Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon SB-600 of SB-800 voor partyfotografie?!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon SB-600 of SB-800 voor partyfotografie?!

Beste,

Momenteel ben ik in het bezig van een Sigma EF-500 flitser. Ik ben tevreden hierover, maar ik mis enkele features. Ook vind ik de instellingen te pover.
    Daarom zou ik graag een Nikon flits kopen. Nu ben ik er niet uit of ik een SB-600 ofwel een SB-800 zou kopen.
    De laatste tijd hou ik me regelmatig bezig met party fotografie. Ik verwacht dus een verbetering en ook het instellen zou mij meer mogelijkheden moeten creeren. Ik ben ook bezig met macro fotografie en ook de andere takken van de fotografie. Ik ben dus een beetje allround bezig.
    Ik dacht dat de SB-600 geen 7° naar beneden gericht kon worden, dus denk ik dat deze minder bruikbaar is bij macro.
    Ik hoorde dat de SB-800 zijn kleurbalans kan aanpassen. Ik denk dat dit bij partyfotografie op mooiere flitsen kan resulteren.

De prijs zoals hij bij konijnenberg nu is, is voor mij geen probleem. Het prijsverschil tussen de twee, is een ander punt, maar ik ga er van uit dat ik met de SB-800 meer plezier ga hebben dan met de SB-600. Ook naar uitbereiding toe later.

Ik heb echter niet genoeg ervaring om aan de hand van de specs een besluit te nemen. Ik hoop dat jullie uit jullie ervaring mij kunnen helpen met mijn keuze. Welke vragen moet ik mij nog stellen voor ik beslis?
    Al vast bedankt.

Re: Nikon SB-600 of SB-800 voor partyfotografie?!

Oorspronkelijk geplaatst door littlewan Bekijk bericht
    Beste,

Momenteel ben ik in het bezig van een Sigma EF-500 flitser. Ik ben tevreden hierover, maar ik mis enkele features. Ook vind ik de instellingen te pover.
    Daarom zou ik graag een Nikon flits kopen. Nu ben ik er niet uit of ik een SB-600 ofwel een SB-800 zou kopen.
    De laatste tijd hou ik me regelmatig bezig met party fotografie. Ik verwacht dus een verbetering en ook het instellen zou mij meer mogelijkheden moeten creeren. Ik ben ook bezig met macro fotografie en ook de andere takken van de fotografie. Ik ben dus een beetje allround bezig.
    Ik dacht dat de SB-600 geen 7° naar beneden gericht kon worden, dus denk ik dat deze minder bruikbaar is bij macro.
    Ik hoorde dat de SB-800 zijn kleurbalans kan aanpassen. Ik denk dat dit bij partyfotografie op mooiere flitsen kan resulteren.

De prijs zoals hij bij konijnenberg nu is, is voor mij geen probleem. Het prijsverschil tussen de twee, is een ander punt, maar ik ga er van uit dat ik met de SB-800 meer plezier ga hebben dan met de SB-600. Ook naar uitbereiding toe later.

Ik heb echter niet genoeg ervaring om aan de hand van de specs een besluit te nemen. Ik hoop dat jullie uit jullie ervaring mij kunnen helpen met mijn keuze. Welke vragen moet ik mij nog stellen voor ik beslis?
    Al vast bedankt.
    Vertel er dan even bij waarom de huidige flitser niet meer voldoet en welke mogelijkheden je juist verwacht.

Wat die 7° en macro betreft; bij macro (zo heb ik toch geleerd) plaats je je flitser niet op je toestel, omdat je werkafstand daarvoor veel te kort is. Het licht van je flitser zal op je lens "botsen" en niet op je onderwerp vallen.

Mvg,
    TravelToy.
    www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Ik heb direct de SB-800 gekocht, geen compromissen en zeker alle features van het Nikon-CLS zonder compatibiliteitsproblemen.

Een flitser koop je imo. best van hetzelfde merk als de camerabody, vooral vanwege de complexe electronica.
      Bij objectieven ligt dat meestal wel enigszins anders.

Wanneer langere macro-objectieven worden gebruikt, zoals bvb. de 150mm, kan de SB-800 wél op het flitsvoetje van het toestel gemonteerd blijven zonder schaduwproblemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
        Vertel er dan even bij waarom de huidige flitser niet meer voldoet en welke mogelijkheden je juist verwacht.
        Met mijn huidige flitser heb ik 3 standen. Automatisch, volle kracht en laagste kracht. In de automatische stand kan ik wel wat spelen met belichtingen, maar alles is manueel en werkt in één situatie, maar in de andere niet meer. Bij party fotografie is de situatie kwa belichting elke seconde anders.

Ik verwacht veel flexibeler te kunnen inspelen op alle situaties. Ik lees dat zaken als Automatic Balanced Fill-Flash en Flash Value Lock het flitsen op party situaties veel aangenamer maakt, en de resultaten veel beter zijn.

De bijgeleverde Diffusion Dome en gelfilters lijken mij een pluspunt voor de SB-800.

Die -7° heb ik nu ook, en ik gebruik deze ook bij macro zonder problemen...

Comment

SB-800 geeft extra battery tray , omnibounce, filters (zelf nog nooit gebruikt maar ok) en geeft ook voldoende licht bij bouncen, de sb600 schiet op dat laatste punt net e.e.a. tekort.
          Dus go 4 sb-800 zou ik zeggen.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Working...
          X