Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

antieke lichtmeter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• antieke lichtmeter

Ik heb een vraagje over oude lichtmeters, van die analoge met wijzers, zoals de sixtomat van gossen uit de jaren 50, zijn die meters nog steeds te gebruiken bij digitale fotografie of ben je beter met de nieuwere digitale modellen.
    Am@eurke BD0682BE
    Lichtbakse Canon 20D en 5D Mark II met wat glas

Re: antieke lichtmeter

Deze zijn nog wel te gebruiken, maar de ingebouwde lichtmeters in de huidige digitale toestellen, zijn zo goed dat een ouderwetse externe lichtmeter overbodig is, (tenzij een externe flitslichtmeter om studioflitslicht te bepalen)

Comment

De meest correcte lichtmeting is en blijft de opvallend licht meting, en dat kan je alleen maar met een losse lichtmeter, niet met een ingebouwde lichtmeter. Een goede benadering is de gereflecteerd lichtmeting op een grijskaart.
      Bij portretten is opvallende lichtmeting zelfs absoluut te verkiezen boven gereflecteerd lichtmeting.

Comment

Was voor het opvallend licht te meten, dus niet nodig om mij een digitaal model aan te schaffen?
        Am@eurke BD0682BE

Comment

Als jij een naald op een wijzerschaal kan interpreteren heb je zeker geen digitaal geval nodig maar kan je vanaf ca 100 euro een 2de handse Lunasix 3 op de kop tikken. Maar als je er toch eentje zou kopen zou ik in jouw plaats geneigd zijn om een digitale flitsmeter te nemen, tenzij je echt krap in de centen zit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door am@eurke Bekijk bericht
            Ik heb een vraagje over oude lichtmeters, van die analoge met wijzers, zoals de sixtomat van gossen uit de jaren 50, zijn die meters nog steeds te gebruiken bij digitale fotografie of ben je beter met de nieuwere digitale modellen.
            Die oude meters zijn onbruikbaar: de silicium cellen uit die tijd waren al niet erg gevoelig, maar zijn na al die jaren zo zwak geworden dat ze niet nauwkeurig meer meten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              Die oude meters zijn onbruikbaar: de silicium cellen uit die tijd waren al niet erg gevoelig, maar zijn na al die jaren zo zwak geworden dat ze niet nauwkeurig meer meten.
              Seleniumlichtmeters werken zonder batterijen en zijn inderdaad meer dan waarschijnlijk niet meer te betrouwen.
              De recentere modellen op batterijen werken met silicium fotodioden, met Cds-cellen of met fototransistoren en zijn minstens even goed als de ingebouwde TTL-lichtmeters.

Comment

Ik heb eentje kunnen uitproberen, en zag dat die toch niet betrouwbaar is, zal dus achter een digitaal model gaan.
                Am@eurke BD0682BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  De meest correcte lichtmeting is en blijft de opvallend licht meting, en dat kan je alleen maar met een losse lichtmeter, niet met een ingebouwde lichtmeter. Een goede benadering is de gereflecteerd lichtmeting op een grijskaart.
                  Bij portretten is opvallende lichtmeting zelfs absoluut te verkiezen boven gereflecteerd lichtmeting.
                  Helemaal, maar dan ook echt volkomen voor de volle 100% hartstikke mee eens.

Comment

Working...
                  X