Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bescherming lens met filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bescherming lens met filter

Normaal gebruik ik zelf nooit beschermfilters.

Maar heb net een nieuw stuk glas gekocht (85mm 1.2L II), en zou dit wegens de nogal exotische waarde, toch wel een beetje extra willen beschermen.
    Wil wel een goeie, en zou absoluut mijn beschermkapje er nog willen kunnen opzetten.

Had zelf aan een B&W gedacht. Maar heb even op de site van konijn gekeken, en stel vast dat er 3 paginas B&W uv-filters zijn.
    Veronderstel dat op een 85mm, geen slim filter nodig is... Maar voor de rest???
    Last edited by johanvansteenkiste; 20 maart 2007, 18:10.
    Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Re: Bescherming lens met filter

Het is inderdaad een dilemma, enerzijds koop je een dure lens en wil je ze beschermen, anderzijds ga je met een filter uw lichtgevoelige lens een gradatie slechter maken. Je verliest aan licht , niet alleen doordat het filter verzwakt, maar ook omdat er op het filter geen coating zit, waardoor het gaat werken als een spiegel die een deel van het licht reflecteerd.Als je de lens optimaal wilt laten werken zult je toch het filter er moeten afnemen. Meestal wordt aangeraden , als er geen water of zand in de buurt is om zonder filter te werken, maar altijd de zonnekap er op te zetten,en natuurlijk de lenskap als je de lens niet gebruikt.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Als je kiest voor een goede UV filter, neem dan B&W MRC filters. Een slimline is volgens mij niet nodig. Je werkt trouwens met een 30D, dus je kans op vignetting is al een pak anders dan bij een full frame sensor. Daarenboven zit je met zo'n slimline filter met een vreselijk irritante lensdop.

Eerlijk gezegd, ik heb toch liever geen kras op mijn lens, en in jouw geval zou dat wel even een financiele domper zijn, nietwaar!! Ok, je hebt misschien af en toe eens last van reflectie, maar uiteindelijk zal je het grootste deel van de tijd goede foto's nemen maar ook met een geruster gevoel rondlopen. Als je echt 100% zeker wil zijn dat elke foto OK is (ookal hangt dit natuurlijk ook wat van de fotograaf af ) laat dan de filters weg.
      Mvg, Fre

Comment

Misschien een kleine tip : voor mijn (ook vrij dure) 50-150 mm Sigma heb ik een Clear Crystal filter bij konijn gekocht. Die zou niks filteren, enkel als bescherming ... Niet écht goedkoop in vergelijking met andere filters, maar dat zijn die lenzen ook niet, he ?
        Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Comment

Een slim filter heb je zeker niet nodig op een 85mm, het is meestal op een breedhoek dat je die moet gebruiken om te voorkomen dat je vignetting krijgt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Working...
          X