600mA in je accu's dus 2600 / 180 = 14.4 uur nodig om op te laden

              mooie nachtlader is dat ('s avonds insteken en hopelijk 's ochtends vol)

              ik heb een gp powerbank en die heeft er een uurtje of 5 voor nodig om 2700's op te laden.. geen ledje als er geen accu's inzitten, rood alstie aan het opladen is, en groen als de accu's opgeladen zijn
              Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

              Comment


              • #8
                Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                Oorspronkelijk geplaatst door wiske Bekijk bericht
                Specifications: Input voltage: AC 100-240V 50-60Hz 5 W
                Output voltage AA en AAA: DC 2,8V x 2
                Charging Current (mA): AA: 180mA
                Charging Current (mA): AAA: 64mA
                Een nikkel-cadmium of nikkel-metaalhydride akku zal met 1,4x de totale capaciteit geladen moeten worden om ze voor 100% vol te krijgen.

                Voor een 2700mAh is dat x 1,4 (verliezen tijdens het laden) = 3780mAh, gedeeld door een laadstroom van 180mA = 21 uur .

                Het is dus een trage lader, en dan is het niet zo erg dat de akku's bijvoorbeeld 24 uur in de lader zitten in plaats van 21 uur.

                Met een trage lader gaan de akku's wel langer mee dan met een snellader, omdat de akku's lang niet zo heet worden tijdens het laden.

                Maar je moet er el op tijd aan denken om de akku's te laden, en als je dagelijks meerdere setjes leegmaakt, dan kom je niet toe met 1 lader.


                De "6 uur" die op de akku's staat, dat heeft te maken met de aangeraden minimumtijd om de akku's te laden, deze akku's zijn dus niet geschikt voor een snellader, die bijvoorbeeld in twee uur een setje kan laden. Meestal gaat dat wel, maar de levensduur van de akku's wordt dan véél korter.
                Last edited by Black B@ndit; 30 mei 2007, 20:32.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Een nikkel-cadmium of nikkel-metaalhydride akku zal met 1,4x de totale capaciteit geladen moeten worden om ze voor 100% vol te krijgen.

                  Voor een 2700mAh is dat x 1,4 (verliezen tijdens het laden) = 3780mAh, gedeeld door een laadstroom van 180mA = 21 uur .

                  Het is dus een trage lader, en dan is het niet zo erg dat de akku's bijvoorbeeld 24 uur in de lader zitten in plaats van 21 uur.

                  ....
                  .. en dat is de enige juiste berekening en conclusie

                  ik zou de OP aanraden om een goede "intelligente" lader te kopen (een met eindpunt detectie) dat vermijdt een hoop kopzorgen .. Mijn "oude" Ansmann Powerline 4 die theoretisch maar geschikt is voor 1800mAh batterijen (2002) laadt die GP2700 in iets meer dan 4 uur (700mA laadstroom) en schakelt dan over naar druppelladen ..

                  ik kocht ook een Energizer lader samen met 6 Energizer 2500mAh batterijen en er stond gewoon "automatische eindpunt" op de verpakking maar er zitten ook enkel 2 power leds op en die "automatische beeindiging" is begot een gewone timer .. sja geld weggegooid he .. ondanks voorzichtigheid toch nog laten vangen !

                  FWIW

                  Comment


                  • #10
                    Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                    Allemaal heel vriendelijk bedankt voor de hulp

                    Comment


                    • #11
                      Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                      Ik heb sinds gisteren een Maha MH-C9000 en daar kan je de laadstroom manueel instellen. In de handleiding staat dat te traag opladen ook niet goed is, er wordt aangeraden om tussen de 0.5c en 1.0c (waarbij c=capaciteit).
                      Maha Energy is the maker of Powerex batteries and charging solutions. Powerex batteries offer the highest performance available today. Powerex chargers use advanced techniques for optimized battery charging and to optimize battery life


                      Dus concreet bij een 2500mAh batterij:
                      0.5x2500 = 1250mA laadstroom
                      1.0x2500 = 2500mA laadstroom

                      Charging too slow may prevent the charger from terminating correctly. Charging too fast may damage the battery. Typically speaking, slower charging rate wil yield better battery performance but requires longer tme. Faster charging rate may not charge as fully and battery temperature can be higher.

                      Ik heb gisteren m'n eerste setje Ansmann 2500mAh batterijen eens laten analyseren (opladen+ontladen+opladen) en dit is het resultaat (laadstroom:1500mA, ontlaadstroom: 1000mA):
                      01: 2080 mAh
                      02: 2317 mAh
                      03: 2214 mAh
                      04: 2267 mAh

                      De eerste batterij is duidelijk onder niveau van de andere, eens benieuwd wat m'n tweede setje gaat geven (zelfde type). De bedoeling van de capaciteitsmeting is om batterijen te groeperen naargelang conditie/capaciteit, dan presteren ze in groep beter.

                      Ik kocht de lader afgelopen vrijdag bij http://shop.mahaenergy.com en die is via DHL al op maandagochtend geleverd! In totaal 107.90 US$ inclusief verzending en de optionele caradapter, is juist 80 euro.

                      Vandaag krijg ik nog een setje Ansmann MaxE 2100mAh binnen, die zijn zoals de Sanyo Eneloop met laag intern verlies...

                      Laders die timer gebaseerd zijn zou ik nooit betrouwen, deze Maha meet vanalles op en zal nooit overladen of teveel ontladen (beperking van 0.9V). Opladen is instelbaar tussen de 100 en 2000 mA en ontladen tussen de 100 en 1000 mA, in stappen van 100mA in te stellen.
                      Last edited by Wim; 5 juni 2007, 10:24.
                      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                      Comment


                      • #12
                        Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                        Ik heb sinds gisteren een Maha MH-C9000 en daar kan je de laadstroom manueel instellen. In de handleiding staat dat te traag opladen ook niet goed is, er wordt aangeraden om tussen de 0.5c en 1.0c (waarbij c=capaciteit).
                        Maha Energy is the maker of Powerex batteries and charging solutions. Powerex batteries offer the highest performance available today. Powerex chargers use advanced techniques for optimized battery charging and to optimize battery life


                        Dus concreet bij een 2500mAh batterij:
                        0.5x2500 = 1250mA laadstroom
                        1.0x2500 = 2500mA laadstroom

                        Charging too slow may prevent the charger from terminating correctly. Charging too fast may damage the battery. Typically speaking, slower charging rate wil yield better battery performance but requires longer tme. Faster charging rate may not charge as fully and battery temperature can be higher.
                        snip
                        Ik heb gisteren m'n eerste setje Ansmann 2500mAh batterijen eens laten analyseren (opladen+ontladen+opladen) en dit is het resultaat (laadstroom:1500mA, ontlaadstroom: 1000mA):
                        01: 2080 mAh
                        02: 2317 mAh
                        03: 2214 mAh
                        04: 2267 mAh

                        De eerste batterij is duidelijk onder niveau van de andere, eens benieuwd wat m'n tweede setje gaat geven (zelfde type). De bedoeling van de capaciteitsmeting is om batterijen te groeperen naargelang conditie/capaciteit, dan presteren ze in groep beter..
                        FYI .. NiMh batterijen komen maar op hun volle capaciteit na een aantal volledige ontlaadcycli .. ttz de batterijen dienen geconditioneerd te worden ofwel met een intelligente lader (ttz men doet een aantal nutteloze laad/ontlaadcycli) of in het gebruik met een volledige (0,9V endpoint) ontlading alle 3-5 laadcycli ..
                        Een capaciteit meten op splinternieuwe batterijen geeft steeds verkeerde cijferwaarden .. alhoewel de door de fabrikant opgegeven capaciteit in de praktijk nooit gehaald wordt (GP2700 mAh batt. worden door de fabrikant gegarandeerd als 2600 ...!)
                        FWIW

                        Comment


                        • #13
                          Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                          Ik heb sinds gisteren een Maha MH-C9000 en daar kan je de laadstroom manueel instellen. In de handleiding staat dat te traag opladen ook niet goed is, er wordt aangeraden om tussen de 0.5c en 1.0c (waarbij c=capaciteit).
                          Maha Energy is the maker of Powerex batteries and charging solutions. Powerex batteries offer the highest performance available today. Powerex chargers use advanced techniques for optimized battery charging and to optimize battery life


                          Dus concreet bij een 2500mAh batterij:
                          0.5x2500 = 1250mA laadstroom
                          1.0x2500 = 2500mA laadstroom

                          Charging too slow may prevent the charger from terminating correctly. Charging too fast may damage the battery. Typically speaking, slower charging rate wil yield better battery performance but requires longer tme. Faster charging rate may not charge as fully and battery temperature can be higher.

                          Ik heb gisteren m'n eerste setje Ansmann 2500mAh batterijen eens laten analyseren (opladen+ontladen+opladen) en dit is het resultaat (laadstroom:1500mA, ontlaadstroom: 1000mA):
                          01: 2080 mAh
                          02: 2317 mAh
                          03: 2214 mAh
                          04: 2267 mAh

                          De eerste batterij is duidelijk onder niveau van de andere, eens benieuwd wat m'n tweede setje gaat geven (zelfde type). De bedoeling van de capaciteitsmeting is om batterijen te groeperen naargelang conditie/capaciteit, dan presteren ze in groep beter.

                          Ik kocht de lader afgelopen vrijdag bij http://shop.mahaenergy.com en die is via DHL al op maandagochtend geleverd! In totaal 107.90 US$ inclusief verzending en de optionele caradapter, is juist 80 euro.

                          Vandaag krijg ik nog een setje Ansmann MaxE 2100mAh binnen, die zijn zoals de Sanyo Eneloop met laag intern verlies...

                          Laders die timer gebaseerd zijn zou ik nooit betrouwen, deze Maha meet vanalles op en zal nooit overladen of teveel ontladen (beperking van 0.9V). Opladen is instelbaar tussen de 100 en 2000 mA en ontladen tussen de 100 en 1000 mA, in stappen van 100mA in te stellen.
                          Kan je die test eens doen met de aldi-batterijen ..ik vind dat die steeds heel heet worden tegenover de GP's..
                          Nu ansmann is gekend voor zijn goede batterijen !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            FYI .. NiMh batterijen komen maar op hun volle capaciteit na een aantal volledige ontlaadcycli .. ttz de batterijen dienen geconditioneerd te worden ofwel met een intelligente lader (ttz men doet een aantal nutteloze laad/ontlaadcycli) of in het gebruik met een volledige (0,9V endpoint) ontlading alle 3-5 laadcycli ..
                            Een capaciteit meten op splinternieuwe batterijen geeft steeds verkeerde cijferwaarden .. alhoewel de door de fabrikant opgegeven capaciteit in de praktijk nooit gehaald wordt (GP2700 mAh batt. worden door de fabrikant gegarandeerd als 2600 ...!)
                            FWIW
                            Ik heb het niet vermeld maar m'n ansmann 2500 mA zijn al een jaar oud ongeveer en hebben al kennis gemaakt met diverse laders... zelfs de logitech muisoplader die wellicht niet de beste is :-)

                            De Maha kan vanalles uitspoken, ook een 'cycle' mode waar je bv. kan instellen hoeveel keer hij automatisch de batterijen moet opladen/ontladen en met welke stroomsterkte... Heeft geheugen om de laatste 12x te onthouden zodat je kan zien of er evolutie is...

                            Ik ga de MaxE batterijen alleszins eerst ontladen en meten hoeveel lading er in zat vers uit het doosje... dan een break-in automatisch uitvoeren (IEC capacity analysis):
                            16u laden met 0.1C (dus 210 mA) in het geval van de maxe 2100mAh
                            1u rust
                            0.2c ontladen (dus belasting van 420 mA)
                            1u rust
                            16 u laden met 0.1c

                            Daar is de lader wel 39 tot 45 uren aan bezig...

                            Ik ga eerst al m'n batterijen door een cyclus halen van Refresh&analyse, dat is zo'n 10 uur werk alleszins (opladen-rust-ontladen-rust-opladen).
                            Dan sorteren volgens capaciteit en dan de batterijen die ver onder hun vermelde waarde zitten nog een paar keer cyclen.

                            Die aldi batterijen heb ik niet... je mag ze altijd eens binnen steken als het in het Gentse is :-)

                            wim
                            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                            Comment


                            • #15
                              Re: Laadtijd batterijen GP 2700 serie?

                              Zeer interessante info over de lader en over laadschema's kan je hier vinden:


                              En over het laden van eneloop-achtige batterijen:

                              post #6 van een zekere 'willchueh': die persoon zou bij maha werken...
                              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                              Comment

                              Working...
                              X