Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude flits + flitskabelaansluiting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • oude flits + flitskabelaansluiting

    als je die universele flitskabel aansluiting gebruikt (op moderne cameras), kan je dan met oudere flitsers werken zonder je body te beschadigen?

    ik meende ergens gehord te hebben dat dit gold voor de flitsschoen, maar hoe zit dat met een flitskabelaansluiting?
    foto als spiegel of als venster?

  • #2
    Re: oude flits + flitskabelaansluiting

    Ik zou dat ook graag willen weten ik heb nog een Metz 60 CT 2 met zowel een hotshoe kabel als een gewone kabel.

    Comment


    • #3
      Re: oude flits + flitskabelaansluiting

      meet de voltage tussen de 2 pennen en dan weet je het....
      -=- Light is the key...

      Comment


      • #4
        Re: oude flits + flitskabelaansluiting

        Een Metz 60CT2 geeft 28,5 volt. Dat is volgens mij te veel. En of je dat nu over je hotshoe of via een kabelcontact in je camera stuurt maakt géén enkel verschil (dit laatste voor Parakiet).

        Comment


        • #5
          Re: oude flits + flitskabelaansluiting

          als ik die boel op een hamaflitsblokje zet, zou dat er dan tegen kunnen?!?
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: oude flits + flitskabelaansluiting

            Bij de compatibiliteit van een flits met een digitaal toestel zijn 2 dingen belangrijk: de spanning op het strobe contact van de flits en de polariteit.
            De meeste digitale toestellen kunnen max 6V aan, en de polariteit is meestal + op de centrale pin. Ook opletten dat bij het aansluiten van oude flitsers, de nevenkontacten op de hotshoe niet kortgesloten worden, want op bepaalde van die kontacten zit voedingsspanning.
            Ik zou zeker niet aanraden om oude flitsers op een digitaal toestel te plaatsen, op sommige toestellen zit meer dan 200V op het strobe contact en meestal is dit nog een negative ipv +,dit is gegarandeerd om problemen vragen.wat je wel kan is een interface maken tussen de hotschoe van uw toestel en het strobe contact van de flits. Ik heb er eentje gemaakt voor mijn vivitar flits en oude voigtlander flits, het werkt uitstekend.
            Schema kun je hier vinden: ga naar "flitsen in Beeld" , "externe flash"

            Een flitskabel aansluiting geeft de spanning door en lost dus het probleem niet op.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: oude flits + flitskabelaansluiting

              Even vanonder het stof halen.

              Het gaat hier over Canon 30D/5D + Sigma DG 500 SUPER

              Ben van plan mij een flitskabel aan te schaffen. Op mijn toestel heb ik daar een aansluiting voor, op mijn flits niet. Ik veronderstel dat ik dus een "schoentje" moet kopen, en dat er op zo'n szchoentje wél een aansluiting is voor het andere uiteinde van de flitskabel?

              alvast bedankt

              Comment


              • #8
                Re: oude flits + flitskabelaansluiting

                Oorspronkelijk geplaatst door Karreaux Bekijk bericht
                Even vanonder het stof halen.

                Het gaat hier over Canon 30D/5D + Sigma DG 500 SUPER

                Ben van plan mij een flitskabel aan te schaffen. Op mijn toestel heb ik daar een aansluiting voor, op mijn flits niet. Ik veronderstel dat ik dus een "schoentje" moet kopen, en dat er op zo'n szchoentje wél een aansluiting is voor het andere uiteinde van de flitskabel?

                alvast bedankt
                Wil je de flits off-camera gaan gebruiken?
                Op die off-camera schoentjes zit inderdaad een PC contactje op.
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: oude flits + flitskabelaansluiting

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  Wil je de flits off-camera gaan gebruiken?
                  Op die off-camera schoentjes zit inderdaad een PC contactje op.
                  Ja, off camera.

                  Dus van de PC aansluiting in mijn 5D naar het schoentje met flits erop ?


                  Als dat klopt is het wel een stuk goedkoper en betrouwbaarder dan die IR bediening zonder draad...

                  Comment

                  Working...
                  X