Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Maximale Prints met 4.2Mp sensor?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Maximale Prints met 4.2Mp sensor?

Hallo, Graag zou ik weten wat de eventuele maximum prints zijn die je kunt laten maken met DSLR 4.2Mp . Fotos zijn tot op 100% crop haarscherp! Momenteel afdruk laten doen bij "Hema" van 50x75 en zie toch dat de pixels uitgetrokken zijn! Blokvorming in foto . Of komt het door het van de hema komt !eventueel een oplossing ervoor? Grtz Kurt
    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
    http://www.racenews.be

Re: Maximale Prints met 4.2Mp sensor?

Hoi,

De groote van sensor is ook belangrijk.
    Ik vermoed dat je het over je 1D hebt?
    Hieronder een kleine vergelijking:
    Canon 1D = 4.1 milj. pixels - sensor 28.7 x 19.1cm
    Nikon D2H = 4.0 milj. pixels - sensor 23.7 x 15.5cm

Logische conclusie:
    De Canon heeft meer pixels en een grotere sensor!

Waarom deze uitleg:
    Ik heb ooit een foto (getrokken met D2H) gezien op formaat 50 x 75cm (zonder croppen) en deze was haarfijn !!!

Hoop dat je er iets aan hebt.

Sven

Comment

Een algemene regel hier bij ons op het werk is dat alle kleine formaten (tot 13cm) op 300dpi afgedrukt worden alles erboven op 200dpi.

dus voor een foto van 50x75 cm is na omrekenen 3937 op 5905 pixels nodig of dus ongeveer 23 mpixels.

Let wel dit is de maximum resolutie van de printer die gebruikt wordt, alles tot ongeveer de helft zal nog zeer aceptabel afgedrukt worden

Alles dat minder is zal volgens mij en volgens hetgeen ik hier al zien passeren heb niet meer zo scherp en ideaal gedrukt worden.

Met je 4mpixels haal je dacht ik iets van een 1700 * 2550 wat dus een beetje te weinig is om nog een deftig resultaat mee te halen.

Let wel dit is enkel mijn persoonlijke meninig
      President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

Comment

Afhankelijk van het soort Labo en afdrukmachines en de mensen achter het labo kan een foto met lagere resolutie tot op vrij grote afmetingen afgedrukt worden. zo drukken we geregeld posters van 100 x 150cm af vanaf een 12megapixel camera.
        Uiteraard als je met uw neus erop gaat hangen kan je wel de pixels zien, maar vanaf een afstand van 15 à 25cm zie je er niets van.
        Wil je toch met een "goedkoper labo" werken, dan ben je op jezelf aangewezen om de foto op te drijven. Via photoshop kan je eventueel als volgt te werk gaan :
        1. beeldgrootte zetten op 200dpi (zorg ervoor dat resampling uit staat) --> is dan ongeveer 20x30cm -->
        2. ok -->
        3.terug naar beeldgrootte zet nu resampling aan -->
        4.kies bicubic smooth -->
        5.verander de grootte met max 25% (wordt dan iets van 25x 37,5cm)-->
        6. kies ok.
        herhaal stap 3 tot 6 tot gewenste afmeting.

Dit geeft normaal een goed resultaat als men vertrekt vanaf een goed digitaal beeld uiteraard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schtein Bekijk bericht
          .....dus voor een foto van 50x75 cm is na omrekenen 3937 op 5905 pixels nodig of dus ongeveer 23 mpixels....
          Ik heb toch al zeer fraaie 50x75 cm afdrukken laten maken met 8,2 megapixels.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robert62 Bekijk bericht
            Ik heb toch al zeer fraaie 50x75 cm afdrukken laten maken met 8,2 megapixels.
            'k zeg niet dat ze slecht gaan zijn, ik haal enkel maar de optimale resolutie aan.
            President Merkin Muffley: Gentlemen, you can't fight in here! This is the War Room.

Comment

Das het probleem bij mij Photoshop! Er mag gerust wat pixels te zien zijn maar als ze het uitrekken dan heb je blokken. Liever Puntjes met minim ruimte ertussen. Ga dringend eens op PS cursus moeten gaan.
              Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
              http://www.racenews.be

Comment

'k zeg niet dat ze slecht gaan zijn, ik haal enkel maar de optimale resolutie aan.

Tsja wat is optimaal, als ik geen pixels zie kan je de resolutie wel hoger maken maar daar wordt je foto dan niet zichtbaar beter door.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk bericht
                  Das het probleem bij mij Photoshop! Er mag gerust wat pixels te zien zijn maar als ze het uitrekken dan heb je blokken. Liever Puntjes met minim ruimte ertussen. Ga dringend eens op PS cursus moeten gaan.

dat krijg je als ze uw beelden gaan afdrukken zonder deze eerst te bewerken (interpoleren). daarbij dat je bicubic smooth moet gebruiken, dan vloeien de pixels in elkaar over.
                  Anders kan je een van volgende softwares eens proberen Posteriza of zoiets en gimp , hierbij gaat het eenvoudiger. 't is van horen zeggen, nog nooit zelf mee gewerkt. misschien eens een topic plaatsen onder software?

het zijn gewoon enkele tips die ik u geef,

Comment

Ik heb hier een paar A3 afdrukken (is natuurlijk geen 50 x 70) van de D2H?
                    Afgedrukt via Lightroom en Qimage Pro.

Niemand op de club kon zien dat het om een 4mp digitale opname ging.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom Bekijk bericht
                      Ik heb hier een paar A3 afdrukken (is natuurlijk geen 50 x 70) van de D2H?
                      Afgedrukt via Lightroom en Qimage Pro.

Niemand op de club kon zien dat het om een 4mp digitale opname ging.
                      en ik ook niet
                      bij grotere prints(poster) was het wel te zien maar dan nog, wie gaat er nu op een poster van die grootte op 20cm ervan zitten turen...
                      met de scherpte van de 1D kan je dus volgens mij 50*75 wel riskeren hoor
                      5DmkIII en wat glas

Comment

Over het algemeen ga je het idd niet zien.

En het heeft ook weinig zin om een 4MP beeld te upscalen om zo op een beter resultaat te hopen .
                        Maar moest je een 8MP beeld nemen en dit afdrukken en dan dit zelfde beeld omzetten naar 4MP en dit afdrukken denk ik dat de meeste mensen wel het verschil zouden kunnen zien.

Comment

En het heeft ook weinig zin om een 4MP beeld te upscalen om zo op een beter resultaat te hopen .
                          Dat ben ik niet met je eens. Ik heb ooit een 50x75 afdruk laten maken van een opname, gemaakt met een D30 (3 MPixel dus). Die is heel snel in het grijze archief verdwenen. Naar aanleiding van die resultaten ben ik gaan upscalen m.b.v. o.a. S-Spline. De 50x75 die ik daarvan liet afdrukken was echt substantieel beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                            Dat ben ik niet met je eens. Ik heb ooit een 50x75 afdruk laten maken van een opname, gemaakt met een D30 (3 MPixel dus). Die is heel snel in het grijze archief verdwenen. Naar aanleiding van die resultaten ben ik gaan upscalen m.b.v. o.a. S-Spline. De 50x75 die ik daarvan liet afdrukken was echt substantieel beter.
                            inderdaad, bij een geüpscaled beeld ga je de pixels veel minder zien op de poster...
                            5DmkIII en wat glas

Comment

Working...
                            X