Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zonnekap bloemvorm of rond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zonnekap bloemvorm of rond

    misschien niet de nuttigste vraag maar was nieuwsgierig

    ik weet dat meedraaiende frontlenzen een ronde zonnekap hebben
    en stilstaande een bloemvorm.

    nu lijkt me dat een bloemvorm beter is als dat mogelijk is.
    id dit on vignettering tegen te gaan ?

    Daarintegen zou er op het kortste stuk van de bloemvorm strooilicht binnen kunnen komen.

    en dus wat is het verschil tussen deze 2 vormen.
    buiten de vorm

    qua voordelen en nadelen.

    t enigste voordeel wat ik vind is dat een bloem leuker staat en dat je objectief dan ook een stilstaande frontlens heeft.

    Greets Rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

  • #2
    Re: zonnekap bloemvorm of rond

    goeie vraag
    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

    Comment


    • #3
      Re: zonnekap bloemvorm of rond

      Een ronde zonnekap zal niet hoger zijn als de laagste zijde van een bloemvormige. Er wordt volgens mij bij een bloemvormige gekozen om op iedere plaats een zo'n hoog mogelijke kap te hebben.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: zonnekap bloemvorm of rond

        bloem lijkt me eerder voor breedhoek zooms
        foto als spiegel of als venster?

        Comment


        • #5
          Re: zonnekap bloemvorm of rond

          Er zijn wel meer lenzen waarbij het frontelement niet meedraait, en die toch een ronde zonnekap hebben. Mijn 100-400L en de Sigma 150mm macro hebben allebei een ronde zonnekap...

          Het heeft daar dus niets mee te maken .
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: zonnekap bloemvorm of rond

            wat ik denk:
            de bloemvorm is gewoon om een maximaal afschermende zonnekap te kunnen maken
            daar een lens rond is, en een foto breder is dan ie hoog is zal de zonnekap aan de zijkanten niet zo lang kunnen zijn als boven en onder (dan zou hij zichtbaar worden op de foto). bij een bloemvormige zonnekap zal deze dus ook boven en onder een maximaal effect kunnen halen door deze daar ook tot het maximum te verlengen zonder dat ie zichtbaar wordt (of vignettering problemen veroorzaakt).
            bij heel lange lenzen (zoals je 100-400) zou een zonnekap echter zo lang zijn dat het niet meer hanteerbaar is.

            je moet je bloemvormige zonnekap maar eens draaien dan zal je zien dat hij links en rechts zichtbaar wordt.

            groeten, robbe
            Last edited by robbe852; 23 april 2007, 19:47.
            Prepare thoroughly. Go to the sacred places.
            Wait. Look. Feel.
            Then shoot ! (David Muench)

            Comment


            • #7
              Re: zonnekap bloemvorm of rond

              idd , ik heb het gemerkt na mn 17-70 te hebben geprobeerd.

              foto is minder hoog dan breed, dus kan je bovenkant langer zijn dan je zijkant.

              ronde kap van mijn 70-300 op de 17-70 en je hebt vignetering daar op de plaatsen waar de uitsparingen in de bloem zitten

              Leuk btw nog zoveel reactie, had ik niet verwacht op zo'n onderwerp, aangezien je een zonnekap koopt voor een speciale lens , of hij zit erbij.

              Thx allemaal

              Greetz rich
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

              Comment

              Working...
              X