Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe printkop en toch banding...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe printkop en toch banding...

    Een half jaar geleden begon mijn 3 jaar oude Canon i 9100 sporen van banding te vertonen.Na wat advies te hebben ingewonnen links en rechts,beloot ik een nieuwe printkop aan te schaffen.Kostprijs:175€.Helaas,nu steekt het spook van banding alweer de kop op.Wat kan hier nu toch de oorzaak van zijn?



    Walter
    D850

  • #2
    Re: Nieuwe printkop en toch banding...

    Dit probleem kan meerdere factoren hebben hoor, het is niet zozeer de printkop die het probleem zou kunnen zijn.

    - Papieraanvoer
    - Te vaak gebruik van 1 kleurkanaal zoals zwart
    - Te contrastrijke print doet 1 nozzle probleem ook sneller zichtbaar worden
    - Foute DPI waarde ingesteld
    - Slecht uitgelijnde nozzles
    - Nozzles die foutief gaan spuiten
    - En in sommige gevallen blijkt een slechte printkapel (USB) ook wel eens voor zulke problemen te zorgen.
    Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
    Website : http://runaque.deviantart.com/

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe printkop en toch banding...

      Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
      Dit probleem kan meerdere factoren hebben hoor, het is niet zozeer de printkop die het probleem zou kunnen zijn.

      - Papieraanvoer
      - Te vaak gebruik van 1 kleurkanaal zoals zwart
      - Te contrastrijke print doet 1 nozzle probleem ook sneller zichtbaar worden
      - Foute DPI waarde ingesteld
      - Slecht uitgelijnde nozzles
      - Nozzles die foutief gaan spuiten
      - En in sommige gevallen blijkt een slechte printkapel (USB) ook wel eens voor zulke problemen te zorgen.

      Bedankt voor de info:
      -te vaak gebruik één enkele kleur=niet het geval
      -te contrastrijke print idem
      Foute DPI waarde:ik print vanuit het Canon easy print programma (gebruiksvriendelijker dan vanuit Paint shop pro ),en gebruik bijna uitsluitend full resolution images om af te printen op A3 of A4.Denk niet dat het probleem zich daar situeert.Blijven de andere mogelijkheden over,en ik maak me de bedenking dat het wel eens een mank lopende papieraanvoer zou kunnen zijn.Maar hoe zoiets checken?


      Walter
      D850

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe printkop en toch banding...

        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
        Bedankt voor de info:
        -te vaak gebruik één enkele kleur=niet het geval
        -te contrastrijke print idem
        Foute DPI waarde:ik print vanuit het Canon easy print programma (gebruiksvriendelijker dan vanuit Paint shop pro ),en gebruik bijna uitsluitend full resolution images om af te printen op A3 of A4.Denk niet dat het probleem zich daar situeert.Blijven de andere mogelijkheden over,en ik maak me de bedenking dat het wel eens een mank lopende papieraanvoer zou kunnen zijn.Maar hoe zoiets checken?


        Walter
        Ben je overgestapt op ander papier? Misschien eens ander papier proberen? Probeer het papier van Canon zelf eens, ik vermoed dat je (zoals velen) wel andere papier gebruikt van gelijkaardige kwaliteit, maar dan iets goedkoper.
        Ik heb zelf ondervonden dat bij het afprinten van foto's op goedkoper materiaal (Makro) ook een lichte vorm van banding geeft, gebruik ik papier van een vooraanstaand merk zoals Canon of Ilford, dan is dat niet het geval.

        Stel je de printer wel af naargelang de papierdikte, vaak moet je een soort van hendeltje verzetten als je op dik papier gaat printen... Maar het lijkt me ook vreemd dat het zo ineens zijn eigen voordoet, dus je kan bijna met zekerheid zeggen dat het niet aan de printkop ligt, maar het kan zeker geen kwaad om deze vervangen te hebben, hoewel een nieuwe printer mogelijk een goedkopere uitweg geboden had.
        Wat de software betreft heb je gelijk, gebruiksvriendelijker kan niet, wat you see is wat you get (als de printer wil meewerken).
        Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
        Website : http://runaque.deviantart.com/

        Comment

        Working...
        X