Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Wel, ik heb heel lang met metz gewerkt, prima degelijk spul, de MZ54 serie was heerlijk op het ogenblik dat de andere fabrikanten nog met lichtjes en veel slechtere lcd's bezig waren. Echter, de Metz 58 heb ik snel ingeruild voor een originele 580ex Canon, het was toch niet meer de afwerking van vroeger, batterijklepje, lcd aflezing wat minder, stevigheid voetje wat minder, de menu's waren wat moelijker... . Daar waar de Canon er op vooruit gegaan is. (Ook de SB800 en 900 overigens)
    Uiteraard is er een prijsverschil... het is maar wat je wil.
    Ik heb de 48 en vind de stevigheid toch ook minder dan de oude metzflitsers. Vooral het draaimechanisme van de kop lijkt me gemiddeld niet erg lang mee te gaan.

    Comment


    • #17
      Re: Is er een Metz Mecablitz 58 gebruiker in de zaal ?

      De 58 af1-n heb ik sinds 'm uitkwam... en ben er nooit van onder de indruk geweest:

      Na 15 jaar analoog gebruik van de Metz staafflitsers, in het bijzonder vooral de 45 CL4, hoefde ik niks anders meer dan een Metz als flash. Zodoende ook de 58 in dienst genomen. Na een paar maanden gaf de zoomreflector congé wanneer die het wou . Stuur 'm terug en de reflector werkt, werk er effe mee en 'm blijft een weekje ofzo steken op 24mm (of was 't 28mm...). Kortom, de 58 vind 'k niet even stevig geconstrueerd als de staafflitsers.

      Ik heb er zodus nooit echt veel mee gewerkt en mijn grootste scepsis tov deze speedlight is misschien niet echt terecht, maar bon,... De secondary flash van de 58 is enkel in te stellen op een hoeveelheid van zijn eigen kracht (1/2, 1/4, 1/6 en 1/8 of zoïets) en niet op de totale, of in verhouding met de totale lichtsterkte van de flash (incluis primary flash). Was het voorgaande wel mogelijk (GO METZ! Il faut aller pour cette banane ) dan had het onding waarschijnlijk wel degelijk een vaste plaats in mijn backpack gekregen. Maar voor zover mijn ervaring ging, had ik een aparte meting nodig voor de 2nd flash tov de 1st flash (bounced) om bij elk shot het gewenste lichtevenwicht tussen beide flitsers te verkrijgen. Wanneer er zodoende toch een aparte meting moest gebeuren, dan doe ik die sowieso liever tussen losstaande speedlights en zijn we eveneens de strobist aan 't uithangen: evenveel werk voor een beter resultaat (gezien die 2nd flash enkel en alleen ook voorwaarts 'plat' licht stuurt). Een bounce card doet quasi 't zelfde. Uiteindelijk ligt de Metz 58 in de kast omdat 'm is vervangen door een SB800. De 58 dient steeds heel zelden weliswaar als slave en mocht het nodig zijn als spare...

      Puntje bij paaltje: een Metz staafflitser durf ik nog in huis halen (fwiw) maar als standaard speedlight zou mijn voorkeur ABSOLUUT uitgaan naar een SB900 (en zelfs een SB800). En als strobist (geïnsteresseerd in een 2de flashtube?) neem er dan een Sunpak ofzo bij...

      Hopelijk had je er iets aan, maar denk er vooral 't uwe van
      Greetz.
      F.

      Comment

      Working...
      X