Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies over koppeling statief en Nikon D50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies over koppeling statief en Nikon D50

    Onlangs kocht ik op een veilingsite een telescoop, die gemonteerd is op volgend statief: Manfrotto 055SSB met een Manfrotto 128RC.
    Nu zou ik graag dit statief gebruiken voor mijn Nikon D50. De koppeling voor het statief staat echter vast op de telescoop, zodat ik een andere moet kopen voor mijn D50. Wat heb ik nu eigenlijk nodig? Bij Konijn vind ik deze twee twee adapterplaatjes: Manfrotto 200PL-14 Adapterplaat of Manfrotto 200PL-38 Adapterplaat. Het verschil zit hem blijkbaar in een 1/4" screw en een 3/4" screw. Wat heb ik nodig? En wat is een snelkoppeling?

    Ik heb ook een Sigma 150mm met een afneembare statiefaansluiting. Hoe kan ik de maat weten van die schroefdraad?

    Beste dank!

    Raf
    Last edited by Rafke; 11 mei 2007, 16:28.

  • #2
    Re: Advies over koppeling statief en Nikon D50

    Voor de D50 zou je eens op bldz 132 van je handleiding kunnen kijken en op de gegevenssheet van je lens zal het ook wel staan en ook op de Sigma site bij de specs van de lens.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Advies over koppeling statief en Nikon D50

      Sorry, maar voor de Sigma vind ik niets.

      Raf

      Comment


      • #4
        Re: Advies over koppeling statief en Nikon D50

        Voor het kleinere materiaal, (niet technische camera's) altijd 1/4" = 6,35mm
        3/4" bestaat gewoon niet in de fotografie dat is namelijk diameter 19,05mm, ik denk dat je bedoeld 3/8" dat is 9,52 mm en wordt alleen gebruikt om studiomateriaal op te bevestigen zoals zware technische camera's en studioflitsen
        Manfrotto statieven zelf zijn nogal dikwijls uitgerust zodat je er zowel 1/4" als 3/8" snelkoppelingen kan op bevestigen.
        Voor jou en 99% van de BD leden hier 1/4" dus voor zowel lenzen als fototoestellen

        Comment


        • #5
          Re: Advies over koppeling statief en Nikon D50

          Ok, fantastisch! Bedankt!

          Raf

          Comment


          • #6
            Re: Advies over koppeling statief en Nikon D50

            Blijkbaar heb jij het type 200PL-14 nodig, die 14 staat voor 1/4"
            Eigenlijk is jou statief een videostatief om te filmen, dus wat lastiger om je toestel in portretstand te gebruiken dan Bv. een balhoofd, maar het werkt

            Zie deze link: http://www.kamera-express.nl/index.p...t&product=1673

            Comment

            Working...
            X