Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flash bracket aanschaf

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flash bracket aanschaf

UPDATE:

Onderaan heb ik een reactie geplaatst met een impressie van hoe het eruit ziet.

Ik erger me elke keer weer aan de slagschaduwen die ontstaan bij flitsen in portrait stand. En dit moet zo nu en dan toch een keer - of meerdere keren - tijdens bruidsreportages. En vanwege de benodigde mobiliteit is een opstelling met lampen en paraplues niet mogelijk.

Daarom ben ik eens gaan rondkijken naar flashbracket. De bracket van Canon is een aanfluiting en absoluut niet bruikbaar. Gekkenwerk om die aan te schaffen.

Verder kijken dan de neus lang is bracht me bij RRS, die prachtige brackets heeft welke ook nog eens compatible zijn met mijn Kirk lensplates en Kirk L-bracket.
    http://reallyrightstuff.com/flash/index.html
    Dit komt wel met niet te verwaarlozen kosten ($335,-).

Hier dan mijn vragen omdat het niet iets is dat ik in een winkel kan uitproberen/aanvoelen:
    - heeft iemand hier ervaring met flash-brackets in het algemeen, en zo ja om welke brackets gaat het dan?
    - aan kwaliteit van RRS twijfel ik niet, maar zijn er gebruikservaringen?
    - zijn er ervaringen met de Canon flash- bracket.

Nogmaals, ik gebruik het 'in het veld' tijdens bruidsreportages. Vaste lampen etc zijn geen alternatief.

Ik ben benieuwd naar ieders gedachten...
    Last edited by azhrarn; 13 juli 2007, 18:33. Reden: een impressie toegevoegd
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

Re: Flash bracket aanschaf

Er is eens een filmpje op yourtube hier gepasseerd, dat de oplossing(?) gaf voor dit probleem, met een stuk fotopapier.

In het kort:

Neem een A5 fotovel
    Knip het van halverwege(lange kant) schuin af, aan beide kanten, zodat er aan de korte kant 5cm over blijft.
    Draai de flitskop met de korte kant naar voren, zodanig dat de kop in de portretstand gekanteld kan worden en weer naar boven wijst.
    Maak het fotovelletje, met een elastiekje, vast aan de kop(smalle kant onder).
    En dan altijd, landschap en portert, met de flitskop omhoog flitsen.

Het gekke is dat het nog werkt ook.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Er is eens een filmpje op yourtube hier gepasseerd, dat de oplossing(?) gaf voor dit probleem, met een stuk fotopapier.

...

Het gekke is dat het nog werkt ook.
      Dat ken ik. Er zijn ook kant en klare sets te koop, van verschillende formaten - off een omnibounce, of een ballon of een...
      Maar dat is en blijft ten aller tijden indirect flitsen, met verlies en spreiding van licht. Soms is dat wenselijk, maar ik wil ook de mogelijkheid hebben om rechtstreeks te flitsen zonder die slagschaduw.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
        Ik erger me elke keer weer aan de slagschaduwen die ontstaan bij flitsen in portrait stand. En dit moet zo nu en dan toch een keer - of meerdere keren - tijdens bruidsreportages. En vanwege de benodigde mobiliteit is een opstelling met lampen en paraplues niet mogelijk.

Daarom ben ik eens gaan rondkijken naar flashbracket. De bracket van Canon is een aanfluiting en absoluut niet bruikbaar. Gekkenwerk om die aan te schaffen.

Verder kijken dan de neus lang is bracht me bij RRS, die prachtige brackets heeft welke ook nog eens compatible zijn met mijn Kirk lensplates en Kirk L-bracket.
        http://reallyrightstuff.com/flash/index.html
        Dit komt wel met niet te verwaarlozen kosten ($335,-).

Hier dan mijn vragen omdat het niet iets is dat ik in een winkel kan uitproberen/aanvoelen:
        - heeft iemand hier ervaring met flash-brackets in het algemeen, en zo ja om welke brackets gaat het dan?
        - aan kwaliteit van RRS twijfel ik niet, maar zijn er gebruikservaringen?
        - zijn er ervaringen met de Canon flash- bracket.

Nogmaals, ik gebruik het 'in het veld' tijdens bruidsreportages. Vaste lampen etc zijn geen alternatief.

Ik ben benieuwd naar ieders gedachten...
        Ik heb Chuck Gardner de camera flip eens weten aanbevelen en die kost "maar" een 70 euro... Zelf wel geen ervaringen mee.

mvg

Alain

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
          Ik heb Chuck Gardner de camera flip eens weten aanbevelen en die kost "maar" een 70 euro... Zelf wel geen ervaringen mee.

mvg

Alain
          Dat scheelt zeker wel in prijs, en dat is ook wel zichtbaar.
          Helaas dat je er geen ervaring mee hebt.

Verder niemand hier die gebruikt maakt van iets dergelijks??

Comment

Ik maak er nog geen gebruik van maar ik heb al vaker op internet gezien dat men voor macro toestanden een Delta Flip Flash.

( http://i.pricerunner.com/prod/12_8_8...s/product.jpeg )

En deze zou minder dan 50€ moeten kosten.

Ik weet natuurlijk niet af jij zoiets handig vindt, maar ik ga hem binnenkort wel halen denk ik.

Comment

ik heb een macro bracket van manfrotto om 2 flitsen op te zetten, (een links en een rechts) en die koste amper 40 euro

Comment

@momentopname en Joris818: Je moet je indenken dat tijdens een 'hectische' dag zoals een trouwerij ik geen bracket zou willen die ik telkens weer in positie moet zetten omdat door de bewegingen de positie verschuift. De flits moet in een positie gezet kunnen worden, en daar gefixeerd blijven.Ik wil kunnen zwaaien met de camera en de flits moet in positie blijven.
                Tegelijkertijd moet ik in een handomdraai de positie weer kunnen veranderen.

Die macro-brackets lijken me daarvoor niet geschikt. Het gaat er ook niet over om er twee flitsers op de kunnen zetten, maar meer het positioneren van de flitser vertikaal boven de camera, ongeacht of ik portrait positie kies of landscape. De flexibele armen wil ik niet. Dat is vragen om moeilijkheden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                  @momentopname en Joris818: Je moet je indenken dat tijdens een 'hectische' dag zoals een trouwerij ik geen bracket zou willen die ik telkens weer in positie moet zetten omdat door de bewegingen de positie verschuift. De flits moet in een positie gezet kunnen worden, en daar gefixeerd blijven.Ik wil kunnen zwaaien met de camera en de flits moet in positie blijven.
                  Tegelijkertijd moet ik in een handomdraai de positie weer kunnen veranderen.

Die macro-brackets lijken me daarvoor niet geschikt. Het gaat er ook niet over om er twee flitsers op de kunnen zetten, maar meer het positioneren van de flitser vertikaal boven de camera, ongeacht of ik portrait positie kies of landscape. De flexibele armen wil ik niet. Dat is vragen om moeilijkheden.

Dat is natuurlijk te begrijpen, dan lijkt een vast (niet flexibel) bracket ook de slimmere keuze.

Comment

I just bought a flash bracket for off-cam use. €8 at a local place. 'LPL' made in Japan.
                    Adjustable flash head angle, folds flat for easy storage.

I've been looking for months to buy or make my own, for parties and events.
                    I just don't want to spend €100's on something that solves a problem I don't have. The RRS and others make fine equipment, but far too complex for what is essentially a very simple task.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                      I just bought a flash bracket for off-cam use. €8 at a local place. 'LPL' made in Japan.
                      Adjustable flash head angle, folds flat for easy storage.

I've been looking for months to buy or make my own, for parties and events.
                      I just don't want to spend €100's on something that solves a problem I don't have. The RRS and others make fine equipment, but far too complex for what is essentially a very simple task.
                      But it is not only off-camera use.
                      I do not know your understanding of the Dutch language, but I want to be able to rotate my flash clockwise to use on top when shooting in portrait mode. But if you can tell me a simple and inexpensive solution that is easy to use, sturdy and fast to switch position, please let me know. The RRS is also usable on my camera-L-bracket, and that is easy.

Comment

Dit topic even een trap omhoog geven...
                        Is er nog iemand die advies kan geven omtrendt flash brackets en het gebruik daarvan. Ik denk dat ik er gewoon voor ga, maar elke input is welkom.
                        Alvast mijn dank aan degenen die gereageerd hebben.

Comment

Ik heb totaal geen ervaring hiermee en tot gisteren wist ik niet wat het was. Totdat ik op marktplaats aan het neuzen was en daar een ding tegenkwam wat ik niet kende.
                          En nu lees ik dus de titel van dit topic en begin ik te snappen wat je ermee doet.
                          Moraal van dit verhaal: op dit moment staat er eentje aangeboden op marktplaats afdeling nikon digitale camera's.

Doe er je voordeel mee

Ik kwam erachter dat het ergens anders was.
                          Last edited by nikonias; 2 mei 2007, 17:53. Reden: link toegevoegd

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

Trebs MkII Flash bracket...

The Japanese one I found was too small for the D2X, This one is just right.

Aluminium bracket from the Gamma. €3
                            2 x 1/4 Thumbscrews €5

Some cutting, some filing and.. taadaaaa. One cheap and usable off-camera bracket.

(Photo by Fotofolio for demonstration purposes)

Comment

Really good looking bracket trebs !

Good thinking

Oh and I love your lens

Comment

Working...
                              X