Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nodal point

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nodal point

Hallo, ik ben van plan een uitbreiding te maken op een statief om panoramafoto's te maken. Er staan een aantal voorbeelden op:
    www.panphoto.de.

Echter weet ik niet wat het nodal-point bedraagt van de combinatie Canon 20D + Canon24-105 L.
    Is er misschien iemand die deze al heeft berekend/geexperimenteerd??
    Het zou voldoende zijn als ik de 24-zijde wist....
    http://harryvantol.nl

Re: Nodal point

Oorspronkelijk geplaatst door 4Har Bekijk bericht
    Hallo, ik ben van plan een uitbreiding te maken op een statief om panoramafoto's te maken. Er staan een aantal voorbeelden op:
    www.panphoto.de.

Echter weet ik niet wat het nodal-point bedraagt van de combinatie Canon 20D + Canon24-105 L.
    Is er misschien iemand die deze al heeft berekend/geexperimenteerd??
    Het zou voldoende zijn als ik de 24-zijde wist....
    Hi,

a) Het nodale punt op 105 zal veel dichter bij het sensorvlak liggen dan op 24.

b) Ik zou het aan canon vragen, sommige merken hebben tabelletjes (vb. minolta)

c) Je kan altijd zelf experimenteren met een setup van parallelle buisjes, hier reeds gedemonstreerd op BD.

In de praktijk:
    Neem pano's met de 105 in portret. Dan zal het nodale punt bijna onder de lens mount liggen schat ik.

Ik zou ook niet teveel investeren in die speciale brackets.
    Al mij pano's op mijn website zijn genomen met een rechte hoek van bij de gamma van 1 euro. Ik print die regelmatig op 1 meter+ en het is volgens mij redelijk in orde.

Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Je kan het "nodal point" zelf gemakkelijk vinden. Ik doe dat meestal met twee touwen die verticaal achter elkaar hangen op een paar meter afstand van elkaar. Ik gebruik de techniek dewelke men op volgende site beschrijft.

http://www.path.unimelb.edu.au/~bern...oto/nodal.html
      Last edited by RUPSELKOPKE; 21 maart 2007, 16:03.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Met de 30D en 24-105 ligt het nodal point op +- 105mm vanaf de tripodschroef onderaan de body. Bij een 20D en 30D ligt dit op hetzelfde punt.
        Als je de maat wil weten vanaf het flensvlak vd lens moet je 40mm aftrekken van de totale maat. De sensor(filmvlak) ligt 40mm diep de body in.....exact in het center van de tripodschroef. Het exacte nodal punt kan zelfs op 24mm instelling nog wat afwijken van de 105mm die ik gemeten heb. Door scherp te stellen op voorwerpen dichtbij of veraf zit er nog een beetje verschil door de beweging van het focussysteem. Het gaat wel nooit meer dan een paar mm zijn. Ik zie geen overlapsfouten in mijn panoramafoto's met dit nodal point.
        Succes!!

Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Met de 30D en 24-105 ligt het nodal point op +- 105mm vanaf de tripodschroef onderaan de body. Bij een 20D en 30D ligt dit op hetzelfde punt.
          Als je de maat wil weten vanaf het flensvlak vd lens moet je 40mm aftrekken van de totale maat. De sensor(filmvlak) ligt 40mm diep de body in.....exact in het center van de tripodschroef. Het exacte nodal punt kan zelfs op 24mm instelling nog wat afwijken van de 105mm die ik gemeten heb. Door scherp te stellen op voorwerpen dichtbij of veraf zit er nog een beetje verschil door de beweging van het focussysteem. Het gaat wel nooit meer dan een paar mm zijn. Ik zie geen overlapsfouten in mijn panoramafoto's met dit nodal point.
          Succes!!

Dank je wel, dit was het antwoord op de vraag die ik gesteld had, hier kan ik iets mee!
          http://harryvantol.nl

Comment

Hi,

Ik dacht dat het nodale punt van een zoom varieerde met de brandpuntsafstand.

De tabel van de minolta A1 prosumer (zoom) had waarden voor elke stand van de zoom.

Dus die 105 mm is dan voor de 28mm stand ?
            Of je de crop factor moet meerekenen, is weer zon'n discussie ...

Paul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Hi,

Ik dacht dat het nodale punt van een zoom varieerde met de brandpuntsafstand.

De tabel van de minolta A1 prosumer (zoom) had waarden voor elke stand van de zoom.

Dus die 105 mm is dan voor de 28mm stand ?
              Of je de crop factor moet meerekenen, is weer zon'n discussie ...

Paul.
              De 105mm is voor de 24mm stand van de 24-105 L IS zoomlens. Wanneer je niet echt voorwerpen dicht bij de camera mee in je foto neemt is een kleine afwijking van deze 105 mm niet echt erg. Maar als je panorama's wenst te maken met voorwerpen in de voorgrond kort bij het objectief.....dan kan een kleine afwijking van het juiste nodal point er reeds voor zorgen dat de software deze verplaatsing niet langer kan corrigeren. Bij echt weidse panorama's(waar alles op ruime afstand van de camera zit) waar er geen objecten in de voorgrond zitten heb je zelfs geen statief nodig of panoramakop nodig omdat de verdraaing vd camera tov de verre achtergrond veel minder moet gecorrigeerd worden.

De discussie of je rekening moet houden met de cropfactor of niet daar begin ik niet opnieuw aan. De plaatsing van de onderdelen in een objectief en de brandpuntsafstand veranderen niet omdat je een crop camera gebruikt...........dus ook het nodal point niet.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 21 maart 2007, 20:17.

Comment

De cropfactor is niet van belang. Van belang is wat men in het Engels no-parallax point (NPP) noemt. Dit is afhankelijk van je objectief. Kijk vooral naar links 2 t.e.m. 4 op de wikipedia pagina. Agno's biedt zo ook een ring aan die een bepaalde lens (met vast brandpunt) direct op het juiste NPP plaatst, onafhankelijk van het type camera dat je hebt, bijvoorbeeld een Sigma 8mm fisheye.
                Last edited by machi; 21 maart 2007, 22:30.
                :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Working...
                X