Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed balhoofd voor 500mm f4..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goed balhoofd voor 500mm f4..

    dinsdag rijd ik om een 500mm maar ik zou me graag nog een goed en degelijk balhoofd erbij willen kopen,alleen weet ik nu niet juist welke de beste zijn prijs/kwaliteit... wimberly,gitzo,manfrotto,....

    mochten jullie goede tips hebben,aarzel niet...
    website: www.stijnboelens.com

  • #2
    Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

    Er zijn nog een paar factoren :
    Welk is het gewicht van je 500mm? Kan het balhoofd dit aan (idem voor statief)
    Wat wil je ermee doen? (vogels, vliegtuigen, ...).
    Op de site van Manfotto staan goede voorbeelden welke geschikt kunnen zijn.

    succes
    Fuji S5 Pro - glas van Nikon, Sigma, Tamron en Tokina

    Comment


    • #3
      Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

      sm00keh,

      Voor dergelijke lens heb je inderdaad een degelijk balhoofd nodig!
      In de categorie van de zwaardere en goeie hoofden zijn de Markins M20, de RRS BH-55 en de Arca Swiss B1 of B2 heel bekend.
      Niet goedkoop, maar dat is de 500mm ook niet, he

      Groeten,
      Jeroen
      http://www.jvermeulen.be

      Comment


      • #4
        Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

        Dit objectief staat ook op mijn verlanglijst, maar ik ga waarschijnlijk toch wachten tot de AFS VR versie uitkomt in de loop van dit jaar. Koop je 'm nieuw of tweedehands?

        De beste oplossing voor zo'n objectief is mijns inziens de Wimberly WH-200. Balhoofden kunnen immers omkippen met zulke zware objectieven met mogelijk desastreuze gevolgen. De enige tussenoplossing is zo'n sidekick die je op je balhoofd monteert en dus ook een pak minder duur is dan die full Wimberly. Ik ga in ieder geval voor die full Wimberly.

        MVG,

        Comment


        • #5
          Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

          Voor zulke zware objectieven is de Wimberley de ideale oplossing. De lens kan snel in positie gebracht worden en is beter uit te balanceren. Je loopt ook bij deze het risico niet dat de lens vooruit kan kantelen zoals bij een balhoofd dat net ietskes te los staat. Je zou niet de eerste zijn die opnieuw een dure zonnekap voor zijn lange tele moet aanschaffen omdat de lens vooruit gevallen is.. Het nadeel bij deze wimberley is dat hij niet zo geschikt om enkel de camera en een korte lens te gebruiken. Zonder een degelijk zwaar statief is zelfs de beste oplossing nutteloos. Ik wil hier niet echt reclame maken voor een zekere winkel in Turnhout.....maar daar heb je de mogelijkheid om de Wimberley te testen met een zware lens op een zwaar Gitzo statief.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

            kijk hier eens: http://www.fotoshopaalten.nl/product...b0b8bd8758cabe
            Prima service, snelle levering indien op voorraad.
            Baldiameter: 54mm
            Hoogte: 119 mm
            Gewicht: 760gram
            Maximale belasting: 18kg
            Mvg, drh

            "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

            Comment


            • #7
              Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Het nadeel bij deze wimberley is dat hij niet zo geschikt om enkel de camera en een korte lens te gebruiken.
              Een Wimberly op een stevig statief voor tele fotografie PLUS een deftig balhoofd op een lichter statief voor landschaps-, nacht- en macrofotografie is HET ideaal, maar als je het allemaal nuchter bekijkt wordt dit eigenlijk al heel snel zeer duur voor de gemiddelde fotograaf Verder de camera (L-bracket) en andere objectieven uitrusten met Arca-Swiss materiaal, en je bent zo 2000 Euro kwijt. Dit bedrag is dan uiteindelijk wel zeer goed besteed om het uiterste uit al je fotomateriaal te halen

              Comment


              • #8
                Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Een Wimberly op een stevig statief voor tele fotografie PLUS een deftig balhoofd op een lichter statief voor landschaps-, nacht- en macrofotografie is HET ideaal, maar als je het allemaal nuchter bekijkt wordt dit eigenlijk al heel snel zeer duur voor de gemiddelde fotograaf Verder de camera (L-bracket) en andere objectieven uitrusten met Arca-Swiss materiaal, en je bent zo 2000 Euro kwijt. Dit bedrag is dan uiteindelijk wel zeer goed besteed om het uiterste uit al je fotomateriaal te halen
                Ik volg je redenering helemaal....veel mensen zien ertegen op om iets meer te geven aan duurder materiaal en kopen het materiaal dat gunstiger is voor hun geldbeugel.....pas achteraf zien ze de nadelen van deze goedkope(duurkope) aankoop in en gaan ze alsnog voor het betere materiaal.Waardoor ze in feite uiteindelijk meer centjes kwijt zijn. Spaar wat langer, en koop degelijk materiaal.....i.p.v materiaal te kopen dat net niet goed genoeg is. De gemiddelde fotograaf koopt niet snel een 500mmf4 ;0)
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

                  alvast bedankt iedereen voor de gouden raad.

                  ik ga mij de Canon 500mm f4 aanschaffen.het gewicht is 3,87kg,dus niet echt weinig.

                  frank207be: ik ga een nieuwe aanschaffen idd,ook al omdat deze objectieven spijtig genoeg weinig te vinden zijn tweedehands..

                  mijn statief zelf is denk ik wel sterk genoeg,het is een manfrotto 055PROB statief,heel solide.(wel wat zwaar) en een 388RC2 ballhead.(veel te licht dus)

                  het is ook wel de bedoeling dat de 500mm meestal gebruikt zal worden in schuilhutten en dicht tegen het water.waar ik dus zou voor opteren is misschien die wimberley beugel,omdat deze dicht tegen de grond kan gehangen worden. (denk ik toch,heb nog nooit enen in het echt gezien,zal dinsdag wel gebeuren denk ik).

                  en ja,het is idd een ganse smak uit mijn budget natuurlijk,maar nu ga ik eindelijk mm's(heb je eigenlijk nooit genoeg,maja ) genoeg hebben om mijn droomfoto's waar te maken.de 1 koopt een mooie wagen,de ander een lens .


                  mochten er nog van jullie goede raad hebben,of andere merken opteren die goed van prijs/kwaliteit zijn,laat maar iets weten.


                  die Benro balhoofd KS-2 ziet er idd wel interessant uit ook voor zijn prijs.

                  mvg.
                  website: www.stijnboelens.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

                    Hoi

                    Alvast veel succes met je nieuwe lens.

                    Mijn idee is als volgt:
                    Als je U een Canon 500mm f/4 kunt permiteren, kan er gerust een Markins M20 + Wimberly Sidekick af

                    Markins M20 heb ik zelf, wimberly staat op verlanglijst.
                    Met benro heb ik geen ervaring.

                    Succes

                    Sven

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

                      Maat van mij heeft zo een benro en qua kwaliteit kan die in de verste verte niet tippen aan de markins.Hij is wel een stuk goedkoper maar je ondervind het ookVoor een 500mm zou ik toch wel voor degelijk materiaal kiezen hoor je gaat er later geen spijt van hebben.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

                        Vergeet de sidekick maar met zulke mm. de fullkick is het minste dat je nodig hebt.
                        Zoek je enkel voor de 500mm een hoofd ga dan voor een fluid video head...
                        Mijn gedacht hé...

                        groeten
                        KEEP THE SPIRIT HIGH AND KEEP ON CAPTURING!!!
                        http://www.photopat.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

                          Oorspronkelijk geplaatst door paepke Bekijk bericht
                          Vergeet de sidekick maar met zulke mm. de fullkick is het minste dat je nodig hebt.
                          Zoek je enkel voor de 500mm een hoofd ga dan voor een fluid video head...
                          Mijn gedacht hé...

                          groeten
                          Ik durfde het niet zeggen om de prijs Maar idd het is de stevigste kombinatie

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

                            Oorspronkelijk geplaatst door sm00keh Bekijk bericht
                            alvast bedankt iedereen voor de gouden raad.

                            ik ga mij de Canon 500mm f4 aanschaffen.het gewicht is 3,87kg,dus niet echt weinig.

                            frank207be: ik ga een nieuwe aanschaffen idd,ook al omdat deze objectieven spijtig genoeg weinig te vinden zijn tweedehands..

                            mijn statief zelf is denk ik wel sterk genoeg,het is een manfrotto 055PROB statief,heel solide.(wel wat zwaar) en een 388RC2 ballhead.(veel te licht dus)
                            Ahhh... ik dacht naar aanleidig van deze post dat je een Nikon zocht Ik had al eerder gezien dat je met een Canon 5D werkt

                            Ik denk eerlijk gezegd dat die Manfrotto 055BPRO ook "net iets" te licht zal zijn voor zo'n 500mm van bijna 4Kg. Ikzelf heb exact dezelfde, en als ik daar mijn AFS 300mm f2.8 + TC17EII op monteer, en ik geef toevallig een tikje tegen één van de poten, dan staat het geheel te trillen dat het geen naam heeft Pas op, voor het gewone werk is ie echt wel voldoende, maar je zal zelf wel vrij snel merken dat ie niet echt geschikt is voor een 500mm

                            MVG,

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goed balhoofd voor 500mm f4..

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Ahhh... ik dacht naar aanleidig van deze post dat je een Nikon zocht Ik had al eerder gezien dat je met een Canon 5D werkt

                              Ik denk eerlijk gezegd dat die Manfrotto 055BPRO ook "net iets" te licht zal zijn voor zo'n 500mm van bijna 4Kg. Ikzelf heb exact dezelfde, en als ik daar mijn AFS 300mm f2.8 + TC17EII op monteer, en ik geef toevallig een tikje tegen één van de poten, dan staat het geheel te trillen dat het geen naam heeft Pas op, voor het gewone werk is ie echt wel voldoende, maar je zal zelf wel vrij snel merken dat ie niet echt geschikt is voor een 500mm

                              MVG,
                              ah,dat is een advertentie die ik gezet heb voor een collega fotograaf

                              en jah,ik denk dat ik wel zal upgraden naar een sterker statief.ik ga het daar in konijnenberg eens vragen met de wijsheid dat ik mee heb gekregen van hier op het forum in het achterhoofd.
                              website: www.stijnboelens.com

                              Comment

                              Working...
                              X