Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 10-20: slimline filter of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 10-20: slimline filter of niet?

    Ik heb ondertussen al uitgebreid gezocht op BD en via google, maar krijg nogal tegenstrijdige antwoorden. Vandaar mijn vraag aan mensen die de sigma 10-20 gebruiken met gewone (niet slimline dus) filter: is een slimline nodig of niet (bij 10mm)? Ik overweeg de aankoop van een circulaire polarisatiefilter.

  • #2
    Re: Sigma 10-20: slimline filter of niet?

    Zonder twijfel JA, gewoon getest op mijn lens.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 10-20: slimline filter of niet?

      ik heb een gewone hama polafilter gebruikt op mijn eos 350d en de sigma 10-20 en ik had geen vignettering op 10mm, maar natuurijk kan het zijn dat bij nikon (met 1.5 ipv 1.6 crop factor) er juist wél vignettering is, dus ik zou toch de slimline kopen zoals hjanssen zegt
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 10-20: slimline filter of niet?

        Ik heb met een slimfilter al een ietsiepietsie vignettering. Dus met een gewone zal het iets meer zijn. Ik heb er geen last van met de slimline, maar heb niet getest met een gewone.
        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 10-20: slimline filter of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
          Ik heb met een slimfilter al een ietsiepietsie vignettering.
          Is dat niet de 'standaard' vignetering van de lens?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 10-20: slimline filter of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Is dat niet de 'standaard' vignetering van de lens?
            normaal zie je toch duidelijk het verschil tussen vignettering van je lens of van je filter...
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 10-20: slimline filter of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
              Ik heb met een slimfilter al een ietsiepietsie vignettering. Ik heb er geen last van met de slimline, maar heb niet getest met een gewone.
              Wil je me dat eens uitleggen.
              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 10-20: slimline filter of niet?

                Ik gebruik op de Sigma 10/20 een slimline pol. filter en heb geen last van fignettering.
                Groeten Omega.

                www.digiwaart.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 10-20: slimline filter of niet?

                  Ik heb ondertussen al uitgebreid gezocht op BD en via google, maar krijg nogal tegenstrijdige antwoorden. Vandaar mijn vraag aan mensen die de sigma 10-20 gebruiken met gewone (niet slimline dus) filter: is een slimline nodig of niet (bij 10mm)? Ik overweeg de aankoop van een circulaire polarisatiefilter.
                  Als je er toch nog een moet aankopen, koop dan ook metteen een slimline Deze van nikon circular polar II zijn duidelijk de beste koop heel dun, niet duur, en je kan er bovendien je beschermkap nog op kwijt, wat wil je dan nog meer

                  Nikon 77mm Circ. Pol II 140€ hieronder te koop.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 10-20: slimline filter of niet?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Als je er toch nog een moet aankopen, koop dan ook metteen een slimline Deze van nikon circular polar II zijn duidelijk de beste koop heel dun, niet duur, en je kan er bovendien je beschermkap nog op kwijt, wat wil je dan nog meer

                    Nikon 77mm Circ. Pol II 140€ hieronder te koop.
                    http://www.japancamera.nl/catalog/pr...roducts_id=744
                    130 bij geheugenkaart. Maar zijn dit slimline filters? Vreemd dat de beschermkap er dan nog op past.

                    Andere opties zijn nog:
                    B+W Kasemann slimline 120
                    B+W slimline 110

                    Heeft hoya dan geen slimline circpol filters? Iemand die me kan zeggen wat de verschillen zijn tussen de drie bovenvermelde filters (kasemann en niet kasemann, is dat zijn geld waard)?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 10-20: slimline filter of niet?

                      130 bij geheugenkaart. Maar zijn dit slimline filters?
                      Natuurlijk zijn dat slimline filters, zie maar op de link, en bovendien zijn het de dunste polar filters die ik ooit zag, met kwalliteit aangepast aan Nikon glas
                      Ooit al eens een vergelijkende test gezien door Hans Braakhuis B&W tegenover Nikon coatings op filters eenmaal je dat gezien hebt ben je levenslang overtuigd

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 10-20: slimline filter of niet?

                        Aangezien ik mijn lens steeds met filter gebruik weet ik niet of vignettering wordt veroorzaakt door de filter. In elk geval is er met slimline een heel klein beetje vignettering aanwezig, maar niet in die mate dat het stoort. Je ziet het b.v. op foto's met veel lucht of egale kleuren tot in de hoeken.
                        Dus ik kan me inbeelden dat met een gewone filter er iets meer vignettering zal zijn.

                        Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                        Wil je me dat eens uitleggen.
                        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                        Comment

                        Working...
                        X